Over en halv million Priuser

Toyota Prius ser ut til å bli en av Toyotas største suksesser, i hvert fall når det gjelder image og merkevarebygging. Bilen selger over all forventning og Toyota kan sole seg i miljø-glansen Prius skaper.

Vis mer

Over en halv million Priuser

  1. Store Prius-bilder
Vis mer


Ved utgangen av april i år hadde Toyota solgt hele 504.700 eksemplarer av sin Prius. Historien startet allerede i 1997, da Toyota introduserte første generasjon Prius i Japan. Det som først og fremst kjennetegnet den spesielle bilen, var at den var en såkalt hybridbil. Det betyr at Prius i tillegg til en konvensjonell bensinmotor også har en elmotor. Elmotoren henter sin energi fra et kraftig batteri, som i sin tur lagrer overskuddsenergi i nedoverbakker og ved nedbremsing.

Til Europa og USA i 2000

De tre første årene ble Prius kun solgt i Japan - og i begrensede antall. I årene 1997 til og med 1999 ble det kun solgt 33.200 eksemplarer. Men så, i 2000, ble Prius i tillegg introdusert i de amerikanske og europeiske markedene. Dette året ble det solgt 19.000 Priuser, hvorav 6.500 i andre land enn Japan. 43 av disse havnet i Norge.

Skummelt i 2002

Vis mer


2001 ble et enda bedre år for Prius. Dette året ble det solgt nesten 30.000 biler og nå gikk flertallet til andre markeder enn det japanske. I 2002 økte salget fra snaue 19.000 til drøye 21.000 i USA og Europa. Men en kraftig tilbakegang i Japan førte til at det totale salget sank til drøye 28.000 biler. 2002 var nok derfor det skumleste året for ildsjelene bak Prius-prosjektet, som åpenbart har vært svært kostbart.

Året etter, i 2003, tok imidlertid det japanske salget seg kraftig opp igjen. I tillegg solgte bilen godt også i ande markeder. Dermed fikk Toyota avsetning for hele 43.000 biler, mer enn det totale antallet som ble solgt de tre første årene.

Svakt salg i Norge

Vis mer


I Norge hadde imidlertid salget gått svært tregt. I introduksjonsåret 2000 ble det riktignok solgt 43 biler, men i perioden 2001 til og med 2003 ble det kun solgt 35 eksemplarer. Mange syntes nok Prius var en spennende bil, men negative kritikker, blant annet her på DinSide Motor, sørget tydeligvis for at skepsisen overvant kjøpelysten for de flestes vedkommende. Dessuten var første generasjon Prius en sedan, en bilkonfigurasjon som har blitt stadig mindre populær her i landet de siste årene.

2004: Andre generasjon

Men så, i 2004, lanserte Toyota andre generasjon Prius. Den nye Priusen var kraftig forbedret på alle områder, blant annet var det blandede forbruket kommet ned i 0,43 liter per mil (fra 0,46). Samtidig var CO2-utslippet kommet ned i bare 104 gram per kilometer, noe som blant annet betyr at Prius er den mest utslippsgjerrige femseteren som selges her i landet. I tillegg var bagasjelokket byttet ut med en bakluke, innvendig og utvendig design kraftig forbedret og kvalitetsfølelsen langt høyere. Den nye bilen kunne også skilte med et svært høyt utstyrsnivå.

Lange ventelister

Vis mer


Da vi var på utenlandslansering av bilen i november 2003, ble vi fortalt at Toyota hadde håp om å selge 76.000 eksemplarer i 2004. Når 2004 var omme, viste det seg at det var solgt nesten 126.000 biler og tusenvis av amerikanere hadde skrevet seg på lange ventelister. I Norge ble det solgt 101 biler i 2004. Til sammenligning var det solgt totalt 78 biler i årene 2000 til 2003.

2005: 175.000 biler

Det skulle imidlertid raskt vise seg at toppen ennå ikke var nådd. Amerikanske Toyota-forhandlere fortsatte å skrive Prius-kontrakter for harde livet også i 2005, og ved årets slutt kunne Toyota stolt fortelle verden at de hadde solgt mer enn 175.000 Priuser i 2005. Mindre enn 44.000 av disse bilene var solgt i Japan og resten hadde havnet på andre kontinenter, noe som betyr at Prius for alvor har blitt en internasjonal bilmodell.

2005 var også året da Prius-salget omsider løsnet her i landet. Norske Toyota-forhandlere evnet i fjor å finne kunder til hele 312 biler, mer enn tre ganger så mange som i det forrige toppåret, 2004.

Flere innvendinger

Vis mer


Vi hadde mye pent å si om andre generasjon Prius da vi testet bilen på norsk jord. Men helt ukritiske var vi ikke. Blant våre innvendinger var bilens lurvete egenskaper ved brå manøvre på glatt føre og manglende komfort på dårlige landeveier. Vi kommenterte også batteristyringen og dashbordmaterialene, som etter vårt syn hadde et simpelt utseende.

Tallrike forbedringer

Men så, for noen få måneder siden, gjennomgikk Prius en ansiktsløftning. Og med den forsvant våre innvendinger. Ansiktsløftingen innebar nemlig en lang rekke forbedringer, deriblant nye hjulopphengs-komponenter, forbedret batteristyring og mer eksklusive interiør-materialer. I tillegg har Toyota utviklet en spennende teknologi som innebærer at Prius nå kan gjennomføre lukeparkeringer nesten på egen hånd. Vi konkluderte derfor vår test av den ansiktsløftede Prius med at bilen "fremstår som et svært godt kjøp".

Bedre enn Civic Hybrid

Vis mer


Ved utgangen av april i år var det solgt nesten 51.000 Priuser på verdensbasis, noe som tilsier et totalsalg på rundt 150.000 biler hvis salget fortsetter i samme takt. I Norge ble det i samme periode solgt 79 biler.

I år har Prius omsider fått en konkurrent, i form av Honda Civic Hybrid. Vi har imidlertid nylig testet Civic Hybrid, og konkluderte med at Prius fremstår som et bedre kjøp enn utfordreren.

  • Store bilder av Prius finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • TEST: Toyota Prius, andre generasjon, ansiktsløftning
  • (07.04.06)
  • TEST: Toyota Prius, andre generasjon
  • (05.07.04)
  • LANSERING: Toyota Prius, andre generasjon
  • (18.11.03)
  • Toyotas utrolige verden
  • TEST: Honda Civic Hybrid
  • De miljøvennlige gjerrigknarkene
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder