Outlander prøvekjørt på norske vinterveier

Det er lenge siden det har vært slik pågang etter en ny Mitsubishi, og flere uker før bilen er ute hos forhandlerne er det nesten 300 som har bestilt bilen usett.

Og det er kombinasjonen størrelse og pris som nok frister, med nye Outlander blir det naturlig å dele de mellomstore SUVene i tre, de eksklusive og dyre (BMW X3 og nye Land Rover Freelander), de tradisjonelle (Toyota RAV4 og Honda CR-V), og de spesielt store som Hyundai Santa Fe og nye Mitsubishi Outlander. De to sistnevnte skiller seg ut med en tredje seterad, og når Mitsubishi kan levere Outlander 90.000 kroner billigere enn Santa Fe er det kanskje ikke rart de med plassbehov har blinket ut nye Outlander som en bil som passer dem.

Brøytekantfremkommelighet

Vis mer

Outlander prøvekjørt på norske vinterveier

  1. Store bilder!
Vis mer


Outlander oppleves litt som en fleksibil med evnen til å forsere spesielt høye brøytekanter, og også kjøreopplevelsen likner mer på fleksibilenes enn SUVene. Den protesterer ikke mot å svinge, den formidler underlaget gjennom styringen og den kryper ikke en halv meter nærmere bakken når man bruker bremsepedalen.

Det den også har felles med en del fleksibiler er et mer praktisk enn eksklusivt interiør, og med syv seter er også knirkepotensialet definitivt til stede. Og litt knirkelyder var det om bord i Outlander, spesielt da gradestokken viste tjue kuldegrader, og sammen med litt over gjennomsnittet med veistøy gjør dette at den gode lydkomforten som noen produsenter begynner å få inn i biler i denne klassen ikke fullt ut er tilstede i nye Outlander.

Krøkkete for noen

Av en eller annen merkelig grunn har Mitsubishi valgt å ikke levere Outlander med dybdejusterbart ratt. Det er spesielt plagsomt for lange personer, og ekstra irriterende fordi sittestillingen stemmer over gjennomsnittet godt helt til man strekker frem armene for å gripe rattet.

Baksetet er derimot en sittekomfortvinner også for lange personer. Baksetet er delt 60/40, og enkeltdelene kan justeres i lengderetningen for bedre benplass. I tillegg kan ryggvinkelen justeres, og det er fin langturkomfort for voksne også i baksetet.

Nett og romslig

I norsk trafikk ser Outlander betydelig nettere ut enn mange av konkurrentene, og de som ikke liker å assosieres med brautende SUVer vil finne Outlander mer spiselig. Sett bakfra kan Outlander lett oppfattes som en fleksibil som for eksempel Ford S-Max, men fra siden og forfra får de som trives med terrengbil-look det de vil ha med høy grill og velvoksne hjulbuer.

Innvendig er det romslige forhold, spesielt bagasjerommet imponerer med en lengde som ikke er vanlig i denne bilklassen. Det er også enkelt å felle ned baksetene i rad to, men ikke alt for enkelt å få tredje seterad ned i gulvet igjen. Vel på plass stjeler imidlertid ikke denne seteraden plass i bagasjerommet. Bakluken er todelt, den nederste delen er ikke høy og bagasjen kan fint lastes inn uten at denne felles ned – faktisk hjelper kanten til ved stabling av mange kolli.

Skal klare fem stjerner

Elektronisk antiskrens (ESP) er på plass, og det er viktig sikkerhetsutstyr som ikke har vært veldig utbredt i denne bilklassen. I tillegg opplyser importøren at bilen skal klare fem stjerner i Euro NCAP, men den ennå ikke er testet.

Vis mer
Vis mer


Under vanlig kjøring med forhjulsdrift oppfører bilen seg som nevnt ganske likt en forhjulsdrevet fleksibil, det innebærer forutsigbarhet ved at forhjulene begynner å skrense først ved dårlig veigrep og føreren får en enkel beskjed om at farten er for høy i forhold til veigrepet.

Det er tre innstillinger for fremdrift; forhjulsdrift, auto og låst 50/50-fordeling. Auto-innstillingen, der sensorer som oppdager hastighetsforskjeller mellom hjulene gir beskjed til kløtsjen som bestemmer om bakhjulene skal være med, fungerer fint på vinterveier. Både fremkommelighet og stabilitet forbedres, men fremkommelighet i lav fart forringes av en vrien kløtsj og motor.

Det er alt for lett å kvele motoren ved lukeparkering i høye brøytekanter, og problemer med finlirking er noe vi kjenner igjen fra andre biler med samme motor og girkasse. Også i bykjøring er det et problem at motoren bråslukner under ett visst turtall. Resultatet er at man kjører høyt turtall for å sikre seg, og kjøringen mister flyt.

Vi vil komme tilbake til Outlander i en ordentlig biltest i løpet av vinteren, men er du på jakt etter mer stoff om bilen kan du bruke lenkene nederst i artikkelen.

Store bilder av Mitsubishi Outlander.

Relaterte artikler:

  • Mitsubishi Outlander kommer som varebil.
  • Mer om Outlander bensin og den store dieselmotoren.
  • Vår første prøvekjøring av Mitsubishi Outlander II finner du her.
  • Her finner du prisene på personbilutgaven i forbindelse med lanseringen i Norge.
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder