Oppgradert Mercedes SL offisiell

Det har gått en stund siden vi kunne vise dere et avslørende bilde av den oppdaterte versjonen av Mercedes SL. Nå er den offisiell.

«Mest interessant er kanskje den nye innstegsmodellen SL 280.»


Endelig er alle bildene og de fleste tekniske data på plass. Mercedes-Benz SL har fått en midtlivsoppdatering. Nok en, kan kanskje tillegges. Det er ikke mer enn snaut et par år siden forrige oppdateringer var på plass. Men stadig fornying er nødvendig, det er nemlig ennå lenge til det kommer en helt ny modell.

Ansiktsløft

Mens forrige facelift fokuserte mest på det tekniske, er det designen som har vært viktigst denne gangen. Mest oppsiktsvekkende er fronten som har blitt radikalt annerledes, og spesielt frontlyktene er tydelig inspirert av de man finner på den kupélignende sedanen CLS. Grillen har nå kun en rille i midten og snuten har blitt spissere. Panseret er også nytt og preges av to markerte muskelpølser. I det store og det hele er dette en klart mer brautende og aggressiv front. Men om den er mer elegant kan jo diskuteres.

Vis mer

Oppgradert Mercedes SL offisiell

  1. Store bilder


I hekken er det bakfangeren som er den største nyheten. Denne er nå formet som en diffusor og dessuten pyntet med et par nye enderør på sidene.

Interiør

Innvendig er endringene relativt beskjedne. Instrumentene er nydesignede og rattet erstattet med et nytt. I tillegg er setene forbedret og de kan dessuten leveres med Airscarf, et varmluftsystem som holder føreren litt varmere når det er kaldt i lufta.

SL 280

Selv om fokuset har vært på det ytre, har det skjedd ting som er verdt å bemerke også på den tekniske siden. Mest interessant er kanskje den nye innstegsmodellen SL 280. Denne har en 3,0-liters V6er på 231 hestekrefter og 300 newtonmeter. Det blir spennende å se om denne har nok krefter til å skyve den tunge roadsteren med tilstrekkelig autoritet. Egenvekten på denne modellen vil trolig ligge på rundt 1700 kilo, hvilket riktignok er betydelig under toppmodellene. 0-100 skal derfor gå på 7,8 sekunder og forbruket er oppgitt til 0,94 liter per mil.

SL 350 sprekere

Vis mer


Den tidligere innstegsmodellen, SL 350, oppgraderes og vil nå yte hele 316 hestekrefter og 360 newtonmeter, til tross for uforandret slagvolum på 3,5 liter. Det gjør at 0-100 tiden er kappet med fire tiendeler og nå nede i 6,2 sekunder. Det er faktisk bedre enn SL 500 før forrige facelift. Forbruket er også redusert og nå nede i 0,99 liter per mil.

Toppen som før

Vis mer


SL 500 og 600 har fått være i fred og yter fortsatt henholdsvis 388 og 517 hestekrefter. Forbruket har imidlertid blitt senket med inntil 0,04 liter per mil. Også toppmodellen SL 65 AMG forblir som den er, men med 612 hestekrefter og 1.000 newtonmeter har den i alle fall nok krefter.

Ut med kompressor

Kompressormatede SL 55 AMG utgår imidlertid til fordel for SL 63 AMG, som har en selvpustende og turtallsglad V8’er under det lange panseret. Ingen av AMG-utgavene er foreløpig offisielle, men vi regner med at SL 63 får 525 hestekrefter.

Ny styring

Vis mer


Et par andre nyheter vil også påvirke kjøreopplevelsen. Anti-krengesystemet ABC (active body control) er fintunet og standard fra SL 500 og oppover. I tillegg introduserer man Direct-steer som en opsjon for kunder som ønsker en litt mer direkte styring. Systemet ble først vist i oppdaterte SLK og innbærer en kjappere utveksling når rattet dreies mer enn fem grader.

Bedre lys

På sikkerhetssiden noterer vi at svingbare bi-xenonlys er på plass sammen med et adaptivt lyssystem som tilpasser seg kjøreforholdene med fem ulike modi.

Billigere

Mercedes-Benz SL vises på bilutstillingen i Genève tidlig i mars. Til Norge kommer den en gang i april. I og med at innsteget senkes med introduksjonen av SL 280, vil også SL bli tilgjengelig for en større kundemasse. Prisene for SL 280 starter på 1 126.000 kroner, snaut 150.000 kroner mindre enn hva SL 350 koster i dag.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder