Opel skal kutte. Det koster.
Opel skal kutte. Det koster. Vis mer

Opels form i fremtiden

I dag antas det at Opels fremtid diskuteres på et styremøte. Blir de et offer for de andre av GMs merker?

Det er litt ugrei stemning for tusenvis av ansatte hos Opel om dagen: Innen dagen er omme kan nemlig GM være i full krig med fagforeningen hos Opel om den videre kursen.

I dag diskuteres det nemlig om to fabrikker skal legges ned.

I tillegg ryktes det at Opel skal starte produksjon av motorer sammen med kinesiske SAIC. Det tyder heller ikke bra for de tyske fabrikkarbeiderne.

Fra Tyskland til Kina

SAIC (Shanghai Automotive Industry Corp.) er en av Kinas fire store innenfor bilindustrien, og har hatt et tett samarbeid med GM siden 1998. Til høsten skal Opel lansere bilmodeller med motorer fra SAIC, og det skal visst nok bare være starten på et større og fremtidig samarbeid mellom Opel og SAIC.

Det er ikke godt nytt for de av fabrikkene som produserer motorer i Tyskland.

Opel Zafira er en av Opels glimrende modeller for tiden. Vis mer


Overproduksjon

I følge Reuters skal Opels produksjon på europeisk nivå ned med 30 %. Derfor er det interne forslag om nettopp å stenge to fabrikker. I så fall ligger blant annet fabrikken i Bochum, med over 5.000 ansatte, lagelig til for hugg. Det samme gjør en fabrikk i Ellesmere Port i England, og Autonews.com spekulerer i at det til sammen kan være rundt 20.000 arbeidsplasser som kan stå i fare.

Det kan likevel se ut som om de ansatte er fredet ut 2014, ettersom det foreligger en avtale hvor GM har forpliktet seg til ikke å foreta store kutt i ansatte frem til da.

Etter denne datoen er det likevel ventet at mye av produksjonen flyttes til Polen, ettersom det medfører lavere kostnader enn i Tyskland. Fra før har Opel allerede stengt en fabrikk i Antwerpen.

Prøvekjørt: Opel Insignia Biturbo

Intern konkurranse

Samtidig som Opels produksjon skal ned, så melder tyske Der Spiegel at GM har besluttet å øke importen til Europa med 300.000 biler, noe som tyder på at de er i ferd med å gjøre en markedsdreining fra Opel til fordel for blant annet Chevrolet. GM-sjefen selv, Dan Akerson, har uttalt at Europa har 7-10 bilfabrikker for mye, og nå skal han tydeligvis starte med å kutte i egne rekker, rettere sagt Opels.

Mokka, en folke-SUV

Nye alianser

Mokka kommer til høsten, og er bygget på GM's gammaplattform. Vis mer


Som om ikke dette er nok for Opel, så har GM tatt steget over på den andre siden av grensen, til Frankrike. Der har de inngått en tung allianse med PSA-gruppen, Citroën og Peugeot. Det er så godt som entydig med å vise Opel ryggen. PSA-gruppen har nemlig noe å by på som GM trenger. Opel har til sammenligning lite å by GM på, annet enn det som kommer fra GM selv.

Test: Opel Zafira Tourer 1,4T

Under bilmessen i Geneve i mars vant GM og Opel tittelen Årets Bil 2012 med sin Chevrolet Volt / Opel Ampera. Det spørs om ikke dette var som en trøstepremie å regne i forhold til alle de utfordringene Opel for tiden har å stri med.