Over 500 hester med BMW-V10 i Wiesmann GT

Dette er den tyske sportsbilen som virkelig vitner om at man har litt peiling. De BMW-motoriserte sportsbilene fra Wiesmann har noe vagt 30-talls engelsk over seg, men med de eksplosive BMW M-kreftene under panseret er dette seriøse kjøremaskiner. Og nå forespeiles vi en GT med V10 og 507 hestekrefter.

Over 500 hester med BMW-V10 i Wiesmann GT

  1. Store bilder!


Her snakker vi fullblods roadstere og kupéer og genuint håndverk. Det tyske firmaet har nå kommet til et fullmodent stadium og tilbyr altså både lukkede og åpne løsninger basert på BMW-mekanikk.

Håndverk

Wiesmann ble grunnlagt i 1985 av brødrene Martin og Friedhelm Wiesmann (den første sivilingeniør og den andre økonom). Firmaet holder til i Dülmen, der sportsbilene blir laget for hånd med rammeverk i galvanisert aluminium og disse har vært i salg siden tidlig på nittitallet, i svært små antall. Det virker nå som om satsningen blir mer seriøs. I tillegg til roadsteren fra tidligere i år har også kupéen GT stått på programmet. Wiesmann vil ekspandere til nye markeder og bygge nye fabrikklokaler. De vil også lansere en ClubSport-versjon for kjøring i billøp.

Wiesmann Roadster Vis mer


Kompakte lettvektere

Roadsteren, Wiesmann Roadster, har vært tilbudt i noen tid. Denne toseteren er bare 386 centimeter lang og veier mindre enn en Volkswagen Polo: 1.080 kilo. Kupéen, Wiesmann GT, er ny av året og er noe større selv om den også er relativt kompakt. Den er 423 centimeter lang og også en del bredere enn roadsteren. Det er fortsatt ingen tungvekter med sine 1.240 kilo.

M-krefter

Det går fort unna på veien i en Wiesmann. Bilene blir nemlig motorisert med kraftkilder fra BMW, og ikke hvilke som helst. Det er heftige rekkeseksere på minimum 231 hestekrefter som er grunnlaget for roadsternes fremdrift - MF3 får M3-motoren på 343 hester. Med kupéen GT blir det enda mer krefter: Idag tilbys den med den store 4,8-liters V8-motoren som yter 367 hestekrefter. Dette holder til toppfart 280 kilometer i timen og akselerasjon i M6-klasse: 0 til 100 på 4,6 sekunder.


Vil ha mer

Men det er ikke rått nok for Wiesmann-brødrene. De har ambisjoner om å nærme seg supersport-ytelser, og da trengs hardere skyts. Derfor er det i disse dager forhandlinger med leverandøren, BMW, om å få putte V10eren som animerer M5 og M6 under panseret. Ytelsene på Wiesmann GT ville dermed bli fenomenale; kupéen ville ha en stor vektfordel i forhold til BMW-brødrene, og nettopp det er muligens til bekymring for den bayerske produsenten. Men skulle forhandlingene ikke føre frem er plan B å forsyne V8-motoren med kompressorteknologi for derved å oppnå tilsvarende resultat, om enn med litt mer plunder og forsinkelser. Krutt må til for å få skikkelige ytelser, og her snakker vi om null til hundre på under fire sekunder. Brødrene Wiesmann mener alvor.

  • Store bilder av de elegante og raske sportsbilene finner du her