<b>NY MÅLESTRUKTUR:</b> Opel fører fra neste år også opp WLTP tallene på sine tekniske spesifikasjoner.  Foto: PHOTOPQR/LE TELEGRAMME
NY MÅLESTRUKTUR: Opel fører fra neste år også opp WLTP tallene på sine tekniske spesifikasjoner. Foto: PHOTOPQR/LE TELEGRAMMEVis mer

Opel tar i bruk nye målemetoder

Toppsjefen ønsker mer åpenhet mellom bilprodusentene og myndighetene i Europa.

Allerede fra våren 2016 vil det dukke opp en ny tallrekke under spesifikasjonene til Opels nye biler.

I dag måles CO2-utslipp og forbruk etter dagens EU-norm som kalles« New European Driving Cycle (NEDC)», men fra våren 2016 skal Opel også måle dette via «Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP)».

Mange har lenge kritisert NEDC-metoden da variasjonene mellom oppgitt forbruk og faktisk forbruk har variert voldsomt.

WLTP skal etter alt å dømme avløse den gamle metoden, for å gi forbrukerne og myndighetene mer korrekte tall på forventet forbruk og utslipp.

Det vil si at Opel allerede nå forbereder seg på endringer som kommer i fremtiden.

Nye Astra er den første bilen Opel planlegger å offentliggjøre forbrukstallene fra WLTP-syklusen på.

LES OGSÅ: Riktig forbruk - feil opplysninger

Skal redusere NOx-utslippene

Opels ingeniører er som nevnt på offensiven, og arbeidet med å bidra til å redusere NOx-utslippene fra dieselmotorer er allerede i gang.

- Prosjektet skal bidra til å utvikle bedre løsninger for systemene som behandler eksosgassen i Euro 6-motorer ved hjelp av SCR-teknologi – eller selektiv katalytisk reduksjon – en prosess som omdanner NOx til nitrogen og vann, heter det i pressemeldingen.

Opel opplyser også om at dette er frivillig fra deres side, og at de går inn i prosjektet med full åpenhet til myndighetene om gjennomføringen av testene.

I en pressemelding forteller CEO for Opel Group, Dr. Karl-Thomas Neumann, at verden ikke lenger er den samme og at vi ikke lenger kan ignorere dette. Nå er det opp til bilindustrien å tilpasse seg den nye virkeligheten, som ganske sikkert sikter til VW-skandalen og følgene av den.

Målemetoden har allerede fått god støtte fra bilindustrien, og er utviklet for å resultater som er mer representative til det forbrukerne opplever som normal kjøring.

LES OGSÅ: Test din egen bil