9-5 stasjonsvogn er opprinnelig ment å komme til høsten Foto: Saab
9-5 stasjonsvogn er opprinnelig ment å komme til høsten Foto: SaabVis mer

Overlever Saab?

Saab er i trøbbel, men det finnes også lyspunkter som gir håp for Saabs fremtid.

Problemene for det svenske bilmerket er ikke nye, og de har aldri evnet å virkelig komme seg ut av finanskrisen. Nå har produksjonen stått stille i lengre tider i vår og sommer på grunn av manglende betalinger til underleverandørene. Dermed har man ikke hatt delene som skal til for å sette sammen bilene og leveransene har uteblitt.

Saab har også hatt problemer med å utbetale lønn til sine ansatte som et resultat av pengemangelen.

Situasjonen i Norge

Den norske Saab-sjefen Asle Røil vil ikke kommentere situasjonen rundt Saab sentralt, men er opptatt av å avdramatisere situasjonen overfor norske Saab-kunder.

- Vi har en del biler som er klare til levering så snart fabrikken starter opp igjen. Vi selger biler hver dag, så alt er åpent for bestilling.

Røil mener situasjonen ikke er utrygg for norske Saab-kjøpere. Han mener kunder som kjøper bil i dag ikke trenger å frykte lang og usikker ventetid før levering.

- Vi har normalt en leveringssituasjon som er bedre enn de fleste, ca 6-8 uker.

Røil understreker at dette bidrar til en rimelig leveringstid på tross av problemene, men at han også forstår at kundene stiller spørsmål. Han opplever imidlertid ikke at de har noen problemer med forholdet til kundene.

- De som har bestilt er tålmodige, bemerker han.

9-4X lite aktuell i Europa

Produksjonsstansen har stadig blitt utvidet og det har i det hele tatt sett vanskelig ut for Saab. Håpet om nye modeller som skal redde merket har også blitt mindre. Den nye SUVen 9-4X kommer eksempelvis bare med bensinmotorer, noe som trolig vil gjøre den svært tungsolgt på det europeiske markedet.

Nye investeringer

9-4X får bare bensinmotorer Foto: Saab Vis mer


Det store problemet for tiden er likevel pengemangelen. Ny utvikling i saken gir imidlertid håp om mynt i kassen og fart i produksjonen. Mandag ble det annonsert en avtale mellom Saab og de to kinesiske produsentene Pang Da og Youngman. Samarbeidet mellom de tre partene skal gi Saab en investering på 245 millioner Euro. I tillegg åpner avtalen for ytterligere investeringer fra den russiske forretningsmannen Vladimir Antonov.

Tre nye modeller

Samarbeidet mellom Saab, Pang Da og Youngman er ment å munne ut i tre nye modeller, nemlig 9-1, 9-6 og 9-7. Administrerende direktør i Saab, Victor Muller, løfter spesielt frem 9-1 og sier at en slik småbil ”lenge har vært på toppen av ønskelisten deres”. 9-6 og 9-7 blir større modeller, og trolig viktigst på det amerikanske markedet.

Se flere bilder av nye 9-5 stasjonsvogn her.

Selger fabrikken

En del av dette bildet er også avtalen Saab har inngått med Hemfosa Fastigheter om salg og påfølgende leasing av fabrikklokalene i Trollhättan. Saab selger 50,1 prosent av sin eiendom til Hemfosa Fastigheter og har tegnet en avtale om leasing av lokalene i 15 år fremover. Avtalen er i følge svenske Automotorsport verdt 255 millioner svenske kroner.

Må godkjennes

Nye 9-5 har fått en vanskelig start på grunn av de finansielle problemene Foto: Saab Vis mer


Avtalen er allerede godkjent av den Europeiske Investeringsbanken (EID), men må også godkjennes av svenske myndigheter. Det samme gjelder samarbeidet med Pang Da og Youngman, som også kinesiske myndigheter må gå god for. Det finnes ikke noen tidsfrist for dette, men det er ventet at svarene trolig kommer i løpet av forholdsvis kort tid.

Uviss produksjonsstart

De positive tegnene til tross, Saab har fortsatt igjen å gjenoppta produksjonen og begynne å levere biler. Problemene forsterkes også av sommerferien som skal avvikles, og det virker i det hele tatt usikkert når produksjonen igjen kommer i gang, selv om det snakkes om et par uker frem i tid. Bevisbyrden ligger nå hos Saab.

Kilder: Dagens Industri, Dagens nyheter, Automotorsport, Teknikens Värld