Oppgradert SLK klar

Vi har flere ganger vist dere spionbilder av en oppgradert SLK. Nå er midtlivsoppdateringen offisiell, og endringene blir mer spennende enn de fleste antok på forhånd.

«Totalt er det solgt snaut en halv million eksemplarer siden den første utgaven kom på markedet i 1996.»


Ser du ikke forskjell? Vel, kanskje ikke så rart, de visuelle forandringene er forsiktige. Hovedsakelig består de i en ny frontfanger som nå danner et trapes like under skiltet. Like over dette har den SLR-inspirerte nesen også fått seg en finpuss. Bak går endringen på en ny diffusor helt nederst. Sidespeilene har også fått noen LED-dioder til pynt og bruk til blinklys.

Motorklisjé

Vis mer

Oppgradert SLK klar

  1. Store bilder


Så over til det morsomste, nemlig motorene. Det er her det viktigste har skjedd. Kort kan det oppsummeres med klisjeen mer kraft og lavere forbruk. Minstemann, 200 Kompressor, har fått effekten økt fra 163 til 184 hestekrefter. Dette er samme oppgradering som også E- og C-klasse har fått med samme motor og dreiemomentet har økt med 10 newtonmeter til 250 totalt.

Forbruket har blitt redusert fra 0,87 til 0,77 liter per mil og CO2-utslippet ligger nå på 182 gram.

Effektiv automat

Mellomste motoralternativ er like sterkt, men noe gjerrigere. SLK 280 har fortsatt 231 hestekrefter og 300 newtonmeter fra en 3,0-liters V6er. Forbruket er redusert fra 0,97 til 0,93 liter per mil med sekstrinns manuell girkasse. Med syvtrinns automat er tilsvarende sifre 0,93 og 0,91. Automatkassen gjør altså at bilen bruker mindre drivstoff og at CO2-forbruket ligger på 216 gram. Her har mange bilprodusenter mye å lære.

Vis mer


Bruker mindre med automat gjør også SLK 350, nærmere bestemt 0,92 liter. Med manuell girkasse bruker den 0,95. Uansett hvilken girkasse du velger er sifrene omtrent 0,1 liter lavere enn for utgående versjon.

305 hester

Det er ikke minst imponerende med tanke på at effekten har steget såpass markant. 350-motoren ga tidligere 272 hester og 350 newtonmeter. Nå yter den 305 hester og 360 newtonmeter. Det burde gi merkbare forbedringer i fartsressursene.

Ingen SLK 63 AMG

Vis mer


Toppmodellen SLK 55 AMG er uforandret og yter fortsatt 360 hester. De fleste hadde nok ventet at den nye AMG-motoren på 6,2 liter skulle bli puttet inn også i SLK, men dette har altså ikke skjedd. Kanskje skjer det på et litt senere tidspunkt, eller så vurderer Mercedes 5,4-literen som god nok for SLK som tross alt er en ganske liten bil.

Girkasser

En sekstrinns manuell girkasse er standard på alle modeller unntatt AMG-modellen som har en syvtrinns automatkasse allerede i utgangspunktet. Denne syvtrinnskassen kan også bestilles til SLK 280 og 350, mens 200 Kompressor må klare seg med en femtrinnskasse.

Ny styring

Vis mer


En annen ting som er standard på SLK 55 AMG og tilvalg på de andre, er en ny type styring med en ikke-lineær utveksling. Rundt midtstilling er den relativt indirekte for å sikre god retningsstabilitet under avslappet kjøring, men med en gang du dreier rattet mer enn fem grader, økes utvekslingen slik at det kreves mindre rattbevegelser for samme retningsforandring. Det skal i følge Mercedes gi bedre manøvreringsevne i lave hastigheter, samt økt kjøreglede på svingete veier. Totalt er rattutslaget fra side til side redusert med 25 prosent.

Mercedes’ system er forøvrig ikke det samme som BMWs Active Steering som endrer utveksling over hele skalaen etter hastighet og kjøremønster.

Ukomplisert!

En litt morsom ting å legge merke til er at Mercedes understreker i pressemeldingen at systemet er helt mekanisk og ikke innebærer en skog av kompliserte og potensielt problemskapende sensorer og annen elektronikk, noe Mercedes tydeligvis har brent seg på tidligere.

Fortid

Andre generasjon av SLK kom for snaut fire år siden, så det var på tide med en oppdatering. Totalt er det solgt snaut en halv million eksemplarer siden den første utgaven kom på markedet i 1996.

Og fremtid

Den oppdaterte versjonen av SLK blir tilgjengelig for kunder rundt mars/april neste år. Prisene er ikke klare, men regn med en del endringer siden forandringene i både effekt og CO2-utslipp er ganske store. For den mest norgesaktuelle modellen, SLK 200 Kompressor, vil dette slå ut positivt med en prisreduksjon et sted i nærheten av 15.000 kroner. Startprisen i dag ligger på 521.000 kroner.

  • Se store bilder her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder