Opels leketøy: GT gjenoppstått

GT er Opels nye sportsbil. Selv om navnet er gammelt, er innholdet nytt og ganske annerledes.

Opel GT er et navn som vekker mange assosiasjoner hos de aller fleste bilinteresserte, spesielt blant den eldre garde. Den lille sportskupeen kom på markedet i 1968 og levde frem til 1973. Selv om produksjonstiden var relativt kort, er dette en bil mange Opel-fans fortsatt minnes med glede.

Annerledes konsept

Derfor var det kanskje ekstra artig for disse at Opels nyeste og for tiden eneste sportsbil viderefører det tradisjonstunge navnet. At konseptet er litt annerledes avsløres imidlertid allerede ved en kjapp titt på spesifikasjonene. Mens den opprinnelige GT’en var en ekte kupé, er den nye utgaven en rendyrket roadster.

Mer krefter

Vis mer


Layouten på drivlinjen er imidlertid den samme med motoren foran og drivhjulene bak. Men førstnevnte har vokst betydelig siden 60-tallet, i alle fall målt i effekt. Mens originalen ble levert med to motorer på henholdsvis 1,1 og 1,9 liter og effekt fra 67 til 102 hestekrefter, kommer nye GT med en 2,0-liters turbomotor på hele 264 hester.

Prisnivået har også blitt betydelig høyere, i alle fall her til lands. Med en startpris 646.000 kroner kan den knapt kalles noen folkesportsbil.

Ikke Speedster-oppfølger

Apropos forgjengere og etterfølgere hadde nok mange ventet at GT skulle bli en erstatter til Lotus-derivatet Opel Speedster som gikk ut av produksjon for et par år tilbake. GT fyller på mange måter Speedsters rolle i modellsortimentet, men som biler er de helt ulike. Der Speedster var en knallhard og kompromissløs fullfokusert sportsbil, er GT betydelig softere og mer en klassisk roadster for livsnytere.

Amerikansk opphav

Vis mer


Før vi går videre på dette temaet og forteller dere hvordan GT oppleves på veien, koster vi på oss noen ord om designen. De opplyste på Opel-fronten vil vite at GT har to søskenmodeller i de amerikanske bilene Pontiac Solstice og Saturn Sky. Sistnevnte er med unntak av merket i grillen nærmest identisk med Opels utgave. Pontiacen er den som skiller seg mest ut.

Maskulin

Spesielt plagsom er nok dette neppe for europeiske kunder all den tid Saturn Sky ikke finnes på dette kontinentet. Og Opel-merket glir for så vidt greit inn på den relativt maskulint designede bilen, selv om vi ikke kan snakke om noen utpreget merketypisk linjeføring.

Litt Corvette

Slik ser GT ut dersom du skal ha med deg bagasje Vis mer


Da er likhetene med konsern-storebror Chevrolet Corvette kanskje av større betydning. Proporsjonene er akkurat slik vi forventer på en åpen toseter og fronten glupsk med et lett hånlig smil. Luftinntakene er ubeskjedne og stadig nye detaljer dukker opp rundt hele bilen ved nærmere ettersyn. Vi tror de fleste vil oppleve dette som en tøff sportsbil, i hvert fall ut i fra oppmerksomhetsfaktoren å dømme.

Men selv om det er viktig at sportsbiler ser bra ut, er det først og fremst bak rattet de nytes best. Vi ser på motor og kjøreegenskaper.