Outlanders billige sedan-bror

Hvorfor heter nye Lancer "Sports Sedan"? Hovedsaklig for å markere Mitsubishis fornyede produktstrategi.

SARDINIA (DinSide Motor): På en måte er nye Mitsubishi Lancer sedanversjonen av Outlander. Det er riktignok å sette det på spissen, men den "lille" japanske bilprodusenten har valgt å rasjonalisere sin globale produktutvikling, og den nye kompakte sedanen er et nytt skritt i denne retningen.

Comeback

I Norge er Mitsubishi i ferd med å gjøre noe av et comeback. Småbilen Colt var først ute med å representere noe nytt og dynamisk, og vi var tidlig ute med å uttale oss positivt om den modellen. Terrengbilen Pajero kom i ny utførelse i fjor og fortsetter å være en av pilarene i markedet for store SUVer, riktignok uten å oppnå de store salgstallene. Flerbruksbilen Grandis og, senest og med stor suksess, Outlander, har vært med på å dynamisere merkets image her til lands. I perioden januar til oktober ligger salget av Mitsubishi personbiler 67 prosent høyere enn under samme periode i fjor.

Ute av middel-segmentene

Vis mer

Outlanders billige sedan-bror

  1. Store bilder!
Vis mer


Når det gjelder personbiler i kompakt- og mellomklassen har imidlertid Mitsubishi glidd ut av markedet - Carisma og Galant har avsluttet sine karrierer og dagens Lancer har vært gjenstand for en gradvis utfasing - i dag selges den kun som stasjonsvogn og faller stadig på salgslistene.

Ydmyke

Lanseringen av den helt nye Lancer, som Mitsubishi velger å kalle "sports sedan", var en interessant begivenhet i og med at produsenten, representert ved sin internasjonale PR-manager og et panel med tekniske eksperter, viste en forfriskende ydmykhet ved å innrømme et antall strategiske feilgrep i Mitsubishis nyere historie. Endringen i strategi har gitt seg utslag i det såkalte "Project Global". Tidligere utviklet Mitsubishi spesifikke modeller for spesifikke markeder. Nå skal det utvikles globale plattformer/modeller for det globale markedet, men med tilpasninger på regionalt nivå. Man vil unngå det fordyrende og noe irrasjonnelle i for eksempel å produsere nesten like modeller for ulike markeder - men på ulike plattformer.

SUV, sedan og kombi

Når det gjelder bilen vi prøvekjørte, Lancer Sports Sedan, så er den bygget på samme plattform som SUVen Outlander. I neste omgang vil en kombiversjon, Sportback, bli lansert til neste år. Ingen stasjonsvogn er imidlertid planlagt - den rollen skal Outlander fylle - hvorav åpningssetningen i denne artikkelen.

Sprekere design

Vis mer


Det er snart et år siden vi så de første bildene av den nye Lanceren, så overrasket ble vi ikke. Men designen er unektelig tøff og sporty, særlig sett forfra. Den spenstige stilen som ble forvarslet med konseptbilen Sportback Concept sommeren 2005 gjør seg godt i virkelighetens verden. De trapesoide formene går igjen både i front og hekk og gjør Lancer lett gjenkjennbar. Mitsubishi erkjenner at det har vært viktig for dem å fjerne seg fra "mann-med-hatt"-stilen som har heftet ved de - ellers respektable - modellene Carisma og Lancer de seneste årene. Sett fra siden ser nye Lancer mer alminnelig - og kompakt - ut. Silhuetten kan minne om en Volvo S40 eller en kortere Alfa 159, og det er ikke så rart da nettopp disse modellene har vært blant de viktigste referansene ("benchmark"), under utviklingen av den nye modellen.

Ikke volum, ikke premium

Vis mer


Mitsubishis representanter presiserte under pressekonferansen at merket verken har som ambisjon å bli en av de store volumprodusentene eller å jobbe seg opp mot noen slags premium-status. Ønsket er å kunne tilby kvalitetsprodukter med markant personlighet - til en gunstig pris. Mye bil for pengene, altså, og en helt egen posisjon i markedet.

En rimelig bil

Med dette i bakhodet, og med informasjonen om at bilen vil koste fra 215.000 kroner tok vi en grundigere kikk på bilen, og fikk tatt prøveturer med tre forskjellige versjoner av nye Lancer - også med den sterkeste motoren og det høyeste utstyrsnivået - denne bikker så vidt 300.000 kroner. Prisene ligger med andre ord på greit kompaktklasse-nivå.

Kompakt mellomklasse

Vis mer


Men Lancer Sports Sedan har vokst ut av kompaktklassen og befinner seg nå blant mellomklassens kompakte medlemmer. Med en lengde på 457 centimeter er den nemlig ti centimeter lengre enn nevnte Volvo S40 og omtrent på størrelse med utgående Audi A4. Den er åtte centimeter kortere enn Toyota Avensis, og klart et nummer mindre i forhold til store biler som VW Passat og Ford Mondeo (henholdsvis 477 og 484 centimeter i sedanversjon). Den befinner seg med andre ord et sted mellom kompaktklassen og mellomklassen. Nye Lancer er for øvrig 176 centimeter bred og 149 centimeter høy. De sedanene som i dag kommer nærmest i dimensjoner er VW Jetta (455 cm lang/178 cm bred) og den helt nye Toyota Corolla (454 cm/176 cm). Også kombien Skoda Octavia er i samme størrelsesklasse (457 cm/177 cm).

Greit med plass

Vis mer


Inne i kupéen opplevde vi Lancer mer som en kompaktklassebil, i hvertfall fra førerplassen. Det er helt greit med plass, men det er klart trangere enn i en Passat eller en Mondeo. Bakseteplassen er derimot riktig bra, og velvoksne personer kan finne seg til rette med plass til både ben og hode. Bagasjerommet forekom oss "midt på treet" - passe stort, men ikke imponerende. Interiørdesignen er ikke så spenstig som eksteriøret, men det er ryddig og oversiktlig. Vi opplevde dashbord og instrumentpanel som brukervennlig uten for mye knapper og hendler.

Interiør på sparebluss

Et stort minus, og egentlig uverdig en bil med slike ambisjoner i 2007: Rattet kan kun justeres i høyden og ikke i dybden. Heldigvis bød de - forøvrig bekvemme - setene på tilstrekkelig med justeringsmuligheter, selv om vi alltid foretrekker et dreiehjul fremfor en spak til å regulere seterygg-vinkelen. Når det gjelder opplevd kvalitet virker interiøret godt sammenskrudd og sammenføyd, men materialvalget har et billig preg; her er intet polstret dashbord - bare steinhard plast. Dette er helt klart ikke "en klasse opp". Når det er sagt fungerer det helt greit og Mitsubishi har passet på å presisere at deres oppfatning av kvalitet er den "japanske" - som går mer på produksjonskvalitet og driftssikkerhet, og ikke den "europeiske" - som går mer på kvalitetsopplevelsen "touch and feel". Vi kunne godt tenkt oss litt mer "begge deler".

Fra da av blir det et spørsmål om prioriteringer, smak og behag og personlige preferanser...

109 hester bensin

Vis mer


Når det gjelder motor vil norske kunder få et begrenset utvalg i starten. Fra nå i november er kun innstegsmotoren, en bensinmotor som yter 109 hestekrefter fra et slagvolum på 1,5 liter, tilgjengelig. Vi opplevde motoren, i testbilen koblet til en manuell femtrinns girkasse, som tilstrekkelig sprek i denne bilen. Dreiemomentet på 143 newtonmeter sørger for nok trekkraft for de flestes behov. Toppfarten er oppgitt til 191km/t og 0 til 100 skal gå unna på 11,6 sekunder. Med andre ord er ikke basis-versjonen undermotorisert på noen måte. Derimot merket vi oss at støydempingen av motorrommet kunne vært bedre; en god del motorstøy trengte gjennom med denne motoren under belastning. Motoren vil også bli tilgjengelig med en firetrinns automat, og da faller ytelsene en god del.

Mer kultivert med 1.8



Utpå nyåret vil også en bensindrevet 1.8-motor bli tilgjengelig. Den yter 143 hester og 178 newtonmeter, gjør 0 til 100 på 9,8 sekunder og skal greie 204 km/t. Vi kjørte også denne med femtrinns manuell girkasse og opplevde den som mer uanstrengt og stillegående uten at de ekstra kreftene virker nødvendige. Med samme utstyrsnivå er prispåslaget 17.000 kroner i forhold til 109-hesteren, og ettersom den ikke fås med basis-utstyrsnivå vil Lancer 1.8 koste fra 250.000 kroner. Denne motoren vil bli tilgjengelig i kombinasjon med en trinnløs girkasse, CVT, med seks innprogrammerte trinn for manuell giring i såkalt "sport-modus". Den kan kjøres som automat eller gires manuelt, enten med girspaken eller med stilie hendler bak rattet.

Uvisst med diesel

Versjonen det var flest eksemplarer av til prøvekjøring var dieselversjonen, og vi fikk kjørt den en del. Det er den velkjente VW-pumpedysemotoren med to liter slagvolum og 140 hester som her finnes under panseret. I Lancer opplevde vi den som mer støyende enn i Outlander, men til gjengjeld sprekere. Det er ikke så rart med 230 kilo mindre å dra på. Denne utgaven er ikke priset for Norge ennå - det er usikkert om den skal importeres i det hele tatt. Men en helt ny 1,8-liters Common Rail dieselmotor - Mitsubishis egen - er under ferdigstillelse og skal etter planen være klar i Lancer på våren i 2009.

Dynamisk på veien

Vis mer

Vi hadde ikke anledning til å teste kjøreegenskapene skikkelig under det korte Sardinia-oppholdet, men førsteinntrykkene er gode uansett versjon. Oppsettet er av typen sporty, og sånn sett lever i hvertfall delvis bilen opp til navnet. Svingkjøring i rimelig aktivt driv bød ikke på protester fra hjulopphengets side og understellet forekom oss i det hele tatt godt gjennomarbeidet for dynamiske kjøreegenskaper.
Samtidig fant vi kjørekomforten god, ikke bare med 16-tommerne som var standard på grunnversjonen, men også med 18-tommerne på de sprekere variantene - med noe merkbar rullestøy innimellom. I det hele tatt fikk vi ikke inntrykk av at Lancer Sports Sedan er spesielt stillegående.

Priser og utstyr: Bra

Prisene vil ikke sjokkere noen. I tillegg minner vi om at Mitsubishi tilbyr fem års garanti på sine produkter, noe som slett ikke er til å kimse av i en totaløkonomisk vurdering..

Vi har nevnt innstegsprisen på 215.000 kroner. Det gjelder en 1.6 Inform med 109-hesters bensinmotor og basis utstyrsnivå - her finner man det nødvendige sikkerhetsutstyret - faktisk syv kollisjonsputer, ASTC - som er Mitsubishis navn på antiskrens-program (ESP), elektriske vindusheiser foran og bak, radio/CD-anlegg og klimaanlegg.

Vis mer


Dyreste utgave - 293.000 kroner med manuell girkasse og 303.000 med trinnløs girkasse - vil være 1.8 Instyle+ som fremstår som meget velutstyrt med blant annet 18-toms lettmetallfelger, Rockford Fosgate lydanlegg, fartsholder, automatisk klimaanlegg,regnsensor, skinnseter, nøkkelløst adgangs- og startsystem, Bi-xenon med aktive kurvelys og navigasjons- og kommunikasjonssystem med 30 GB harddisk og trykkfølsom fargeskjerm.

De to utstyrsnivåene i mellom heter Invite og Intense.

Vanskelig å spå

Tross noen åpenbare svakheter forekommer nye Lancer oss riktig konkurransedyktig, og et interessant produkt, selv om kombinasjonen sedan+bensin ikke akkurat fremstår som den vinnende duo i markedet i dag. Men til de prisene og i et marked som er i stadig endring - hvem vet? Dette er også muligens den bilen mange frustrerte Carisma- og Galant-eiere ute i markedet har ventet på... Uansett: Neste år kommer kombi-utgaven. Mitsubishi opererer med følgende regnestykke: Kompakt- og mellomklassen utgjør 60% av personbilsalget, hvilket vil si ca. 80.000 biler i 2007. Av dem er ca. 10% sedan (8.000) og vel 30 % 5-dørs kombi (nær 25.000). Når alle modeller er i salg regner Mitsubishi med å selge 1.000 nye Lancer årlig. Det burde de klare.

Evo X og Ralliart

Kronen på verket og noe av det sportsligste på markedet, Evo X med 280 hestekrefter, kommer neste sommer og likeledes kan vi håpe på nok en sportslig, men noe rimeligere, Ralliart-versjon i Sportback-utførelse (240 hk og 4x4).

Mitsubishi Sports sedan er i salg nå. I denne omgang er kun 109-hestersversjonen tilgjengelig; 1.8-utgaven kommer i februar 2008. Når det gjelder dieselutgaven følger vi opp importøren og kommer tilbake med mer når en beslutning er tatt på det hold.

Lancer Sports Sedan: cirka-priser
VersjonUtstyrsnivåGirkassePris
1.5 109 hk Informman/5215.000 kr
1.5 109 hk Inviteman/5233.000 kr
1.5 109 hk Inviteaut/4243.000 kr
1.8 143 hkInviteman/5250.000 kr
1.8 143 hkIntenseman/5263.000 kr
1.8 143 hkInstyle+man/5293.000 kr
1.8 143 hkIntenseCVT273.000 kr
1.8 143 hkInstyle+CVT303.000 kr
Priser avrundet av oss til nærmeste tusen kroner


  • Se de store bildene her!
  • Les om vår kjøretur med verstingvarianten Evo X her!
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder