Oslo til Trondheim med elbil, tror kjemiprofessor

Kjemiprofessor spår det vil komme mange gjennombrudd som kan gjøre dette mulig.

«Vi må avmystifisere elbilen.»


I oktober konkluderte to norske klimaforskere med at det uten tvil er bilen som forurenser og varmer kloden mest - hele seks ganger mer enn flytrafikken.

Nå vil regjeringen åpne for et storartet samarbeid med bilbransjen, elbransjen, miljøvernorganisasjonene og norsk forskning for å satse på elektrifisering av veitransporten.

- 2009 bør være året elektrifisering av transportsektoren blir det store temaet, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete i et åpent møte i Samferdselsdepartementet mandag.

Dette er en del av strategien når regjeringen nå jobber mot et karbonnøytralt Norge innen 2030.

Les også: Kun 5 øre per kilometer!
Denne Porschen har el-motor!
Test av råtøff el-scooter på 250 ccm

Tesla representerer den nye generasjonen elbiler når den introduseres på det norske markedet i løpet av 2010. Prislappen blir så høy som 800.000 kroner, men en Tesla-eier vil allikevel spare mange tusner på fritak fra avgifter og billig drivstoff. Foto: Knut Moberg Vis mer


Avhengig av bedre batterier

Før veitransporten kan elektrifiseres er vi nødt til å få bedre og billigere batterier, er et av hovedrådene til aktuelle aktører i bil og el-bransjen, samt miljøforkjempere og forskere.

- Bilene må dekke både våre reelle og våre mentale kjørebehov, sa Kristine Meek fra Better Place. Better Place har inngått avtale med Renault-Nissan om etablering av utstrakte nettverk med infrastruktur og elektriske biler. Pilotprosjekter er på vei i Israel og i Danmark.

Rekkevidden for elbilbatteriene som er i produksjon i dag er på maks 180 kilometer (nye Think City). Derimot ser vi mot en spennende tid i elbilutviklingen, og allerede i 2010 kommer Tesla med sin super-elbil som har en rekkevidde på over 300 kilometer hit til Norge. Andre steder er den allerede i salg.

Den nye Tesla har også en toppfart på 210 kilometer i timen, i sterk motsetning til elbilene som blir produsert i dag og har en topphastighet på mellom 75 og 100 kilometer i timen.

Rekkevidden til Tesla er altså godt stykke på vei til Trondheim, i motsetning til elbilene som bare er bygd for bykjøring.

- Det kommer til å komme mange store og små gjennombrudd. Batteriene blir både lettere, billigere og bedre, sa derfor Helmer Fjellvang, kjemiprofessor på Universitet i Oslo.

- Den tid kan komme der vi kjører fra Oslo til Trondheim med elbil, fortsatte han i sin henvendelse til de oppmøtte hos Samferdselsdepartementet.

Steinar Bysveen, administerernde direktør i Elbedriftenes Landsforbund, mener det ikke er nok penger for elbedriftene å tjene på å utvikle fornybar energi. Foto: ebl.no Vis mer


Vil ha høyere priser

Til tross for at regjeringen har hatt storsatsning på elbiler og utviklet store økonomiske fordeler ved å eie en elbil, mener samferdselsministeren at arbeidet langt i fra er ferdig.

- Har vi gjort nok? Svaret er at det har vi ikke, sa Navarsete.

Utbedring av infrastrukuren for elbiler, som blant annet ladestasjoner og stikkontakter på alle parkeringsplasser, er en av de største utfordringene for elektrifiseringen av veitransporten, i tillegg til batterikapasiteten.

Navarsete påpekte at vi i Norge har tilgang til en stor mengde fornybar energi, som blant annet vannkraft og vindkraft. Derfor mener samferdselsministeren at mer utbygging av vindkraft og små vannkraft må til for å få til elektrifiseringen av bilene på norske veier.

Energibedriftene var også positive til utviklingen, men understreket at det er alt for lite penger å tjene for energibransjen på å videreutvikle fornybar energi. Allikevel jobber elbedriftene aktivt med saken, både nasjonalt og internasjonalt.


Elbiler som bysykler?

Den ferskeste nyheten på elektrifiseringsfronten kommer fra Paris, der ordføreren planlegger innkjøp av 4.000 nye elbiler som skal plasseres rundt i byen slik som bysyklene i byen - og i Oslo - fungerer i dag . Det skal opprettes 700 plasser for bilene, og ordningen skal etter planen starte innen slutten av 2009.

I møtet om elektrifisering av veitransporten la samferdselsminister Navarsete den lokale helsa til grunn for viktigheten av å få i gang elektrisk transport så fort som mulig.

- I byområdet forårsaker den lokale forurensningen til at mange har helseplager, sa hun.

Men ordningen i Paris har samferdselsministeren ingen kjennskap til.

- Nei dette har jeg aldri hørt om. Kanskje vi kunne utfordre Oslo kommune til å gjøre det samme?

Ordningen i Paris regner man med å finansieres ved en abonnementsløsning, som vil være mye billigere enn å selv eie en bil. Målgruppen er blant annet små familier som trenger enkel og billig skyss mellom bydelene.

Kilder: Aftenposten, The Guardian.