<b>MOT SLUTTEN?:</b> I Oslo vurderer politikerne å stramme inn elbil-godene. Foto: STEIN INGE STØLEN
MOT SLUTTEN?: I Oslo vurderer politikerne å stramme inn elbil-godene. Foto: STEIN INGE STØLENVis mer

Oslo vurderer drastiske elbil-tiltak

Elbilene kan bli kastet ut av kollektivfeltet, og vanlige biler kan ende opp i ett felt.

Samtidig som vi rundet 50.000 registerte elbiler i Norge, varslet busselskapet Ruter at bussene deres i morgenrushet har fått redusert farten med over 20 prosent, på grunn av elbilenes oppblomstring i kollektivfeltet. Det har fått politikerne til å våkne.

Her er tiltakslista

VURDERER MULIGHETENE: Byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby, utreder i disse dagene om elbilene bør få bli i kollektivfeltet eller ei. Foto: OSLO KOMMUNE Vis mer


Ifølge byråd for samferdsel og miljø i Oslo Kommune, Guri Melby (Venstre) er det en rekke drastiske tiltak som er under utredning på innfartsveier med tre filer:

1. Et helt eget felt for kollektivtransport (kun buss og taxi).

2. Ett felt reservert for elbiler og andre nullutslippsbiler og kanskje kompiskjøring (flere personer i bilen), samt næringstransport.

3, Begrenset adgang til kollektivfelt i rushtiden.

4. Og til slutt et siste felt for vanlige biler og øvrig trafikk.

- Vurderingen skal ende i en egen miljøfelt-utredning, som skal gi sitt foreløpig svar til sommeren, sier Melby til Dinside.

Les også: Vi har testet Tesla med 700 hestekrefter!

Fortsatt håp?

- Men generelt ønsker vi å bevare elbilers tilgang til kollektivfeltet så lenge som mulig, fortsetter Melby.

For det meste er det heller ikke noe problem i store deler av hovedstaden. Men ved inngangen til Oslo på E18 ved Høvik, og på Mosseveien ved E6, så er det tidvis problemer, forklarer Melby.

Bør elbilene kastes ut av kollektivfeltet?

(Avsluttet)
Ja, det er virkelig på tide!(71%) 4936
Nei, de fortjener fortsatt det godet.(20%) 1396
Bryr meg ikke!(10%) 667
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Staten bestemmer

- Målet er å bedre luftkvaliteten, og vi ser på ulike muligheter. Ettersom det i hovedsak kun er noen få timer problemet gjelder, kan vi kanskje løse det ved å innføre begrensninger i det bestemte tidsintervallet.

Les også: Elbil-duellen - Kia Soul EV vs. e-Golf

Men når kan elbil-eierne vente seg et skikkelig svar på hvilke tiltak som iverksettes?

- Til syvende og sist er det staten som bestemmer. Lokale myndigheter skal lyttes til, men det er kun Samferdselsdepartementet som kan endre på elbilenes tilgang til kollektivfeltet, sier byråd Melby.

Hva med nabofylket Akershus: Vil de stramme elbilenes tilgang til kollektivfeltet?

INGEN PLANER: I Akershus fylke vil ikke leder i hovedutvalget for samferdsel, Gunnar Melgaard, foreløpig endre noe på elbilenes goder. Foto: BÆRUM KOMMUNE Vis mer

- Nei, det er ikke på agendaen. Men jeg vil tro det kommer opp som et tema på neste samferdselsmøte vi har med poiltikerne i Oslo. Eventuelt vil det sannsynligvis bli et tema i forbindelse med Oslopakke 3, sier Gunnar Melgaard (Høyre) som er leder i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylke til Dinside.


Les også: Vi sparte 200 kroner dagen med elbil!

Vegdirektoratet jobber også med saken og skal overlevere sin rapport til Samferdselsdepartementet.

En avklaring derfra er ventet onsdag 29. april.

For de 50.000 som har kjøpt seg en elbil gjelder det derfor å smøre seg med tålmodighet før en får svar på om de fortsatt får kjøre i kollektivfeltet eller ei.

Les mer om elbil-godene og
Les mer: Elbil setter flere rekorder!