GIGANTSATSNING: Volkswagen lanserer sin helt nye produktplattform MEB, som benytter samme "byggesett"-prinsipp som dagens VW-modeller. Men denne er spesialtilpasset elektriske biler og er grunnlaget for den tyske storprodusentens elektriske fremtid. Illustrasjon: Volkswagen
GIGANTSATSNING: Volkswagen lanserer sin helt nye produktplattform MEB, som benytter samme "byggesett"-prinsipp som dagens VW-modeller. Men denne er spesialtilpasset elektriske biler og er grunnlaget for den tyske storprodusentens elektriske fremtid. Illustrasjon: VolkswagenVis mer

Volkswagen satser på elbil - viser konseptet I.D.

Opptil 60 mil rekkevidde

Fra TDI til I.D: Volkswagen følger opp den massive omleggingen av konsernstrategien som ble annonsert i fjor med storsatsing på elbil.

Volkswagen var litt uheldige med timingen da de, helt i forkant av starten på bilmessen i Paris, sendte ut sin presseinformasjon om sin kommende elbil-revolusjon. Den havnet nemlig midt i en flom av mer håndfaste elbilnyheter, som Opel Ampera-e med rekkevidde på 500 kilometer og den rimeligere Renault Zoe med rekkevidde på 400 kilometer, som allerede er i salg.

(Rekkevidder er oppgitt etter NEDC-normen og i praksis en god del lavere avhengig av kjøreforhold).

ÅPENBART KONSEPT: Ikke mye ved I.D. på Volkswagen-standen i Paris minner om en produksjonsbil - og det vil da også ta 3-4 år før en elbil basert på denne vil komme i salg. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Foreløpig som konseptbil

Men vi har ikke glemt dem og det er ingen tvil om at Volkswagens elektriske nyhet i et større perspektiv kan anses å være minst like viktig. I denne omgang er den materialisert gjennom konseptbilen I.D. (Som uttales som «idé» på norsk og «idea» på engelsk ...)

Den første produksjonsbilen basert på den nye elbilsatsingen er ventet på markedet i 2020 – til en pris som tilsvarer en velutstyrt Volkswagen Golf på det europeiske markedet, presiserer produsenten.

UKOMPLISERT: Formgivningen på I.D. er enkel, men relativt uttrykksfull. Den har designelementer som vil karakterisere fremtidens elbiler fra VW. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Denne konseptbilen er imidlertid i tillegg utstyrt med Volkswagens autonom-teknologi i form av en modus som kalles «I.D. Pilot». Dette er teknologi som gjør bilen selvkjørende, og VW anslår at den vil være tilgjengelig i markedet innen 2025. Det er også året hvor Volkswagen har satt seg som mål å selge én million elektriske biler i året. Produksjonsversjonen av I.D. er tenkt å bidra sterkt til at selskapet når dette målet.

Egen elbil-arkitektur

På samme måte som Mercedes-Benz med sin EQ, introduserer VW en dedikert arkitektur for elbil. I.D. er den første bilen som er bygget på den såkalte MEB-plattformen (Modularer Elektrifizierungsbaukasten - som kan oversettes med «modulært elektrifiserings-byggesett»).

Produsenten annonserer at denne nye plattformkonstruksjonen vil danne grunnlaget for en rekke elektriske biler fra Volkswagen i årene fremover, og den har en rekke egenskaper som har til hensikt å sørge for optimal plass, kjørelengde og sikkerhet. Batteriet vil være plassert under gulvet, og i tilfellet I.D. skal det ha god nok kapasitet til å gi bilen en kjørelengde på mellom 400 og 600 kilometer.

OPEN SPACE: Rent og luftig, kaller Volkswagen interiøret i I.D. som har få visuelt forstyrrende elementer. Foto:  Vis mer

Batteriet skal kunne hurtiglades til 80 prosent kapasitet på 30 minutter tross den høyere kapasiteten. Den elektriske motoren har en ytelse på 125 kilowatt eller 170 hestekrefter. Det skal gi en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på under 8 sekunder. Toppfarten er begrenset til 160 km/t.

I.D. er en kompakt bil utvendig. Med en lengde på 410 centimeter er den drøye 15 centimeter kortere enn dagens Golf. Avstanden mellom den fremre og bakre seksjonen (akselavstanden), er imidlertid 275 centimeter – 12 mer enn i dagens Golf, og faktisk nærmere Passat. Kombinert med det flate gulvet muliggjør dette mer effektiv bruk av den innvendige plassen.

NULL GRILL, MYE LED: VW hevder den nye designen viser en stor grad av empati. LED-lysene skal ha en rekke ulike modi som gir liv til bilens visuelle uttrykk. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Interiøret kaller Volkswagen «Open Space» og det skal oppleves ryddig og romslig. Konseptbilen har fire individuelle seter som kan konfigureres ulikt. Det gir et variabelt lastevolum på opptil 960 liter for bagasje.

Betjeningen er basert på det VW kaller intuitive berøringsskjermer, stemme- og bevegelsesstyring. Individuelle berøringsskjermer er plassert i dørpanelene og erstatter den sentrale skjermen i konsollen. Denne instrumenteringen kompletteres av et head-up display (HUD).

LITEN OG ROMSLIG: Kombinasjonen 410 lengdecentimeter og akselavstand på 275 centimeter gir mulighet for god og modulær plassutnyttelse. Foto: Volkswagen Vis mer

Kan kjøres uten ratt!

Vi har lenge omtalt teknologier som utvikles for å gjøre biler selvkjørende - allerede i mai 2014 satt vi på med en Volvo på autopilot i Gøteborg-trafikken, etter det har blant andre Mercedes og Tesla vært langt fremme - og nå følger Volkswagen etter. Multifunksjonsrattet i VW I.D. er som vanlig utstyrt med en Volkswagen-logo i midten, men her har logoen en spesiell funksjon. Ved å trykke på den i tre sekunder vil rattet forsvinne inn i dashbordet, og bilen vil med dette gå over til å være selvkjørende.

Ved hjelp av fire laser-scannere, flere kameraer, ultralyd og radar holder bilen kontinuerlig oversikt over trafikk, fotgjengere og miljø. Kombinert med trafikkdata fra internett har bilen hele tiden et komplett bilde av situasjonen, og kan dermed ta de riktige avgjørelsene.

I.D. er en konseptbil nå, men den tyske produsenten er klare på at I.D. kommer. Innen de neste fire årene loves det at en produksjonsmodell være på markedet, og de selvkjørende mulighetene er forventet å være tilgjengelig innen 2025.

Les også:

LYSER OPP: Det er i "lysenes by" VW har valgt å vise det som visstnok skal bli designspråket på de kommende elbilene fra merket. Foto: Volkswagen Vis mer