Oppgradert M-klasse fra Mercedes

Ny motor, ny design og mer sikkerhetsutstyr. I september kommer oppgraderte Mercedes-Benz M-klasse til Norge.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det skal ikke bli vanskelig å skille den modifiserte M-klassen fra den gamle. Sammen med nye lykter, ny grill og nye støtfangere skal M-klasse fremstå som noe mer nett enn den panservogna den hittil har vært.

Men også de som ligger bak skal se at eieren av denne M-klassen tilhører det markedsførerne kaller innovatører eller tidlig majoritet. Baklysene, så vel som støtfangeren har blitt ny og nettere.

Ny midkonsoll

Innvendig har Mercedes-Benz også oppgradert M-klasse. Midtkonsollen er ny, og nytt klimaanlegg skal sørge for at inneklimaet blir hyggeligere. Sikkerheten ivaretaes av at M-klasse får to kollisjonsputer mer enn hva den har i dag. Kollisjonsputene er plassert over vinduene, og blåser seg opp dersom du skulle bli innblandet i en sidekollisjon.

Ny V8 motor

Utvendige og innvendige endringer skal gjøre M-klasse mer sexy i et marked der både BMW og Lexus viser muskler. Under panseret i M-klasse skulle det imidlertid være muskler nok. ML 430 forsvinner, og blir erstattet av ML 500. Med et dreiemoment på 440 Nm ved 2.700 omdreininger i minuttet, og 292 hester, blir ML 500 en gateracer. 0 til 100 kilometer i timen gjøres unna på 7,7 sekunder mens toppfarten er oppgitt til 220 kilometer i timen. ML 320, ML 55 AMG og ML 270 CDI fortsetter som før.

Prisene stiger

Nye M-klasse kommer til Norge allerede i september. Prisene er foreløpig ikke klare – men regn med at de stiger noe. I dag koster rimeligste utgave av M-klasse, ML 270 CDI, 637.900 kroner.

  • Her finner du andre artikler om Mercedes-Benz
  • Les DinSide Motor sine tester av Mercedes-Benz