Vis mer

Opels nye store stasjonsvogn prøvekjørt

Opel Insignia Sports Tourer er en diger stasjonsvogn med mest vekt på det emosjonelle.

Insignia er Opels nye familiebil i mellomklassen, hvor den erstatter forgjengeren Vectra. Insignia kommer i tre karosseriversjoner; sedan, kombikupé og nå også stasjonsvogn. Kombikupeen testet vi på norske veier allerede på nyåret og fikk da et positivt inntrykk av Insignia, først og fremst på det emosjonelle planet. Sett fra et mer praktisk perspektiv, var vi ikke like overbevist. Derfor er stasjonsvognversjonen kjærkommen.

Lang

Hele 491 centimeter måler Insignia Sports Tourer, som er navnet på stasjonsvognen. Det er svært mye for klassen, men vårt førsteinntrykk er at dette tallet ikke helt reflekteres i de innvendige plassforholdene. Akselavstanden er ni centimeter mindre enn på utgåtte Vectra stasjonsvogn, totalt 274. Dette fører til at bakseteplassen ikke er mer enn grei nok for stasjonsvogner i denne klassen. Det samme gjelder bagasjerommet, som nok også overgås av de mest lasteglade i klassen.

La oss likevel ikke gi deg inntrykk av at dette er en trang bil. Det er nok plass i både baksete og bagasjerom for de aller fleste. Men sammenlignet med de ytre målene lever ikke de innvendige plassforholdene helt opp til forventningene.
For øvrig opplevde vi takhøyden i baksetet som bedre enn i kombikupé-utgaven. Det store glasstaket som er ekstratutstyr stjeler riktignok litt plass, men det er ikke uvanlig.

Form fremfor funksjon

Vis mer


At Insignia ikke har optimal plassutnyttelse er i grunn ikke så veldig overraskende når man studerer designen litt nærmere. Her har man først og fremst prioritert stil og emosjonelle kvaliteter. Og det har man i våre øyne lykkes godt med. Insignia Sports Tourer gir et påkostet inntrykk utvendig og innvendig.

For innvendig følges de myke og litt sveipende linjene opp. I tillegg er materialkvaliteten god og det hele ser relativt eksklusivt ut, noe som selvsagt også henger sammen med det høye utstyrsnivået de bilene vi kjørte hadde.

Kvikke kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreegenskaper skiller ikke stasjonsvognen seg nevneverdig fra sedanen og kombikupeen. Det betyr presis og ganske stram oppførsel, kombinert med en lett understyrt balanse. Styreresponsen er ganske rask og Insignia oppleves i det store og det hele som en ganske kvikk bil i svingene, ikke minst med det aktive understellet Flexride som finnes som ekstrautstyr. Det tillater deg å stille dempernes stivhetsgrad og gjør en ganske merkbar forskjell. I sportsmodus blir bilen merkbart mer dynamisk, mens fjæringskomforten blir klart bedre i komfortmodus. En standardinnstilling finnes også.

Selv om Insignia Sports Tourer kjører bra, har den et lite stykke opp til vår klassefavoritt Ford Mondeo på dette området. Hovedsakelig dreier det seg om balansen mellom over- og understyring som er hakket mer nøytral i Mondeo. Det gir deg følelsen av at bakhjulene i større grad er med og styrer bilen rundt svingen. I tillegg har Insignia en litt for lett styring, som også mangler litt på følelse og kontakt med forhjulene. Dette gir også litt redusert retningsstabilitet i europeiske motorveihastigheter, men i norske fartsgrenser er dette så godt som ubetydelig.



Godkjent komfort

Komfortmessig er Insignia stasjonsvogn ganske bra, men ikke helt klasseledende. Til det er fjæringen litt for stram, hvis du da ikke har kjøpt de justerbare demperne. Støynivået forekom oss tilfresstillende, men det er alltid vanskelig å uttale seg om dette etter å ha kjørt på tysk asfalt av langt høyere kvalitet enn vår norske. I høyere hastigheter er det lite vindsus å legge merke til, noe som er viktig på motorveietappene, også med norske fartsgrenser.

Effektavgiften gjør seg gjeldende

Vi fikk anledning til å kjøre to motorer, men ingen av disse blir nok storselgere her i Norge. Begge er nye i Insignia. Den første var en 1,6-liters bensinturbo med 180 hestekrefter og 230 newtonmeter. Dette er en sterk og ganske sprek motor også i en stor stasjonsvogn som dette. I tillegg produserer den en lett snerrende lyd. 0-100 går på 9,2 sekunder og forbruket ligger på 0,79 liter per mil. CO2-utslippet er 186 gram, hvilket er ett gram mindre enn for den svakere 1,8-literen med 140 hester og 175 newtonmeter. Turbomotoren er altså langt mer effektiv, men straffes dessverre for den høyere effekten i vår avgiftssystem slik at prisen ligger 66.000 kroner høyere.

Fra 290.000 kroner

Vis mer


Billigst er forøvrig en 1,6-liters bensinmotor med 115 hester. Den koster fra 290.000 kroner. Mest attraktiv av innstegsversjonene er nok dieselmotoren med 110 hester. Den begynner på 306.000 kroner.

Kraftig dieselmotor med firehjulsdrift

En annen motor som fikk sin debut i Insignia stasjonsvogn er dobbelturboversjonen av den 2,0 liter store dieselmotoren. Denne yter 190 hestekrefter og 400 newtonmeter. Maks effekt ligger så høyt som på 4.500 omdreininger, noe som understreker at dette er en dieselmotor som gjerne jobber på forholdsvis høye turtall. Vår testbil hadde i tillegg firehjulsdrift. 0-100 for denne modellvarianten går på 8,9 sekunder. Oppe i hastighet er dette selvsagt en svært sterk motor, og motoren er meget anvendelig i karakteren. Det eneste vi savner er noe bedre støydemping fra motoren. Dette er ikke noe stort problem, men den er ikke blant de mest stillegående dieselmaskinene i klassen. Prisen på denne motoren er ikke fastlagt, men med så mye effekt vil den bli temmelig dyr her til lands.

Diesel og automat

Vis mer


Mest populær blir nok dieselmotoren med 130 hester. Den begynner på 330.000 kroner og kan også leveres med automatgir, mot et pristillegg på 20.000 kroner. I tillegg finnes en dieselmotor med 160 hestekrefter. Også denne kan leveres med automat.

Tre utstyrsnivåer er tilgjengelige, Essentia, Edition og Cosmo. Prisforskjellen på de ulike nivåene er omlag 15.-16.000 kroner. Tillegget for stasjonsvogn er for øvrig 15.000 kroner, noe som burde tilsi at de fleste vil velge denne utgaven. Mye ekstrautstyr er tilgjengelig. I tillegg til det aktive dempersystemet kan ting som skiltleser, vinglevarsler, firehjulsdrift og adaptive frontlykter nevnes.

Skarpe konkurrenter

Vis mer


Opel Insignia Sports Tourers viktigeste konkurrenter blir Toyota Avensis, Volkswagen Passat og Ford Mondeo, for å nevne noen i en stor klasse med høyt nivå. Det er relativt små prisforskjeller mellom disse bilene og Insignia Sports Tourer kommer ganske gunstig ut i de mest interessante variantene her i Norge. I tillegg overbeviser Insignia stasjonsvogn med fin kvalitetsfølelse, bra kjøreegenskaper og stort sett gode allroundegenskaper kombinert med en klart sterkere emosjonell appell enn forgjengeren. Dermed er Opels nye familiestasjonsvogn definitivt i posisjon til å utfordre sine argeste konkurrenter.

Nedenfor finner du prisliste med et utvalg av de viktigste versjonene. Bilene kommer på det norske markedet om kort tid.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.

Opel Insignia priser og tekniske data
ModellPris (kr)Effekt (hk)0-100 (sek)Forbruk (l/mil)CO2 (g/km)
1.6 Essentia289 90011513,80,77182
1.8 Edition330 40014012,20,79187
1.6 Turbo Cosmo411 4001809,20,79186
2.0 CDTI Essentia305 90011012,60,60159
2.0 CDTI Edition346 40013011,60,60159
2.0 CDTI Edition aut.366 40013011,70,69182
2.0 CDTI Cosmo396 4001609,90,60159


Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.