Konkurrentene har gått forbi Opel når det kommer til motorer og girkasser. Nå slår de kraftig tilbake. Her viser Opels informasjonssjef, Hélène A. Formo, frem en av Opels flunkende nye motorer i den tyske produsentens testsenter i Dudenhofen nær Frankfurt. Foto: Knut Moberg
Konkurrentene har gått forbi Opel når det kommer til motorer og girkasser. Nå slår de kraftig tilbake. Her viser Opels informasjonssjef, Hélène A. Formo, frem en av Opels flunkende nye motorer i den tyske produsentens testsenter i Dudenhofen nær Frankfurt. Foto: Knut MobergVis mer

Opel skal ta revansj

DUDENHOFEN, Tyskland (DinSide Motor): Nå kaster Opel ut gamle motorer og girkasser og blir resolutt moderne.

Det er velkjent at Opel sliter og henger etter konkurrentene. Nå forbereder de imidlertid en voldsom mot-offensiv. Og gjør ingen hemmelighet av det - tvert imot.

Vi har vært på Opels utviklingssenter i nærheten av Frankfurt og kjørt noen av de mest aktuelle modellene deres både på bane og vei.

Men om innpakningen var kjent - det dreier seg om biler som er i salg i dag - så var dette en helt ny opplevelse likevel. Hvorfor?

Ikke fordi vi fikk prøve noe nytt og revolusjonerende drivstoff. Heller ikke fordi en ny type elbil eller hybrid står på trappene. Nei, ganske enkelt fordi bilene var utstyrt med klassiske, men helt nyutviklede motorer og girkasser - og forskjellen er dramatisk - til det bedre.

Nye, moderne motorer og girkasser

Opel Cascada er den nyeste Opel-modellen, og den produksjonsbilen som innvier de nye bensinmotorene. Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi kjørte Insignia, Astra, Zafira og lille Adam med den nye teknologien om bord og opplevde bilene som klart bedre å kjøre, kvikkere i responsen og mer kultiverte. Dette gjalt både bensin-og dieselvariantene. Dessuten ga de et bedre lydbilde og hadde merkbart bedre og mer behagelige girkasser, både i manuelle og automatiske versjoner.

Les også: Oppgradert Opel Insignia prøvekjørt

Bare begynnelsen

Det vi fikk prøve var en helt ny 1,6-liters dieselmotor som skal brukes i flere modeller, og to nye 1,6-liters bensinmotorer, som også vil finnes under panseret i forskjellige Opel-produkter i årene som kommer. Vi fikk dessuten testkjørt biler utstyrt med nye 5- og 6-trinns manuell girkasse, en ny girkasse med automatisert kløtsj og en ny åttetrinns automat.

Alt dette bringer Opel klart fremover. Men det er ifølge dem bare begynnelsen - frem til 2016 skal hele 13 nye motorer være på plass, fordelt på tre såkalte familier. Allerede senere i år kommer en helt ny familie små motorer.

Vi har selv kunnet konstatere at dette er nødvendige grep. En utpreget svakhet ved ellers veldig bra nye modeller Opel har lansert nylig har nemlig vært motorene.

Eksempel? Les vår test av den kule Opel Adam

Opel i utforbakke med gammeldags teknologi

De siste årene har vi bevitnet en sørgelig nedtur for Opel på salgsstatistikkene her i landet. Dette til tross for fornyet og attraktivt produktspekter, kreative nye løsninger og anerkjent, oppdatert design. Ute blant folk har et image som produsent av "mann-med-hatt"-biler holdt hardnakket stand blant mange.

Vi skal ikke her diskutere underliggende årsaker som har med strategi, markedsføring, distribusjonsrelaterte utfordringer og forhandlerapparatet å gjøre.

Den utmerkede familiefrakteren Opel Zafira Tourer får den ultramoderne 1,6-litersdieselen på 136 hestekrefter og 320 newtonmeter. Vis mer


Men Opel har som nevnt slitt med drivlinjer som har gitt et litt skurrende, til dels utdatert inntrykk, både når det gjelder brukeropplevelse og effektivitet (les driftsøkonomi og skadelige utslipp i forhold til ytelse). Dette har for eksempel ført til at bilene veier mer enn det som er tidsriktig, og at de slipper ut mer CO2 enn dagens normer.

Et eksempel er den dieseldrevne 1,7-litersmotoren som fortsatt benyttes og som har sin opprinnelse fra Isuzu-blokken fra 1988 (basert på en 1,5-liter fra 1984!). Den gjennomgått utallige oppgraderinger uten å ha blitt erstattet. Den finnes den dag i dag for eksempel i folke-SUV-en Opel Mokka.

Test av Opel Mokka

Nå blir det andre boller. De store investeringene General Motors har gått med på å gjøre i sitt europeiske datterselskap skal ikke ha blitt gjort forgjeves. Her er det vi fikk prøvesmake (Tekniske data finner du i bunnen av artikkelen):

1,6-liters diesel

Opels nye dieselmotor 1.6 CDTI Foto: Opel Vis mer


Her kom det som for oss var den mest merkbare forbedringen: Fra å ha de minst attraktive dieselmotorene går Opel nå opp i ledelsen med en av de absolutt beste. Med sin aluminiumsstruktur og generelt moderne konstruksjon, er den betydelig lettere. Samtidig gir den utmerkede ytelser og oppleves som enda kraftigere enn tallene på papiret tilsier.

Elastisitet og tilgjengelig trekkraft gjør den til en meget behagelig kraftkilde. Og vi kjørte den i familiefrakteren Zafira Tourer, som er en relativt stor og tung bil. 136 hester og 320 newtonmeter er i seg selv meget bra. Når den i denne bilen klarer et forbruk på 0,41 liter per mil og 109 gram CO2 per kilometer (hvis vi skal tro tallene fra produsenten), er det klart vi snakker om høyaktuell teknologi. Inntrykket forsterkes ved at støy og vibrasjoner er holdt på et meget lavt nivå.

Test: Nye Opel Zafira Tourer

1,6-liters bensin

Også bensinmotorene utgjør et stort fremskritt og kompletterer det meget gode førsteinntrykket vi fikk av de nye drivlinjene. Begge er basert på 1,6-litersblokken i støpejern - men med redusert vekt og bunnpanne i aluminium. Den ene yter 170 hestekrefter og 280 newtonmeter, den andre 200 hestekrefter og 300 newtonmeter.

I forhold til dagens bensinmotorer er særlig elastisiteten forbedret, noe vi merket godt under kjøring i familiebilen Insignia. Denne er ikke ennå på markedet med denne motoren, men det kommer. Hovedfokus her har vært å få ned forbruk og utslipp samtidig som ytelsene og gangkulturen forbedres.

Girkasser

Splitter ny 6-trinns manuell girkasse Foto: Opel Vis mer


Vi fikk kjøre testrunder med Opels nye manuelle girkasser i Astra (fem trinn) og Insignia (seks trinn). Begge imponerte med kontant, presis og rask betjening og fløyelsmyke girskift. En klar forbedring i forhold til de vi kjenner i dag. Også den nye automatkassen med åtte trinn, som kommer på markedet noe senere, imponerte da vi testkjørte den i heftige Opel Insignia OPC. Dette er en bil som er uhyre sjelden, da den er noe så spesielt som en Opel i millionklassen.

Lille, trivelige Opel Adam kjørte vi også en runde med da den er forsynt med en helt ny såkalt halvautomat. Det er en girkasse uten kløtsjpedal da kløtsjen er elektronisk styrt via en elektro-hydraulisk aktuator. Den kan kjøres i manuell- eller automatmodus. Den ga et mindre rykkete inntrykk enn andre girkasser av denne typen vi har kjørt hos Peugeot, Citroën eller Toyota.

Opel forbereder også til senere automatgirkasser med både ni og ti trinn, samt en dobbeltkløtsjkasse.

Konklusjon

Våre førsteinntrykk av Opels fornyede drivlinjer er at de i fremtiden vil stå mye bedre rustet i den tøffe konkurransen i "folkebil"-markedet.

Hvorvidt det vil gjøre at de kan overvinne sitt etterhvert noe belastede image og igjen klatre mot salgstoppen her i landet, se det er en annen historie. Og en vi kommer til å følge nøye med på.

Tekniske data - nye Opel-motorer
Motorer1.6 SIDI Eco Turbo1.6 SIDI Performance Turbo1.6 CDTI
Motortype4-sylindre i rekke, turbo4-sylindre i rekke, turbo4-sylindre i rekke - turbo
DrivstoffBensinBensinDiesel
BlandingstilførselDirekteDirekteHøytrykks (2000 bar)
 innsprøytninginnsprøytningcommon rail
Slagvolum cm³1.5981.5981.598
Boring x slag79.0 x 81.579.0 x 81.579.7 x 81.5
Kompresjon10.5:19.5:116.0:1
Maks effekt170 hk200 hk136 hk
Ved - o/min.4.250-6.0004.700-5.5003.500-4.000
Dreiemoment280 Nm300 Nm320 Nm
Ved - o/min.1.650-4.2501.750-4.7002.000
MotorblokkStøpejernStøpejernAluminum