Vis mer

Opel Zafira Tourer Concept

Den populære syvseteren blir ny. Helt ny!

Såkalte MPV’er er populære biler for aktive familier. Ikke bare fordi de har god plass, men også på grunn av sine smarte løsninger. Zafira dannet grunnlag for en ny klasse biler da den kom på markedet første gang i 1999, og satte en støkk i Opels konkurrenter. På bilmessen i Geneve i disse dager viser Opel en helt ny Zafira, og nettopp de smarte detaljene skal gjøre den nye generasjonen enda mer populær. I tillegg blir det en hyggelig overraskelse å finne under panseret.

Flere kommer med tilsvarende

Foreløpig konsept

Som bildene viser, så er det fortsatt lett å se at vi snakker om en Opel Zafira. Bilen er foreløpig en konseptbil, men med sterk tilknytning til det som blir det endelige produktet. Fronten er den samme som vi har sett på Opel Ampera, og dette blir Opels nye designspråk i tiden som kommer. Hvem som dukker opp først av Ampera og nye Zafira gjenstår å se.

Hva med 240 hk i en Zafira?

Se bildene:

Opel Corsa 2011


Hokus-pokus

Opel har forsøkt å skape en ”lounge-følelse” i den nye bilen, og aldri har det vært lettere å endre konfigurasjon på seter og innredning. Som tidligere er den nye bilen også en 7-seter, men bakerste seterad kan legges ned til et helt flatt gulv, og du har brått en femseter med god lasteplass. Deretter er det bare å sjonglere med andre seterad til du har fått den plassen du trenger. Andre seterad kan omvandles til to separate seter bare med et tastetrykk. Da forvandles det midterste setet til armlener, og de to ytterste går lenger inn mot senter. Da blir livet i baksetet verdt å leve, med den store kupeen forvandlet til en fireseter. At Opel i tillegg har plassert en iPad i hver av nakkeputene på forstolene gjør det enda triveligere å sitte bak. Regn derimot ikke med denne fasiliteten på de produksjonsklare bilene.

Les hva vi hadde å melde om den første

For komfort og sikkerhet

Nakkeputen er også et kapittel for seg. Hele dingsen er tredelt, noe som gjør den fleksibel og mulig å posisjonere i utallige posisjoner. De stiller seg automatisk inn dersom det er passasjer i setet, men legges deretter ned om setet står tomt. Dette for at føreren ikke skal miste utsyn på grunn av nakkeputer som ikke er i bruk.
Også foran er interiøret helt nytt, og nå rommer det blant annet en stor berøringsskjerm i midtkonsollen som standard. I tillegg er det eget rom for dingser som blant annet iPad. På denne konseptbilen er alt sydd sammen i et lekkert karamellfarget skinninteriør, noe som ikke akkurat senker kvalitetsfølelsen. Dette blir selvfølgelig ikke standard for andre enn de som er villig til å betale.

Et funn for familien

Et lys i mørket

Opel er et merke i en merkelig skvis. Til torss for gode produkter og en bilpark som absolutt bør kunne selge, så ligger Opel på et ubehagelig lavt nivå på salgsstatistikken. Nye Zafira kan kanskje være med å endre dette en smule. Aller viktigst for salget er hva som vil sitte foran i motorrommet. Gleden er at Opel vil putte en nyutviklet 1,4-liters turbomaskin i Zafira, noe som var helt utenkelig for bare et par-tre år siden. Det er utrolig hvor mye de har hentet ut av disse småtassene av noen motorer, som er blitt såpass sterke at de tør montere dem i biler som Zafira og lignende. Både vekt, forbruk og utslipp får gledelige tall med denne motoren. Det aller beste er at da går det også utover prisen – i riktig retning.


- Første generasjon: 1999
- Facelift av første generasjon: 2003
- Andre generasjon: 2005
- Facelift andre generasjon: 2008