BMW har oppdatert og oppgradert sitt flaggskip, 7-serien. Her ser vi "dieselkongen", BMW 750d Xdrive, med en mektig dieselmotor på 381 hester og firehjulsdrift. 0-100 greier den på oppsiktsvekkende 4,9 sekunder, som var supersportsbil-ytelser for bare noen år siden.
BMW har oppdatert og oppgradert sitt flaggskip, 7-serien. Her ser vi "dieselkongen", BMW 750d Xdrive, med en mektig dieselmotor på 381 hester og firehjulsdrift. 0-100 greier den på oppsiktsvekkende 4,9 sekunder, som var supersportsbil-ytelser for bare noen år siden.Vis mer

Oppdatert BMW 7-serie

Vi syntes ikke det var lenge siden BMW lanserte nyeste 7-serie. Men nå er den visst middelaldrende alt!

Det er Mercedes som har grabbet slagordet Das Beste oder Nichts, men BMW akter ikke å la seg pille ved nesen.

En evig forbedringssyklus

Nå er det selveste flaggskipet, 7-serien, som har vært gjennom den tradisjonelle foryngelsesprosessen. Det er blitt foretatt mer omfattende endringer enn det man får inntrykk av ved første øyekast. En mengde designgrep er visstnok blitt tatt, og vi gidder rett og slett ikke liste dem opp her - de som er interesserte nok vil se dem selv på bilder og på videoene nederst i artikkelen.

Men BMW har selvsagt gjort mer enn det. De har også pøst på med mer høyteknologisk utstyr og motorene er blitt oppgradert. Utviklingen i så måte stopper aldri - det blir aldri bra nok. Det må jo være slagordet de som ønsker å være best til enhver tid må følge.

BMW har oppdatert og oppgradert sitt flaggskip, 7-serien. Her ser vi "dieselkongen", BMW 750d Xdrive, med en mektig dieselmotor på 381 hester og firehjulsdrift. 0-100 greier den på oppsiktsvekkende 4,9 sekunder, som var supersportsbil-ytelser for bare noen år siden.
BMW 750d XDRIVE
BMW 750d XDRIVE


Viser vei for alle

Og det er jo derfor de står på. Premium-merkene selger biler til priser vi vanlige dødelige ikke kan drømme om å betale for en bil. Men det er nettopp fordi nok mennesker kan betale at Mercedes, BMW og Audi kan tillate seg å investere mye i nye og avanserte teknologier og systemer som kan vise seg å være nyttige og etterhvert bre om seg i de rimeligere bilklassene også.

Noen av systemene kan imidlertid vise seg å trenge kraftige forbedringer før de kan introduseres i masseproduserte biler. Uansett er det jo bra at noen går foran og prøver å forbedre teknologien til beste for kundene.

Titanenes kamp

Derfra til å kalle BMW et idealistisk motivert foretak er det en lang vei, og den forsøker ikke vi å ta. Selvsagt dreier det seg til syvende og sist om penger og selvsagt dreier det seg for BMW om å ta rotta på Mercedes med sin S-klasse og Audi med sin A8.

Vi syntes da vi kjørte nye 7-serie for tre år siden at de greide brasene bra, men vi understreket også at i gitte kjøresituasjoner falt BMW håpløst akterut da de ikke kunne tilby firehjulsdrift. Også i denne klassen! Allikevel...:

Se vår duell mellom BMW 7 med bakhjulsdrift og Mercedes S-klasse med firehjulsdrift!

Men nå har BMW sitt firehjulsdriftssystem på plass og vi regner ikke med at BMW 750 xDrive vil skuffe når vi får anledning til å teste den.

Alt er bedre

For øvrig: Se videoene for å få en komplett innføring i det som er nytt. Legg spesielt merke til at BMW 7-serie har fått LED-hovedlys, nye skinninteriører, og at motoriseringer er blitt oppgradert. 7-serien tilbyr fortsatt en V12-motor (!) i 760i og 760iL (544 hk/750Nm), en V8-motor i 750i og 750 iL (450 hk/650 Nm), og selvsagt merkets stolthet, rekkesekseren i 740i som nå yter 320 hestekrefter og 450 newtonmeter helt nede fra 1.300 omdreininger!

Trippelturbo i toppklassen

Så var det diesel, da. 7-serien får nyte godt av det ypperste innen dieselteknologi, og det betyr at nye 750d får den fantastiske motoren vi nylig testet i BMW M550d. Altså: 381 hk og 740 newtonmeter. Det gir Porsche-aktige ytelser fra en luksus-limousin som veier rundt to tonn! 0 til 100 går unna på fem sekunder og under...

Mer om BMWs fornyede design:


Mer om produktet: