Over 400 km/t på offentlig vei

Rekorden DinSide annonserte for over et år siden er nå offisielt bekreftet. Bilen skal være god for over 440 km/t.

Oppdatering, januar 2009: Dette er en republisering av artikkelen vi publiserte i september 2007, i forbindelse med at SSC Ultimate Aeros nå over ett år gamle verdensrekord nå er bekreftet av Guinness' rekordbok. Siden har bilen blitt ytterligere oppgradert med blant annet en motoreffekt på 1.305 hestekrefter og et dreiemoment på 1512 Nm.

For øvrig ble Bugatti Veyron i etterkant tilkjent den foregående offisielle verdensrekorden med 408,5 km/t.

Nyheten kom gjennom pressemeldingen den lille amerikanske produsenten SSC sendte ut den 13. september 2007 - muligens en litt uheldig timing rett under opptakten til bilutstillingen i Frankfurt.

Se store bilder

Vi har tidligere omtalt denne bilprodusenten her i DinSide. SSC står for Shelby Super Cars, men Carrol Shelby, mannen bak Cobra og Ford GT, er ikke innblandet.

SSC har heller ingenting med den supersoniske bilen Thrust SSC (SuperSonic Car) å gjøre. Grunnleggeren og sjefsdesigneren av selskapet heter Jerod Shelby, og produsenten har jobbet med utviklingen av bilen de siste sju årene.

Modellen det er tale om her er storebroren til SSC Aero SC/8T fra 2004 og bilen heter SSC Ultimate Aero Twin Turbo.


Lynsjekk: Så mye er bilen din verdt

V8 biturbo

Vis mer

Over 400 km/t på offentlig vei

  1. Store bilder!


Den er utstyrt med en 6,3-liters V8-motor som med hjelp av overlading produserer 1.183 hestekrefter (bhp). Den kan også by på voldsomme 1.483 newtonmeter dreiemoment. Men bilen er ikke en rendyrket racerbil; det dreier seg om en veigående sportsbil utstyrt med skinnseter, klimaanlegg, DVD, navigasjon, ryggekamera - samt et system for å heve fronten i tilfelle hindringer som fartsdumper og lignende.

På offentlig vei

Selve rekorden ble satt på en avsperret strekning offentlig vei i staten Washington i USA. En offisiell verdensrekord krever at strekningen kjøres først i den ene retningen før det snus og kjøres tilbake i motsatt retning - dette for å begrense effekten av faktorer som luftstrømmer og nivåforskjeller. De to hastighetsmålingene må foretas innenfor en klokketime.

Sjekk om du klarer førerprøven

Ikke ideelle forhold

Testføreren, Chuck Bigelow, måtte ta hensyn til både en viss helling og en s-sving midt på strekningen. Han hevdet da også etter at rekorden var et faktum at hvis de hadde hatt tilgang til en teststrekning som de store produsentene disponerer, ville hastigheten kunne blitt en god del høyere. Innenfor aerodynamikkens begrensninger hevder SSC at bilen teoretisk sett er god for 440 km/t.

412 km/t i snitt

Vis mer


Resultatet av rekordforsøket var imidlertid meget tilfredsstillende for Shelby, som ikke kunne skjule sin stolthet over hva hans lille firma hadde greid - etter å ha slitt en del med motgang siden de for nesten et år siden annonserte at de skulle sette ny rekord. De to målingene av maksimal hastighet ble 413,83 km/t den ene veien og 409,71 km/t motsatt vei, noe som ga den nye offisielle verdensrekorden på 411,76 kilometer i timen.

Her er alle DinSides biltester

Hastighetene ble GPS-målt av det uavhengige firmaet Dewetron og forsøket ble utført i henhold til Guinness World Records' retningslinjer. Koenigseggs stående rekord på 388 km/t er dermed grundig slått - men også Bugatti Veyrons mer aktuelle - men uoffisielle - rekord på 407 km/t.

Hvem blir nestemann?

  • Store bilder finner du her.
  • Her kan du lese om det raskeste, mest eksotiske og luksuriøse utenom de etablerte merkene.