Opel-SUV med 1,9 liters diesel på 212 hester

Denne bilen heter Opel Antara GTC. GTC står ikke, som på Astra, for Gran Turismo Compact men for Gran Turismo Crossover. Vi drar kjensel på trekk fra en ny type Crossover eller SUV som er laget mer for vei enn for terreng - og sier ifra om det - som Nissan Murano eller Mazdas konsept CrossSport.

Opel-SUV med 1,9 liters diesel på 212 hester

  1. Store bilder!


Opel avduket nylig konseptbilen Antara GTC på Frankfurt-utstillingen, og fortsatte dermed serien med spennende konsepter som ga seg uttrykk i GTC Genève (Genève 2003), Insignia (Frankfurt 2003), Trixx (Genève 2004) og VX Lightning(London 2003).

Sporty SUV

Det dreier seg mye om å forsterke Opels image når det gjelder nyskaping. Samtidig handler det om dynamikk og spenning. Alt dette skal gjengis i designspråket på nye Antara GTC. Som direktøren for design i Europa, Bryan Nesbitt, uttrykker det: "Antara GTC utnytter dagens Opel-designspråk og gjenforteller det i SUV-utførelse. I motsetning til det tradisjonelle SUV-konseptet kommuniserer bilen at den hører mer hjemme på veien enn i terrenget". Bilen har tre dører i denne konseptutførelsen - for å forsterke det sportslige inntrykket som kupé-utformingen gir. Samtidig er de praktiske aspekter ivaretatt Baksetene kan foldes ned for å gi en helt flat lasteflate og forsetene kan ved et tastetrykk gli helt frem så det blir lett å komme inn bak. Forsetene glir på en enkel skinne og gir dermed inntrykk av å sveve.


Kraftige saker

Bilen er middels stor i klassen (4,53 meter lang, 1,97 meter bred og 1,64 meter høy) og burde derfor ikke bli en tungvekter av de verste. Dermed blir motoren konseptbilen er utstyrt med meget interessant, særlig tatt i betraktning at det er en videreutvikling av den velkjente dieselmotoren 1,9 CDTI. Her er den utstyrt med to turboer og yter 212 hestekrefter, og 400 newtonmeter allerede fra 1.400 omdreininger i minuttet. Kombinert med en sekstrinns automatisk girkasse gir dette, ifølge Opel, en toppfart på 210 kilometer i timen og en akselerasjonstid fra 0 til 100 kilometer i timen på cirka åtte sekunder.

Tiden vil vise om dette konseptet legger premissene for en fremtidig og temmelig attraktiv etterfølger til Opel Frontera.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder