Mitsubishi ASX har kommet som en komet og holder fortsatt koken som Norges nest mest solgte bil
Mitsubishi ASX har kommet som en komet og holder fortsatt koken som Norges nest mest solgte bil Vis mer

Overraskelsen fortsetter

Nybilsalget virker å flate ut, men noen biler holder fortsatt koken. Og i toppen er det kamp om plassene.

At Golf er Norges mest solgte bil er nå nærmest som en selvfølge å regne, så stort forsprang som den har fått. Mer interessant er det at kometen Mitsubishi ASX igjen inntar andreplassen, foran Volkswagen Passat. Passat og ASX har byttet plasser de siste par månedene, men nå er det igjen ASX som har overtaket og skyver Passat ned på tredjeplass.

Kamp

Tallene gjelder for det totale salget i år, til og med juli måned. Ser vi på juli isolert, har Golf igjen inntatt tronen etter å blitt utfordret av Passat i juni. Det er med andre ord kamp om plasseringene i toppen av listen, selv om det store bildet viser at Golf er oppsiktsvekkende sikker helt på toppen.

Om noen hadde sagt at Mitsubishi ASX skulle bli Norges nest mest solgte bil for bare ett år siden, tipper vi at det hadde blitt betraktet som en ganske så stor munnfull. Spesielt om vi legger til at bilen skulle ligge der oppe over såpass lang tid, og ikke bare være et blaff.

Imponert, men overrasket

Volkswagen Golf ble slått av storebror Passat forrige måned, men er nå tilbake på toppen og leder soleklart sammenlagt Vis mer


Vi ble imponert da vi testet bilen i fjor sommer, men hadde nok likevel ikke regnet med at den skulle slå så godt an blant kundene.

Toyota Avensis og Volvo V70 følger på de neste plassene på listen over salget hittil i år, før vi finner Nissan Qashqai på en sjetteplass. Videre finner vi henholdsvis Ford Focus, Toyota Auris, Ford Mondeo og Volkswagen Polo på de siste plassene på topp ti-listen.

To merker suverene

På merkestatistikken er det som ventet fortsatt Volkswagen som topper foran Toyota og Ford. Volvo er på fjerdeplass og Mitsubishi på femte. Avstanden fra de to øverste og ned til de andre er for øvrig betydelig, ikke overraskende med tanke på hvordan det har vært de siste årene.

Utflatning

Helt generelt kan det se ut som nybilsalget er i ferd med å flate noe ut. Sammenlignet med samme tid i fjor, er det en nedgang i salget på 2,8 prosent. Da skal det riktignok også nevnes at det var én registreringsdag mindre i år. Sammenligner vi med gjennomsnittet for juli måned de siste 10 årene, er årets tall 13,4 prosent høyere.

CO2-utslipp fortsetter å synke

Passat detter ned til en tredjeplass sammenlagt etter å ha blitt slått av blant annet Mitsubishi ASX i juli Vis mer


Et tall som helt klart synker hele tiden er gjennomsnittlig CO2-utslipp. I juli måned var snittutslippet fra nybilene 134 gram, 4,3 prosent lavere enn for samme tid i fjor. Legger vi sammen tallene for hele 2011, lander vi på 135 gram så langt i år, mot 141 gram på samme tid i fjor.

På tross av dette kjøper nordmenn fortsatt mye firehjulsdrift, noe ikke minst salget av ASX indikerer, selv om den også kan fås med forhjulsdrift. Snaut 25 prosent av bilene registrert i juli hadde firehjulsdrift. Det er så vidt litt mindre enn samlet sett i år hittil.

890 elbiler i år

Over 76 prosent av bilene som ble solgt i juli hadde dieselmotor. Hittil i år ligger vi på rett i underkant av 75 prosent dieselandel. Et litt mindre populært drivstoff er strøm, men dette tallet er på vei oppover. 0,4 prosent av bilene registrert i juli hadde (bare) elmotor. Det var også 2,6 prosent av bilene som var hybrider. Så langt i år er det solgt 890 rene elbiler.

Vi tipper elbilsalget kommer til å øke ytterligere etter hvert som Nissan Leaf for alvor begynner å nå kundene sine.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS