Nye Volkswagen 1.6 TDI BlueMotion
Nye Volkswagen 1.6 TDI BlueMotionVis mer

Oslo-Brussel på én tank

Nå er nye generasjon VW Golf BlueMotion i salg for 240.000 kroner - og den er både gjerrig og velutstyrt.

Vi stilte oss litt skeptiske til forrige generasjon VW Golf BlueMotion som vi ikke anså som så mye mer interessant på utslippssiden enn flere "ordinære" konkurrenter med gjerrige dieselmotor. Vel var forbruket gunstig med 0,45 liter per mil og utslippet begrenset til 119 gram CO2 per kilometer, men 1.9 TDI- motoren på 105 hestekrefter begynte å bli utdatert med sin noe "raklete" pumpedyseteknologi og bilen opplevdes som relativt støyende. Selve ytelsene var det derimot ikke noe i veien med.

Mindre - men like kvikk

Men det er gode nyheter at VW nå tar skjeen i en annen hånd med nye generasjon Golf. Nå har vi med en "nedgradert" motor å gjøre når det kommer til slagvolum, men den er oppgradert når det gjelder det meste annet. Ytelsene er like gode - temmelig nøyaktig. Med sine 105 hestekrefter og 250 newtonmeter fra lave 1.500 omdreininger reproduserer den nye 1.6 TDI BlueMotion akselerasjonstallet fra 0 til 100 som gjalt for forgjengeren, nemlig 11,3 sekunder.

Lavt forbruk

Nye Volkswagen 1.6 TDI BlueMotion Vis mer


Når det gjelder forbruk og utslipp er derimot nykommeren betydelig bedre. Med et forbruk ved blandet kjøring på 0,38 liter per mil greier den nemlig å skvise utslippstallet under den magiske grensen på 100 gram per kilometer - 99 gram er tallet VW stolt kan oppgi. Med sin 55-literstank, og hvis man kjører i henhold til kravene til god økonomisk kjøring, kan man faktisk satse på å komme fra Oslo til Brussel med en eneste full dieseltank - og det er uten å "jukse" og ta ferge fra Oslo. Vi baserer oss på ruten Oslo-Gøteborg med ferge til Frederikshavn og derfra strake veien til Brussel; vel 1.400 kilometer ifølge Google Maps. (Volkswagen bruker selv eksemplet Oslo-Bardufoss men vi hadde mer lyst til å kjøre sørover...)

Sparegrep

Golf BlueMotion har en spesialtilpasset femtrinns girkasse med høy utveksling; den har girskiftindikator, regenerering av bremsekraft og dekk med lavere rullemotstand. Alt dette er grep som brer mer og mer om seg på de store bilmerkenes "spare"-modeller. I likhet med Audi A3 Sportback 1.6 TDI har Golfen også såkalt start/stopp-teknologi - motoren slår seg av når man stopper helt opp og starter opp igjen når man gjør klar til å kjøre videre.

Vi har nemlig nettopp prøvekjørt en Audi A3 Sportback med samme motor og start/stopp-teknologi. Denne hadde imidlertid ikke alle de drivstoffsparende elementene som hører til Golf BlueMotion. Vi greide allikevel gode forbrukstall med den bilen (les testen her).

Meget god pris

For øvrig er ikke denne modellen spesielt dyr, samtidig som den har en del utstyr som gjør den mer interessant, deriblant lettmetallfelger, mørke baklykter, senket sportsunderstell og hekkspoiler (begge disse hjelper på drivstofføkonomien samtidig som bilen ser mer sporty ut). Bilen leveres også med bakkestartassistent og kjørecomputer. Den norske importøren opplyser dessuten at også denne modellen kommer med FN-sertifiserte klimakvoter for det første året inkludert i prisen.

Ekstrautstyr som tosoners klimaanlegg, navigasjon, fartsholder og multifunksjonsratt er også tilgjengelig for denne modellen.

Andre generasjon VW Golf Blue Motion 1.6 TDI er nå i salg, og den koster fra 240.000 kroner.