Vis mer

Oppsiktsvekkende sikkerhetsteknologi fra Mercedes

Gassfylte metallstrukturer og bremsende utvendige kollisjonsputer er noen av ingrediensene i Mercedes’ nye eksperimentbil.

Bilen på bildene går under navnet ESF 2009 Experimental Safety Vehicle og representerer potensielle fremtidige sikkerhetsnyvinninger fra Mercedes. Prototypen er basert på en S 400 Hybrid, men her er fokuset skiftet fra miljø- og til sikkerhetsteknologi.

Mercedes er langt fremme på dette området sammenlignet med andre bilprodusenter allerede i dag, men triksene som her brukes er stort sett relativt radikale sammenlignet med de som eksisterer i nye biler i dag.

Oppblåsbart

Oppblåsbare metallstrukturer svarer for eksempel godt til en slik karakteristikk. Ideen er her at diverse tette metallrør ligger inne i eksempelvis en dør, og når kollisjonen inntreffer, skytes det en ladning med gass inn i rørene slik at disse blåses opp og forsterker strukturen. Dette kan spare både plass og vekt, med en på forhånd gitt styrke i strukturen.

Friksjonspute

Noe særlig mindre rar er ikke den utvendige kollisjonsputen. Denne sitter under bilen mellom fremhjulene. Når bilens sensorer antar at en kollisjon er uunngåelig, blåses puten opp, eller rettere sagt ned, slik at den skrubber mot bakken. Puten er dekket med friksjonsmateriale som hjelper til med oppbremsningen det siste snaue tiendelet før kollisjonen. Puten hever bilen brått ved å trykke hardt mot bakken og det økte marktrykket som da oppstår i denne vertikale akselerasjonen, utnyttes til å bremse bilen ekstra ved hjelp av puten under bilen.

En annen positiv effekt ved dette er at fronten av bilen heves til normalt nivå og slik posisjoneres best mulig før kollisjonen. Dermed unngår man at bilen treffer kollisjonsobjektet for lavt. Den endrede vinkelen på bilen har også positive effekter for passasjerens sittestilling i forhold til innvendige kollisjonsputer, sikkerhetsbelter og seter.

Se fotoalbum for illustrasjoner



Kommuniserer

ESF kan også kommunisere med andre biler i trafikken og kommunisere varsler om dårlige kjøreforhold og ulike hindringer i veien.

Aktive seter

Ved en sidekollisjon er ESF også i stand til å flytte føreren og frontpassasjeren opptil 50 millimeter inn mot sentrum av bilen, ved hjelp av sidevanger i setene som blåser seg opp. Dermed skjermes man noe for smellet i døra.

Punktopplysning

Den siste funksjonen man demonstrerer i ESF er at bilens diodelys kan punktopplyse eksempelvis fotgjengere eller dyr i veikanten som oppdages ved hjelp av det infrarøde nattkameraet. Dermed blir sjåføren gjort oppmerksom på disse objektene og kan lettere styre unna.

Fremtid

ESF er altså en slags testbenk for fremtidig sikkerhetsteknologi. Bilen er interessant i det den forteller oss noe om hvilke innovasjoner vi kan forvente oss fremover. En del av disse høres umiddelbart ut som noe man vanligvis kaller aprilsnarr, men ved en nærmere titt virker det unektelig interessant. Mercedes er imidlertid selv klare på at det kan ta litt tid før vi får se eksempelvis den utvendige bremseputen i en produksjonsbil.