Firehjulstrekk, høy bakkeklaring, sterk dieselmotor og automatgir: Dette er en vinnerkombinasjon i Norge. Navnet på nykommeren er Opel Insignia Country Tourer, og er Opels svar på Allroad, XC70, Outback og lignende. Foto: Opel
Firehjulstrekk, høy bakkeklaring, sterk dieselmotor og automatgir: Dette er en vinnerkombinasjon i Norge. Navnet på nykommeren er Opel Insignia Country Tourer, og er Opels svar på Allroad, XC70, Outback og lignende. Foto: OpelVis mer

Opel viser Insignia Country Tourer

Den nye Insignia-utgaven er mer enn høyere bakkeklaring og beskyttende karosseridetaljer.

Vi visste allerede at Opel Insignia fornyes til høsten. Nå vet vi også at Opel kommer med en ny toppversjon, og den er spesielt interessant for nordmenn.

Insignia Country Tourer er en røffere og tøffere versjon av Opels store mellomklasse-stasjonsvogn. Det kan kanskje gi denne fine, men relativt lite solgte bilen en ny sjanse her til lands.

Den tilbys nemlig med en kombinasjon svært mange nordmenn verdsetter høyt: Diesel, firehjulstrekk og automatgir.

Og det er seriøse argumenter den nye modellen stiller med. Dieselmotoren er en bjørnesterk 2.0 CDTI med 163 hestekrefter og 350 newtonmeter dreiemoment (380 på overboost).

PRØVEKJØRT: Opel Insignia BiTurbo

Firehjulstrekk, høy bakkeklaring, sterk dieselmotor og automatgir: Dette er en vinnerkombinasjon i Norge. Navnet på nykommeren er Opel Insignia Country Tourer, og er Opels svar på Allroad, XC70, Outback og lignende. Foto: Opel


Ny toppmodell

Opel Insignia Country Tourer skal ha verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Den presenteres som en mer kompromissløs toppmodell i forhold til den eksisterende versjonen, Insignia Sports Tourer, som Opel posisjonerer som en både "sporty og elegant" stasjonsvogn. Country Tourer fremstår som røffere og vil konkurrere med blant annet Subaru Outback.

TEST: Fornyet Subaru Outback med diesel og automat

Bedret fremkommelighet

Den har to centimeter høyere bakkeklaring enn vanlig Insignia, og den er utstyrt med beskyttende karosseridetaljer som Opel hevder gjør den mer egnet til å takle bl.a. norske hytteveier meget bra. Det avanserte firehjulsdriftsystemet burde sikre at hjulene får godt feste under de fleste kjøreforhold.

TEST: Opel Mokka på alle fire

Diffbrems

Dreiemomentet blir automatisk overført ikke bare mellom for- og bakhjul, men også mellom venstre og høyre hjul. Det dreier seg om det elektronisk styrte Haldex-systemet som suppleres av en såkalt e-LSD - en elektronisk styrt differensialbrems - på bakakselen. Det gjør eksempelvis at det kan bli fremdrift om bilen kan få grep på bare ett hjul og de tre andre spinner.

Vi omtalte e-LSD første gang i denne testen.

Lysere Opel-tider?

Så spørs det da, om denne modellen kan hjelpe til å løfte et merke som har slitt lenge i det norske markedet. Det ser lysere ut fremover, i hvertfall på produktsiden og som vi kunne rapportere nylig, driver Opel med en intens fornyelse av teknologien sin både når det gjelder motorer og girkasser for å stå bedre rustet mot konkurrentene.

Administrerende direktør i Opel i Norge, Bernt Jessen, opplyser at Country Tourer vil bli en meget velutstyrt modell som skal være et flaggskip for Opel. Priser og spesifikasjoner vil bli offentliggjort i tidlig i høst