Over halvparten stryker

- Skammelig mange, sier direktør for kjøreskolene.

Hittil i år har Statens Vegvesen foretatt over 116 000 teoriprøver for personbil. Over halvparten av forsøkene, hele 56,5 prosent, har fått stryk. Ser man på selve førerprøven er situasjonen litt bedre. Omtrent en fjerdedel av førerprøvene som blir tatt får stryk.

Det har altså i gjennomsnitt blitt foretatt nesten to teoriprøver per førerprøve siden 2006.

Hvor godt kan du trafikkreglene? Ta testen her!

- Ingen skam å stryke

Teoriprøve - førerkort klasse B
ÅrAndel beståttAndel strøketTotalt antall forsøk
200457,4 %42,6 %99565
200553,3 %46,7 %115976
200636,3 %63,7 %116047
200743 %57 %129116
2008*44,5 %56,5 %116157
* tallene for 2008 er til og med 7. november


- Statistikken for den praktiske prøven er relativt normal internasjonalt. Noe særlig under 20 prosent i stryk kan man ikke forvente, sier administrerende direktør for Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, Leif N. Olsen.

- Men når det gjelder teorien er den alt for høy. Noe av grunnen til dette er at elevene ikke er godt nok forberedt. Før 2005 var jo strykprosenten på rundt 30 prosent, sier han.

Han mener en holdningsendring kan være en av årsakene til den høye strykprosenten.

- Før følte man seg litt ubekvem hvis man strøk. I dag er det ikke sånn, sier Olsen.

- Strykprosenten er skammelig høy.

Førerprøve - førerkort klasse B
ÅrAndel beståttAndel strøketTotalt antall forsøk
200472,6 %27,4 %75736
200573,3 %26,7 %84972
200675 %25 %64018
200776 %24 %70679
2008*76,2 %23,8 %66709
* tallene for 2008 er til og med 7. november


Vil ha tilbake teorikursene

Olsen mener også at mangelen på tilbud om teorikurs må ta sin del av skylden for de dårlige resultatene som teoriprøven for personbil genererer i dag.

Da kjøreskolene hadde dette i sine undervisningsplaner, var det mange kjøreskoleelever som valgte å følge undervisningen, og derav gjorde de det bedre på teoriprøven noe som vises i statistikken før 2005.

Direktøren for kjøreskolene mener at teorikursene bør bli obligatoriske for å få lavere strykprosent på teoriprøven.


Les også: Ta lappen i utlandet

Utviklingen for teoriprøven er negativ. Mellom 2005 og 2006 steg strykprosenten for teoriprøven med 17 prosentpoeng, til tross for at antall forsøk bare steg med 71 prøver. Dette tilsvarer nesten 20 000 flere stryk. Styrkprosenten var på sitt høyeste i 2006, da den steg opp til nesten 64 prosent. Frem mot 2008 har strykprosenten derimot sunket svakt og ligger hittil i år på 56,5 prosent.

I følge Transportøkonomisk institutt (TØI) vil de fleste som stryker til selve førerprøven, allikevel få førerkortet fordi de melder seg opp til ny prøve som de består. Resultater av undersøkelser som TØI har gjort, viser at de som stryker til førerprøven utgjør 5 prosent høyere risiko i trafikken enn de som står ved første forsøk.

Bekymret statsråd

På grunn av den høye strykprosenten for teoriprøven, har samferdelsminister Liv Signe Navarsete (Sp) oppfordret til tiltak.

Hun har foreslått at hver enkelt kjøreskole publiserer strykprosenten sin på internett, skriver Nettavisen.

Samferdselsministeren er bekymret over alle ungdomsulykkene i trafikken, og tror at en større konkurranse mellom kjøreskolen vil bidra til å øke kvaliteten på opplæringen.

Tidligere har vegdirektør Terje Moe Gustavsen foreslått å premiere alle de som består teoriprøven ved første forsøk, ved å betale tilbake de 335 kronene som prøven koster. Dersom man stryker på første forsøk, foreslår vegdirektøren at de neste forsøkene skal koste hele 500 kroner. Dette er også et tiltak som Navarsete sier hun er enig i.

- Dette vil være et riktig steg i den gode saks tjeneste, sier hun.

Teoriopplæringen som foretas ved videregående skoler har i dag mye lavere strykprosent enn de private kjøreskolene.

Osloskolene under lupen

I oktober skrev DinSide om kjøreskolene i Oslo som mistenkes for å drive dårlig kjøreopplæring.

En av årsakene var at Statens Vegvesen oppdaget at noen kjørelærere tar med seg for svake elever på obligatorisk opplæring.

I tillegg sa fagkoordinator i Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region øst, Erik Lindgrenen, til Aftenposten at de stadig opplever å få meldinger fra sensorer i Oslo-området som klager på elever som har hatt så dårlige trafikkferdigheter at sensor har avbrutt førerprøven og vært nødt til å kjøre tilbake bilen selv.

- Dyrere i byene

I følge DinSides beregninger, koster førerkortet klasse B i dag rundt 20 000 kroner dersom en inkluderer alle de obligatoriske kursene, samt nødvendige kjøretimer. Administrerende direktør Olsen bekrefter dette.

- Prisene varierer enormt, fordi det er en individuell opplæring. Men de fleste må regne med i hvert fall 20.000 kroner. Og i byene kan det blir høyere. Der kreves det flere timer fordi det er flere utfordringer i trafikken, sier han.