S 65 AMG: V12 biturbo, 6 liter slagvolum, 612 hestekrefter.
S 65 AMG: V12 biturbo, 6 liter slagvolum, 612 hestekrefter.Vis mer

Oppdatert Mercedes-luksus

Mercedes S-klasse oppgraderes og kommer for første gang som hybrid.

Det er kineserne som først får betrakte den fornyede S-klassen. Mercedes' luksusmodell er blitt nesten fire år gammel og det var på høy tid med en midtlivsoppdatering. Denne stilles altså ut på bilmessen i Shanghai.

Verdensleder

S-klasse er verdens mest solgte luksussedan og dagens generasjon er så langt blitt solgt i 270.000 eksemplarer. Fornyelsen går mer på motorer og utslippsnivå enn på det ytre. En litt skarpere fasong på grillen samt "juletredekor" i form av diodebaserte kjørelys er det mest iøynefallende når det gjelder eksteriørendringene.

Mer energi-effektiv

På motorsiden får nå S-klasse nyte godt av de forbedringene Mercedes har gjort den siste tiden i kjølvannet av pioneren BMW og deres "Efficient Dynamics". Mercedes' tisvarende metodesett kalles BlueEfficiency. I pressemeldingen fra Daimler AG, Mercedes' moderselskap, heter det at forbedringen når det gjelder forbruk og utslipp er på "opptil" syv prosent.

Hybrid

Mercedes S 400 hybrid Vis mer


Stjernen er S 400 hybrid - som vi også fikk se på Paris-messen men utten ansiktsløftningen. Denne har en modifisert drivlinje basert på bensinmotoren med direkteinnsprøytning fra S 350, med 279 hester, som her sekunderes av en elektromotor på 20 hester og maksimalt 160 newtonmeter. Den samlede ytelsen på motorpakken er 299 hester og 385 newtonmeter. Elmotoren fungerer også som generator idet den samler kinetisk energi under retardasjon og oppbremsing. Energien lagres i en litium-ion-batteripakke.

0,79 per mil

Resultatet er at Mercedes kan vise til klassens laveste utslipp og forbruk for en bensindrevet modell. I henhold til EU-syklusen skal S 400 hybrid bruke 0,79 liter per mil, noe som gir utslipp av 186 gram CO2 per kilometer. Dermed slår S-klassens "miljø"-bil Lexus LS 600h, men Lexusen har større bensinmotor og en del sprekere ytelser (0-100 km/t på 6,3 sekunder mot S 400s 7,2).

Mercedes S 600 Vis mer


Diesel

På dieselsiden kan Mercedes også by på en mer politisk korrekt versjon: S 350 BlueEfficiency (3.0 V6 med 235 hestekrefter), skilter med gode ytelser men et forbruk begrenset til 0,76 liter per mil og utslipp på 199 gram per kilometer. Dieselråskinnet S 450 CDI kan by på 320 hestekrefter.

Bensin

Mercedes-sjef Dieter Zetsche viser frem den oppdaterte S-klasse i Shanghai. Her S 400 hybrid
S 65 AMG: V12 biturbo, 6 liter slagvolum, 612 hestekrefter.
S 65 AMG: V12 biturbo, 6 liter slagvolum, 612 hestekrefter.
S 65 AMG: V12 biturbo, 6 liter slagvolum, 612 hestekrefter.
S 65 AMG: V12 biturbo, 6 liter slagvolum, 612 hestekrefter.
S 65 AMG: V12 biturbo, 6 liter slagvolum, 612 hestekrefter.
S 63 AMG: V8 på 525 hester
S 600: V12, 5,5 liter, 517 hester. 0-100 på 4,6 sekunder.
Mercedes S 600
Mercedes S 400 hybrid

Bensinmotorer finner man i fire varianter foruten AMG-versjonene. Det er S 350, S 450, S 500 og S 600. Førstnevnte har en V6-motor med 272 hestekrefter, de to neste har V8-motorer med slagvolum på henholdsvis 4,7 og 5,5 liter, 340 og 388 hester. S 600 serverer 5.5 V12 biturbo og 517 hestekrefter.


AMG også oppdatert

Også råskinnene S63 og S65 AMG er blitt fornyet med enda sportsligere styling-elementer. AMG-motorene er for så vidt gamle kjenninger som ikke har fått noen spesifikke justeringer. Allikevel hevder Mercedes at forbruket også på disse versjonene er noe redusert (opp mot 3%). Vi antar allikevel at det som interesserer kundene her i første rekke er at ytelsene er ivaretatt. Og det er de. Vi henviser for detaljer angående ytelser til våre foregående artikler om Mercedes S-klasse.

Enda mer beskyttelse

Den fornyede S-klasse utstyres med "Attention Assist"-systemet som ble innviet i nye E-klasse for kort tid siden. Systemet, som varsler når føreren blir uoppmerksom/sløv bak rattet, er standard. For øvrig er S-klassen generelt oppgradert på tilgjengelig sikkerhets- og beskyttelsesutstyr slik at alle systemene som ble introdusert på E-klasse også er tilgjengelig på S-klasse i tillegg til den imponerende listen over allerede eksisterende teknologiske vidundere.