Overraskende billig folke-SUV

Nye Subaru Forester 2.0D blir rimeligere enn forventet.

I sommer antydet den norske Subaru-importøren at nye Forester med dieselmotor ville koste det samme som bensinutgaven. Nå, når Forester 2.0D omsider på plass her i landet, kan Subaru-importøren opplyse at Forester 2.0D i stedet vil bli 10.000 kroner rimeligere enn tilsvarende bil med bensinmotor. Det betyr at Forester 2.0D Classic vil starte på 370.000 kroner, mens topputgaven Premium vil koste 400.000 kroner.

Fra 355.000 kr

Samtidig innfører importøren et nytt grunn-utstyrsnivå; Comfort. Dette utstyrsnivået vil kun bli tilgjengelig i kombinasjon med dieselmotor og sørger for en svært lav innstegspris; 355.000 kroner. Det betyr at Forester, som er en relativt stor og meget velkjørende dieselmotorisert folke-SUV, vil få en av de laveste startprisene i sin klasse.

Bildene er hentet fra vår test av Forester 2.0 SX med automatgir. Vis mer


Vår oversikt viser at kun fire av 14 konkurrerende folke-SUVer vil få lavere startpris enn Forester. Disse er Jeep-tvillingene Compass og Patriot, som starter på henholdsvis 320.000 og 325.000 kroner, den mindre Nissan Quashqai (342.000 kr) (Quashqai er også tilgjengelig i langt rimeligere, forhjulsdrevne utgaver) og den relativt gamle og uinteressante Hyundai Tucson (350.000 kr).

Det betyr at alle de - i våre øyne - mest interessante Forester 2.0D-konkurrentene, har høyere innstegspris enn Subaruen. Honda CR-V starter for eksempel på 397.000 kroner.

Ikke hensyn til utstyr

Vis mer


Legg imidlertid merke til at vi har kun har sett på innstegspris og ikke har analysert de ulike modellenes utstyrsnivå. Vår liste sier altså ikke noe om hvor mye utstyr du får for pengene, kun hva du kan slippe unna med hvis du nøyer deg med de ulike modellenes grunnutstyrsnivåer.

Test kommer

Vi har allerede testet Forester med bensinmotor og automatgirkasse. Testen viste at Forester har en rekke sterke sider, men at kombinasjonen bensinmotor og automatgirkasse ikke er noe særlig å skryte av. Vi anbefalte derfor våre lesere å vente på dieselmotoren.

Når det nå viser seg at dieselutgaven blir 10.000 kroner rimeligere enn bensinutgaven, er vi enda sterkere i vår tro på at diesel er det riktige valget for den som velger å satse på Forester. For å kunne gi et sikkert svar, planlegger vi imidlertid å hente inn en Forester 2.0D til test i nærmest fremtid.

Ikke automatgir

Vis mer


Vær imidlertid klar over at Forester 2.0D ikke kan leveres med automatgir. Dette er forøvrig en svakhet Forester deler med en rekke andre dieselmotoriserte firehjulstrekkere. I vår liste er det kun fem av 15 modeller som leverer kombinasjonen 4x4xdieselxautomatgir.

Etter mange forsinkelser er nå dieselutgaven av Forester på plass hos norske Subaru-forhandlere.

Innstegspriser: Folke-SUVene
 ModellLengdex
bredde i cm
Effekt
hk
Moment
Nm
StartprisDiesel og aut.
1Jeep Compass441 x 181140310320000Nei
2Jeep Patriot441 x 179140310325000Nei
3Nissan Qashqai432 x 178150320342000Ja
4Hyundai Tucson433 x 183140305350000Nei
5Subaru Forester456 x 168147350355000Nei
6Suzuki Grand Vitara447 x 181129300355000Nei
7Toyota RAV4432 x 182136310362000Nei
8Ford Kuga444 x 184136320368000Nei
9Kia Sportage435 x 180140305370000Nei
10Mitsubishi Outlander464 x 180140310370000Nei
11VW Tiguan443 x 181140320373000Ja
12Opel Antara458 x 185127295380000Ja
13Nissan X-Trail463 x 179150320381000Ja
14Honda CR-V453 x 182140340397000Nei
15Chevrolet Captiva464 x 184127295400000Ja
       
Tabellen tar utgangspunkt i laveste pris for den aktuelle modellen med dieseslmotor og firehjulsdrift. Flere av modellene finnes i rimeligere utgaver med bensinmotor. Utstyrsmengden vil variere fra modell til modell og er ikke hensyntatt her.
hk=hestekrefter, Nm=newtonmeter


Relaterte artikler:

  • TEST: Subaru Forester 2.0 XS aut
  • NYHET: Ny og barskere Subaru Forester
  • UTEN DISK: Apple planlegger å lansere maskiner uten harddisk til høsten, hevder analytikeren Shaw Wu. Foto: Foto: Apple Vis mer