Opel Vectra 2,0i 1989: Overoppheting

Bilmerke: Opel
Modell: Vectra
Motor: 2.0i
Årsmodell: 1989
Kilometerstand: 200.000

Problem: Overoppheting.
Problemet startet med at motoren gikk varm og kokte over nå på vinterstid. Slangen som ser ut til å føre kjøleveske til radiatoren hoppet ut (hørte et ”pop” i det bilen kokte over), mest sannsynligvis pga trykket. Det viste seg etterpå at det var et svært lavt nivå på kjølevesken. Kjøleveske ble fylt på opp til riktig nivå, og slangen satt på plass igjen. Har også sjekket at vifta går ved kjøring på tomgang, og den starter når bilen er varm. Etter dette har bilen kokt flere ganger, spesielt etter kjøring på tomgang eller lav fart. Fukt på høyre side i radiotoren gjør at jeg mistenker at dette har ført til (eller evnt har skjedd) fordi det er en lekkasje i radiatoren. Forsøkte derfor med radiatortetter uten særlig suksess. Bilen koker fortsatt over ved kort tid kjøring på tomgang. Er det noe annet jeg bør se etter eller er det sannsynlig at det kan være lekkasje i radiatoren som medfører problemet?

Håper dere kan hjelpe eller har noen tips…

Svar: Dersom temperaturen går til topps etter at motoren har stått å surret en stund på tomgang så kan feilen ligge i at termostaten i motorens kjølesystem har hengt seg opp. Derfor sirkulerer ikke vannet igjennom radiator og motor og vannet begynner å koke. Den elektriske kjølevifta skal starte på ca 103 grader normalt men kan ha en dårlig termostatbryter eller en dårlig kontakt slik at vifta ikke starter i perioder. I noen sjeldne tilfeller har jeg sett at vannpumpas skovlhjul er defekt slik at vannet ikke kan flytte seg over i radiatoren, men ikke på en Vectra. Koker det i vannet selv om viseren inne i bilen ikke er på rødt så vil det sikkert være trykk i kjølevannet og muligheter for en defekt toppakning.