Oppgradert Mercedes-Benz SL prøvekjørt

En Mercedes SL har nok vært drømmebilen til svært mange opp gjennom årene. Nå er den ytterligere forbedret og vi kan avgi rapport om flere av de nye motorene.

Opphavet: 300 SL Roadster. Vis mer

Oppgradert Mercedes-Benz SL prøvekjørt

  1. Store bilder av opphavet til SL-historien
  2. Store bilder
SL 600. Vis mer
V12, 517 hestekrefter og 830 newtonmeter. Vis mer
En svært eksklusiv logo. Vis mer
Vis mer
I disse setene får du både massasje, kjøling og varme. Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


MALLORCA (DinSide Motor): Det har skjedd mye siden Mercedes fant på å lage sportsbil. Det skjedde i 1951. Mercedes skulle tilbake til motorsport og allerede i 1952 ble Mercedes nummer to i Mille Miglia Rally. Den første gatevarianten ble vist frem i 1954 på bilutstillingen i New York og modellen 300 SL, som fikk tilnavnet "Måkevingen", ble produsert fra 1954 til 1957. I 1957 ble "Måkevingen" etterfulgt av roadstermodelen. Den ble vist på bilutstillingen i Geneve og er opphavet, om man vil kalle det det, til dagens SL.

Stort motorutvalg

SL var i utgangspunktet en forkortelse for, oversatt til norsk, sportslig og lett. Det stemte antagelig for 50 år siden, men i dag er SL tung og råsterk. Toseteren har en vekt på over to tonn på det verste, og det er ikke lenger hva vi kan kalle en lett bil. Mercedes har kompensert for dette ved å utvikle enorme motorer, og SL er en av de bilene på markedet som har det største utvalget i store motorer. Både 8- og 12-sylindrete motorer, og enten turbo- eller kompressorlading, er noe av det man kan velge i blant. Den første V12-motoren i SL som kom på forrige generasjon leverte 394 hestekrefter. I dag har den nest minste motoren i SL hele 388 hestekrefter. Den største AMG-modellen var på forrige modell SL 73 AMG med 525 hestekrefter. Denne motoren leveres ikke lenger i Mercedes SL, men produseres den dag i dag for bruk i Pagani Zonda.

Kjøring av SL 350

Vår runde med SL 350 beviser at dette er nok effekt for bilen selv om de voldsomme fartsopplevelsene uteblir. Akselerasjonen fra 0 til 100 på 6,6 sekunder ville vært mer enn bra nok i en mer normal bil, men SL er så bra at den trenger en del effekt for å føles rask. SL 350 har en V6-motor med 272 hestekrefter og den avgir også en meget hissig motorlyd som gir racingassosiasjoner. Syvtrinnsgirkassen har nå også girhendler bak rattet, og med girkassen i manuell innstiling er dette morsomt å bruke. Styringen er veldig direkte og bilen skifter lett retning ved den minste rattbevegelse. Bilens tyngde blir totalt sett godt kamuflert av god motor og skarpe kjøreegenskaper.

Kjøring av SL 500

Neste størrelse er SL 500 som nå får 388 hestekrefter og 530 newtonmeter å rutte med. Det betyr 100 kilometer i timen på 5,4 sekunder. Hvis man har behov for ekstra ytelser samt virkelig å få en god fartsfølelse er dette motoren man velger. Lydbildet er en fantastisk V8-brumming og ytelsene er en del bedre enn på dagens SL 500 med 306 hestekrefter. Her begynner man å merke at ESP har noe for seg. Den kan heller ikke deaktiveres helt. Det betyr at de store breisladdene uteblir, men hjulspinn får man glede av. Denne motoren er også utstyrt med syvtrinns girkasse, og i 90 kilometer i timen ligger turtelleren på cirka 1.300 omdreininger i minuttet. De som ikke har kjørt V12-modellen vil oppleve SL 500 som svært rask.

Kjøring av SL 600

Hvis vi kan kalle de to førstnevnte for basismotorer, er det SL 600 som virkelig setter seg i respekt. Med 517 hestekrefter og 830 newtonmeter under panseret må man tenke seg nøye om før man planter pedalen i gulvet. 600 har fortsatt kun femtrinns girkasse. ESP er nødvendig på alle typer underlag og den oransje varsellampa lyser i takt med gasspedalens bevegelser. Med deaktivert antispinn har bakhjulene store problemer med å beholde feste. Fra stillestående sitter dekkene til turtallet nærmer seg 2.000 omdreininger. Da er dreiemomentet på topp og 285-brede bakdekk skriker hysterisk i mangel av feste. Det er enormt med krefter, bilen går som ei kule og det føles som om du blir skutt fremover. 0 til 100 går unna på 4,5 sekunder. Akselerasjonen er brutal og burde tilfredsstille selv de aller mest kresne.

Vi fikk også kjøre en "gammel" SL 600 fra slutten av 90-tallet med 394 hestekrefter. Denne bilen var påtagelig fremtung. På den nye varianten har man klart å få vekk denne fremtunge følelsen. Til tross for veldig mye vekt i motorrommet skifter den enkelt og elegant retning. Lydbildet er også i en klasse for seg. Selv en overkåt hannløve må ta seg sammen for matche 600'ens volumiøse og svært fyldige lydbilde. Likevel er SL en komfortabel bil med mye komfortutstyr, god plass bak rattet, lun kupé med taket av og praktiske løsninger i bagasjerommet. Ut og innstigning er ikke spesielt vanskelig, men det er langt ned til setet og du må forsere noen enorme dørstokker. Men, dette bør være overkommelig - belønningen bak rattet er i hvert fall stor.

AMG kommer

SL kommer med ytterligere to motorer som blir AMG-variantene. Disse var ikke tilgjengelig ved denne lanseringen, men ble omtalt på DinSide Motor for noen få dager siden. Det er SL 55 AMG og SL 65 AMG. Førstnevnte har en V8-motor med kompressor. Denne motoren yter nå 517 hestekrefter og 720 newtonmeter. SL 65 AMG får ingen forandringer og har dermed fortsatt 612 hestekrefter og 1.000 newtonmeter.

Visuelle forandringer

Selv om det er vanskelig å se de kosmetiske oppgraderingene tar vi her med en liste som Mercedes har laget selv: Utvendig har den ny frontspoiler, ny grill med tre ribber, ovale tåkelys, nye baklys, nye felger og ny AMG-styling. Invendig finner man nye farger, nye instrumenter, aluminium, treverk og nytt designo-utvalg.

Pris og lansering i Norge

Et av de største problemene med Mercedes-Benz SL er at man trenger enorme mengder med penger. SL 350 koster fra drøyt 1,2 millioner. SL 500 lopper deg for nesten 1,7 millioner og SL 600 og 55 AMG ligger på snaut 2,2 millioner. SL 65 AMG koster nesten 2,9 millioner kroner. Lansering i Norge skjer i mars.

Store bilder av Mercedes SL finner du her.

Store bilder av "Måkevingen" og 300 SL roadster fra 50-tallet finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder