Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): Her er en såkalt cutaway-versjon av den nye ladbare hybriden. Den viser på en oversiktlig måte hvordan det mekaniske er montert. Foto: Knut Moberg
Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): Her er en såkalt cutaway-versjon av den nye ladbare hybriden. Den viser på en oversiktlig måte hvordan det mekaniske er montert. Foto: Knut MobergVis mer

Outlander blir ladbar

Det ble en haltende start for Outlander PHEV, men nå skal trøbbelet være ryddet av veien.

Dette er en bil Mitsubishi i Norge gleder seg til å få på markedet. Det skal etter planen skje i januar, og nok en gang er den japanske produsenten på hugget og tidlig ute når det gjelder nye former for elektrifisering.

Tre motorer

Med en elmotor på hver aksel i tillegg til bensinmotoren, skal nye Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), kunne kjøres i over fem mil på bare strøm. I tillegg skal den klare seg med et snittforbruk på under 0,2 liter bensin per mil ved blandet kjøring. Om tallene bekreftes nærmere lansering, vil CO2-utslippet på 0,49 gram per kilometer få et hyggelig utslag på avgiftskontoen.

Samtidig får nykommeren et avansert firehjulsdriftssystem, kalt S-AWC, av typen som utstyrer selveste Mitsubishi Lancer Evolution.

Allerede før den ladbare hybriden er tilgjengelig, er Mitsubishi Outlander en av de desiderte norgesfavorittene - både annen og dagens tredje generasjon har solgt meget bra og så langt i år er den landets nest mest solgte SUV.

Les test: Mitsubishi Outlander

Forsinkelse

Slik er "innmaten" i Mitsubishi Outlander PHEV. Foto: Mitsubishi Vis mer


Outlander PHEV ble lansert i Japan i januar, men produksjonen ble avbrutt etter noen hendelser med brann forårsaket av litiumion-batteripakker. Dette er for øvrig de samme som finnes i Mitsubishi i-MiEV. Solgte biler ble tilbakekalt og produksjonen ble stoppet mens man lette etter en løsning på problemene.

Løsningen skal nå være funnet, og etter en pause på fem måneder er den ladbare hybriden atter i produksjon.

Under 0,2 liter per mil

Hovedpoenget er selvsagt bilens eksepsjonelt lave forbruk og derav følgende lave utslipp av forurensende avgasser. Målinger etter den offisielle EU-syklusen indikerer et snittforbruk på under 0,2 liter per mil.

Den japanske målenormen JC08 er strengere, og gir 0,61 liter per mil. Den tar imidlertid utgangspunkt i hele rekkevidden på 880 kilometer, og undervurderer dermed innsparing ved småkjøring/bykjøring. I praksis vil nok mange oppleve et tall et sted mellom de to.

To småbilmotorer

Og det skal gi den relativt store SUV-en en rekkevidde på cirka 880 kilometer. Mitsubishi har ikke behøvd å lete lenge for å finne den elektriske delen av bilens drivlinje; det dreier seg nemlig om systemet som allerede finnes i elbilen Mitsubishi i-MiEV, som var Norges mest solgte elbil i 2011 og helt til Nissan Leaf kom i salg.

Hvem hadde trodd? Liten elbil solgte 1.000 på ett år

I Outlander PHEV finnes som nevnt to elmotorer: En som driver forakselen og en som tar seg av bakakselen. Bilens firehjulsdrift kalles Twin Motor 4WD. Bensinmotoren er en toliters rekkefirer kjent fra andre modeller (MIVEC).

Elmotorene forsyner både for- og bakaksel med 84 hestekrefter hver, mens maksimalt dreiemoment er 137 newtonmeter på forakselen og 195 newtonmeter på bakakselen..

TEST: Fornyet Mitsubishi ASX

Klar for markedet - her er produksjonsversjonen av Mitsubishi Outlander PHEV, slik den fremsto allerede på bilmessen i Paris i oktober 2012. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Enda tydeligere... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): Her er en såkalt cutaway-versjon av den nye ladbare hybriden. Den viser på en oversiktlig måte hvordan det mekaniske er montert. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Slik er "innmaten" i Mitsubishi Outlander PHEV. Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi


Valg av kjøremodus

I Outlander PHEV velges automatisk den kjøremodus som passer best til forholdene: Ren eldrift på begge aksler, serie-hybridmodus, hvor bensinmotoren fungerer som generator som forsyner elmotorene med strøm, og til slutt parallell-hybrid-modus, hvor det er bensinmotoren som sørger for det meste av fremdriften, med assistanse fra elmotorene. Denne modusen velges når ekstra krefter trengs - full akselerasjon, forsering av en bratt bakke - eller når batteriet har lite gjenstående kapasitet.

55 km på strøm - fornybart

Litiumion-batteripakken har en kapasitet på 12 kWt og det skal gi en rekkevidde med ren eldrift på 55 kilometer per lading. Føreren kan til enhver tid velge å skifte til "lade-modus", hvor bensinmotoren trer inn og lader batteriet, for eksempel hvis det er ønskelig på et senere tidspunkt å kunne kjøre kun på strøm (i bykjernen, for eksempel). Full opplading fra stikkontakt skal ta 4,5 timer mens hurtilading til 80 prosent kapasitet skal ta en halvtime.

Nye Mitsubishi Space Star under 100.000 kroner!

Nøkkelord: Ladbar

La oss presisere: "Plug-in Hybrid" heter på godt norsk "ladbar hybrid". Det betyr at bilen har en forbrenningsmotor i kombinasjon med en eller flere elektromotorer, og at batteripakken som forsyner sistnevnte med energi kan lades opp via en stikkontakt og/eller en hurtiglader på samme måte som en "ren" elbil.

Bra - og mindre bra

Ulempen er at bilen er mer komplisert - og tyngre - enn både rene bensin/dieselbiler og rene elbiler på det mekaniske plan. Fordelene er lavere utslipp i forhold til biler med kun forbrenningsmotor og lengre rekkevidde i forhold til elbiler (Typisk fra 25 til 60 kilometer bare på eldrift), altså nok til å kjøre utslippsfritt i byen og til rimelig pendling for de fleste.

Råskinnet Mitsubishi Lancer Evolution testkjørt

Stadig flere

Per i dag har vi i DinSide stiftet bekjentskap med følgende ladbare hybrider som henvender seg til massemarkedet: Toyota Prius Plug-in Hybrid, Chevrolet Volt og Opel Ampera. Den mest besnærende løsningen vi har fått teste ut er imidlertid Volvos diesel-hybridløsning som finnes i Volvo V60 D6 AWD (også kjent som Volvo V60 diesel Plug-in Hybrid).

Mer om ladbare hybrider

I Norge må vi vente en stund til på eksakte priser og nøyaktig lanseringsdato. Administrerende direktør Rune Gjerstad i Mitsubishi Norge bekrefter imidlertid planlagt lansering i første kvartal 2014 og en pris "under 500.000 kroner".

DinSide kommer tilbake med mer når den tid nærmer seg.