Vis mer

Oppgradert Suzuki SX4

Tre år gamle SX4 er moden for en oppdatering. Den skal vises i Frankfurt.

Suzuki SX4 er en ganske original liten modell som ligger i krysningen mellom kompakt-SUVene og småbilene. Det er utviklet en egen forkortelse, UXC (!) for å betegne disse "Urban-Cross-Cars" som Suzuki kaller dem.

Moderate ytre endringer

Bilen får nå sin midtlivs-oppgradering. Ansiktsløftningen er ikke iøynefallene på utsiden, der man i første rekke finner en fornyet grill og endret integrert frontspoiler. Også skliplatene er endret med den hensikt å gi bilen et tøffere uttrykk. Innvendig er instrumenteringen modernisert og lydisoleringen forbedret.

Spenstigere diesel

Men det er under panseret endringene er mest merkbare. Både bensinmotor og dieselmotor er fornyet; førstnevnte moderat, sistnevnte mer betydelig. 1.6 bensin kommer til Norge i 112-hesters versjon og kan leveres med automat. 1.9 diesel erstattes av en ny 2.0-versjon og denne får en toppeffekt på hele 135 hestekrefter (mot 120 tidligere) og et dreiemoment på 320 newtonmeter (før: 280). Dieselen var sprek nok før; nå blir den et riktig råskinn...

Kun firehjulsdrift til Norge

I Frankfurt vil bilen bli vist både med forhjulsdrift og firehjulsdrift - førstnevnte gir lavere vekt og lavere utslipp. Den norske importøren holder seg imidlertid til sin policy "firehjulsdrift inkludert i prisen". Dermed får man heller ikke de aller rimeligste versjonene hit til lands. Imidlertid tar importøren inn den japansk-produserte bensinversjonen med noe mer moderat motorstyrke istedet for den ungarsk-produserte versjonen på 120 hester som presenteres for det tyske publikum.

4x4 automat til 280.000

I Norge koster versjonen med bensinmotoren 1.6/112 hk, firehjulsdrift (en selvfølge i Norge men ikke ellers i Europa), og automatgir knappe 280.000 kroner. Den nye spreke dieselversjonen er ikke priset ennå, men det er opplagt at effektøkningen vil medføre et avgiftstillegg mens de lavere utslippene i noen grad vil kompensere for dette.