Skoda Superb oppgraderes fra front til hekk, og har fått nye kombinasjoner i drivlinjen.  Foto: Skoda
Skoda Superb oppgraderes fra front til hekk, og har fått nye kombinasjoner i drivlinjen. Foto: SkodaVis mer

Oppgradert: Skoda Superb anno 2014

En ny Superb er på trappene, dog bare oppgradert, men er det egentlig "bare"?

Mange vil nok bli overrasket over å høre at den aller første Skoda Superb kom på markedet så tidlig som i 1934. Nå skal dagens modell få en oppgradering, eller en såkalt facelift, som det heter på bilspråket.

Gode priser

Sammen med den oppgraderte versjonen av Superb kommer det også et knippe nye priser. Rimeligste stasjonsvogn blir nå Superb 1,6 TDI 105 hk GreenLine. Den kan vise til et forbruk på bare 0,42 l/mil, og har et CO2-utslipp på beskjedne 109 g/km. Prisen? 296.000 + frakt og leveringsomkostninger. For flere prisdetaljer, se nederst i artikkelen.

Både små og store

Endringene er ganske mange, noen av dem ganske små, mens andre er av litt større karakter. Av det synlige vil mange legge merke til fronten, som er såpass endret at den kan se helt ny ut. Både grill, logo, hovedlys, panser og skjermer er nye. Dette har Skoda først og fremst gjort for å implementere Superb i sitt nye designspråk.

Vi testet villmarksversjonen

Smaken er som baken

Bak er det også gjort endringer, hvor lyktene blant annet har fått den samme C-formen på lyset som nye Octavia. Trekantene ved siden av skiltet på bakluken har også fått plass. Dersom du har ekstra behov for å vise at du har den oppdaterte versjonen, så kan du alternativt velge en av de to nye fargene som kommer, Metal Grey eller Moon White.

Superb blir fremover å få i fire utstyrsvarianter, med Active som det enkleste, deretter Ambition Business, Elegance, og til slutt Laurin&Klement som toppmodellen. Totalt leveres den altså med fire alternative utstyrsnivåer.

Se mer av Superb utvendig:

Skoda Superb oppgraderes fra front til hekk, og har fått nye kombinasjoner i drivlinjen. Foto: Skoda


Det viktigste er..

Det som derimot er mest spennende etter ansiktsløftingen sitter i drivlinjen. Alle oppgraderte Superb er for det første regnet som 2014-modeller. Dette medfører også at det er Euro 6-klassifiserte motorer i alle. Men det er i kombinasjonene mellom motor, gir og øvrig drivverk de spennende detaljene ligger.

Skoda spriter opp

Nå kan du nemlig få nye og spennende kombinasjoner, deriblant den kjente 1,6 TDI i kombinasjon med 7-trinns DSG. Dette har tidligere ikke vært å få i Superb, men det stopper ikke der. Ytterligere to nye alternativer har dukket opp, med 2,0 TDI 140 hk i kombinasjon med 4x4 som den ene, og 2,0TDI 170 hk, 4x4 og 6-trinns DSG som den andre. Alle disse tre kombinasjonene er løsninger som vil bli svært godt mottatt i Norge.

Det eneste vi nå venter på er at 1,6 TDI med 105 hk og 4x4 også får muligheten for DSG automatgir, men ryktene vil ha det til at den kommer, selv om den først og fremst vil bli mest aktuell for nye Octavia.

Les også: Lillebror, Rapid

En konkurrent

En av Superbs konkurrenter er nok den helt nye Octavia stasjonsvogn, som vi nettopp har testet. Den er blitt lenger enn forgjengeren, har fått bedre beinplass i baksetet, og fortsatt et mer enn akseptabelt stort bagasjerom. Nye Octavia er dessuten bestykket med generasjon fem av Haldex sitt firehjulstrekksystem, mens Superb ”bare” har generasjon fire.

Slik vil det nok forbli frem til en helt ny Superb ser dagens lys. Skal vi tippe 2016?

Test: Nye Skoda Octavia Combi (stasjonsvogn)

Slik ser den ut innvendig:

ENORMT: I lengderetning er plassen i Skoda Superb enorm, men det er også helt ok i bredden. Foto: SKODA


Enkelt er ikke så enkelt likevel

Selv om Skoda skal være det enkle alternativet fra VW-gruppen, så har utviklingen nå tatt så store steg den senere tiden, at det ikke er rom for dårlig utstyrte biler, selv ikke blant de rimeligere alternativene. Nye Superb har derfor ni kollisjonsputer, tretthetsvarsler, hill-hold og automatisk lufttrykkskontroll som standard. ESC, ABS, TSA tilhengerstabilisator og bremseassistent er også standard. Superb fikk for øvrig fem stjerner i Euro NCAP. Se nye Skodaer bli knust, for sikkerhets skyld.

Nye Superb kommer forøvrig fortsatt som både TwinDoor, en sedan med todelt bagasjeromslokk/luke, og som stasjonsvogn.

Her er noen øvrige priser, alle eks. frakt og levering:

Priser Skoda Superb 2014
  TwinDoorStasjonsvogn
1,6 TDI Greenline105 hk282.500299.900
1,5 TDI Active105 hk, 7-trinns DSG308.400321.900
2,0 TDI Ambition140 hk, 4x4381.800397.300
2,0 TDI Ambition170 hk, 4x4, 6-trinns DSG434.900450.400
1,6 TDI Elegance105 hk, 7-trinns DSG353.400368.400
2,0 TDI Elegance140 hk, 4x4404.800419.800
2,0 TDI Elegance170 hk, 4x4, 6-trinns DSG457.900472.900
* Alle priser er eks. frakt/leveringsomkostninger, ettersom dette er variabler etter hvor i landet bilen skal leveres.