FINERE BILER - MEN TAPER ANDELER: Volvo er inne i en periode med fullstendig fornyelse av produktspekteret. Volvo forklarer nedgangen i år med at utskiftingen av modellrekken fortsatt er i full gang og med at mange biler er bestilt, men først blir registrert i inneværende år. Foto: Knut Arne Marcussen
FINERE BILER - MEN TAPER ANDELER: Volvo er inne i en periode med fullstendig fornyelse av produktspekteret. Volvo forklarer nedgangen i år med at utskiftingen av modellrekken fortsatt er i full gang og med at mange biler er bestilt, men først blir registrert i inneværende år. Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Bilsalget i 2016

Oppgangen i bilsalget gjelder ikke alle: Dette var vinnerne og taperne i 2016

En stadig større kake ble omfordelt i fjor. Vinner: BMW. Taper: Volvo. Men de tallene forteller ikke hele historien.

Som vi nylig kunne fortelle, ble 2016 det beste salgsåret for bil her i landet siden «gull-året» 1986. Det dreier seg som vanlig om salget målt i nyregistrerte personbiler. Statistikken leveres i Norge av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Hvis vi skal lage en liste over vinnere og tapere i markedet, melder det seg snart noen utfordringer: Hva avgjør om man er det ene eller det andre?

Opp eller ned?

Selvsagt er noe av det første å se på om salget har gått ned eller opp i forhold til året før. Men i et marked i vekst, behøver ikke at salget øker bety at man øker sin markedsandel, noe som er en indikasjon på hvor godt grep man har om bilkjøpernes gunst. Derfor ser vi også på om markedsandelen har gått opp eller ned.

Det beste eksempelet er vel Volkswagen, som fortsatt selger overlegent mest her i landet. I tillegg hadde de i 2016 sitt beste registreringsår noensinne.

Likevel betyr det paradoksalt nok ikke at de er på vinnerlisten vår i år. Der finner vi nemlig bare de merkene som kan vise til et antall nyregistrerte biler som har økt mer enn totalmarkedet, og VW har riktignok økt salget sitt, men med 0,9 prosent i et marked som gikk opp med 2,6 prosent.

ÅRETS SALGSVINNER: Blant annet med elbilen i3 som i høst fikk betydelig lengre rekkevidde (bildet). sikret BMW seg en solid 3. plass på salgsstatistikken i 2016. Salget økte fra 9.600 til 12.100 biler og markedsandelen fra 6,4 prosent i 2015 til 7,8 i fjor. Foto: Knut Moberg Vis mer

Så kommer problemstillingen rundt prosentvis økning eller nedgang og hvilket tall men hadde i utgangspunktet - for eksempel vil en ny modell som ble introdusert helt på slutten av 2015 få en kraftig prosentvis økning i 2016 selv om salget ikke har svart til forventningene. Og er salget i utgangspunktet svært lavt, kan selv små endringer i absolutte tall gi seg utslag i store relative endringer.

Derfor har vi altså valgt å bruke endring i markedsandel som viktigste kriterium for rangeringen fra best til dårligst.

Vinner eller taper - markedsandeler

Med et bedre salg enn vi hadde sett siden 1986 var 2016 et kanon-år for bilmarkedet, men den totale «kaken» ble ujevnt fordelt. Noen merker benyttet anledningen til å styrke sin posisjon, mens andre mistet markedsandeler. Fasiten ser vi i de to grafene nedenfor.

Data: OFV AS, Grafikk: Knut Moberg / Dinside Vis mer


Data: OFV AS, Grafikk: Knut Moberg / Dinside Vis mer

Vinnerne 2016

BMW hadde som vi ser et knall-år, i likhet med Mercedes-Benz. De tyske premium-merkene satser bredt og treffer markedet godt - særlig det norske - med både elbiler og ladbare hybrider som gir tilgang til et statusmerke til en overkommelig pris for mange flere. Dette i tillegg til en stadig større satsing på mange nisjer og varianter av eksisterende modellrekker.

Toyota hadde også et særs godt år - til tross for fraværet av elbil. Men drivstoffeffektive hybrider slo an i året som gikk - det viser Toyotas fremgang med all tydelighet. Særlig SUV-en RAV4, selvsagt, men det kom jo også en helt ny Prius som bidro til å løfte salget.

Taperne 2016

Nederst ser vi at Volvo ikke kom ut av hvileskjæret vi beskrev i 2015 - da de også da lå nederst med størst tilbakegang i andel. Volvo forklarer dette med at hele modellrekken skal skiftes ut og de tidligere mest populære modellene fases ut før hele det nye tilbudet er på plass. Det skal også sies at modellene som er blitt introdusert de to siste årene er vesentlig dyrere enn det som kan kalles volummodeller. Volvo har altså potensial for å gjøre comeback i markedet.

Også Subaru sliter - med en modellrekke som er lite tilpasset det norske avgiftsregime og har manglet fornyelse en stund. Men også der satses det selvsagt på fremtiden - en helt ny XV er på trappene og også Subaru planlegger å kaste seg på elektrifiseringsbølgen.

Peugeot, på tredje nedenfra, lider under mangel av «norgesbiler» - aktuelle SUV-er, elbiler eller ladbare hybrider, men det skal snart introduseres to nye SUV-er - helt nye 3008 og den neste 5008, som blir SUV mens forgjengeren var flerbruksbil. Dette burde kunne bremse nedgangen og kanskje snu den. Det skal også være planlagt ladbare modeller.

VINNERE: Flerbruksbilene gjør comeback takket være modeller som disse: BMW 2-serie Gran Tourer og nye VW Touran - kompakte 7-setere med masse plass. BMW er også vinner som merke, mens VW forblir størst av alle. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

SUV på topp

Også når det gjelder bilklassene, eller segmentene som marketing-folk kaller det, har det vært endring i hva bilkjøperne velger - selv om tendensene fra tidligere år fortsetter. 2016 ble året da SUV-ene (og crossoverne), virkelig dro fra og ble det desidert største segmentet, foran kompaktklassen («Golf»-klassen), som er den tradisjonelt største - og som fortsatt var største bilkategori i 2015.

Stadig flere små SUV-er og crossovere er gode alternativer til klassiske kombier eller kompakte stasjonsvogner, mens de større SUV-ene erstatter de klassiske familiestasjonsvognene i stadig større grad. Dermed taper lavere og øvre mellomklasse terreng.

Fra å ligge 1,1 prosentpoeng bak kompaktsegmentet i 2015 endte SUV-ene med å ligge 4,5 foran i 2016 - det er en radikal endring på så kort tid. Det er kommet nye SUV-modeller i det siste, og dette vil fortsette - i år kommer både Skoda, Renault og Opel med SUV-er i den midtre størrelsesklassen. I 2016 var det Mitsubishi Outlander som kom på topp blant SUV-ene, etterfulgt av Toyota RAV4 og Volkswagen Tiguan, som kom som ny modell i løpet av året.

Fordeling på bilklasser - utvikling fra 2015 til 2016:

Segment 2016 2015 Endring
SUV32,74 %28,15 %+ 4,59 %
Kompakt28,22 %29,31 %- 1,09 %
Mellomklasse17,57 %18,48 %- 0,91 %
Småbiler9,32 %10,85 %- 1,53 %
Flerbrukere6,86 %5,04 %+ 1,82 %
Storbil/luksus3,1 %4,48 %- 1,38 %
Annet2,17 %3 %- 0,83 %

Som vi ser av tabellen fortsatte også flerbruksbilene sin opptur i 2016. Den hadde startet i 2015 takket være hovedsaklig det nye BMW-modelltilbudet med 2-serie Active Tourer og Grand Tourer, samt Mercedes B-klasse som elbil. Denne suksessen fortsatte i 2016 og i tillegg kom Volkswagen med den tradisjonelle lederen i klassen - Touran - som helt ny modell.

Les også: