Bilen som ble brukt i forsøket var en Skoda Fabia Greenline Foto: Skoda
Bilen som ble brukt i forsøket var en Skoda Fabia Greenline Foto: SkodaVis mer

Over 2000 kilometer på én tank

Verdensmester i økonomikjøring kjørte fra Østerrike til Danmark og tilbake på én tank. Forbruket ble 0,22 liter per mil i snitt.

Drivstoffprisene virker stadig å nå nye høyder, og da er det kanskje ikke så rart at man begynner å tenke på å spare litt på drivstoffet. Gerhard Plattner har likevel strukket det litt lenger enn de fleste av oss. Mannen som er verdensmester i økonomikjøring tilbakela nemlig 2.006 kilometer på fattige 45 liter diesel, med et gjennomsnittlig forbruk på nøyaktig 0,221 liter per mil.

Forsøket ble utført i en Skoda Fabia Greenline. Denne bilen har en 1,2-liters dieselmotor med 75 hestekrefter og 180 newtonmeter. Offisielt forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,34 liter per mil. Ved landeveiskjøring er tallet 0,30 liter.

Knuser normen

Plattner har altså kjørt godt under de normerte tallene. Ruten han fulgte gikk for det meste langs Tysklands lengste motorvei, A7. Start og mål var i Reutte i Østerrike og Plattner snudde i Bov i Danmark. Hele Forsøket ble overvåket og godkjent av International Police Motor Corporation.

Selv om dagens biler blir stadig gjerrigere, og Fabia er blant de beste, fremstår tallet som Plattner produserte som ekstremt lavt. Mye avhenger naturligvis av føreren, men Plattner deler ikke så mye om hvordan han klarte det, utover å påpeke at selv de små detaljene som dekktrykk er viktig. Noen modifiseringer av bilen utover dette, nevnes ikke.

Vi har testet fetter Volkswagen Polo Bluemotion med samme motor.

Spareråd

Selv om du neppe blir like flink som denne verdensmesteren, finnes det noen generelle råd for hvordan du kan få mest mulig ut av drivstoffet.

Foto: Skoda
Foto: Skoda
Bilen som ble brukt i forsøket var en Skoda Fabia Greenline Foto: Skoda
Foto: Skoda
Foto: Skoda
Foto: Skoda



Her har vi skrevet en omfattende artikkel om temaet. Nedenfor følger en kort oppsummering av de viktigste rådene:

- Øk dekktrykket med 10-20 prosent i forhold til det som er anbefalt av fabrikken.

- Hold jevn fart. Brems så lite som mulig, og trill deg ned i fart og ned bakker.

- Kjør på høye gir med lavt turtall. Unngå kraftige akselerasjoner, og hopp gjerne over et gir når du akselerer fra lav hastighet.

- Fjern unødvendige gjenstander fra bilen. Dette gjelder spesielt takbokser og takstativ som gir mye ekstra luftmotstand.

- Unngå høy fart. Forbruket stiger spesielt når man nærmer seg de høyeste lovlige hastighetene i Norge, men dette er også avhengig av bilmodell.

- Høyt energiforbruk til andre ting enn selve kjøring gir høyere drivstofforbruk. Dette gjelder ting som varmeseter, klimaanlegg og underholdningsutstyr.

- Utnytt terrenget, bygg fart nedover og slakk gjerne av over bakketoppene om det ikke er trafikk bak deg. Husk likevel fartsgrensene.

- Bruk kjørecomputeren. Den gir deg informasjon om både aktuelt og gjennomsnittlig forbruk.