Opel Monza er i denne omgang en konseptbil. Men at Opel vil noe mer enn bare å vise en show-bil, er ganske sikkert. Foto: Opel
Opel Monza er i denne omgang en konseptbil. Men at Opel vil noe mer enn bare å vise en show-bil, er ganske sikkert. Foto: OpelVis mer

Opel Monza: Slik ser den ut

Monza er et navn som vekker minner blant Opel-kunder - og andre. Nå er den her igjen.

For dere som leste DinSide i fellesferien vil dette fremstå som en liten reprise, men her er nye bilder av bilen Opel annonserte tidlig i juli, og som skal vises i Frankfurt i september.

Dynamisk design

Det dreier seg om Opel Monza Concept, en bil som skal synliggjøre Opels fremtid og design-ambisjoner. I så måte skriver den seg inn i fortsettelsen av en designfilosofi som har vært gjeldende noen år nå, og som priviligerer dynamikk og spenst i formspråket fremfor det praktiske.

Kunst + teknologi

Nye Monza er 469 centimeter lang og svært lav - bare 131 centimeter i høyden. Designen er ifølge Opel inspirert av bølger som skyller inn over stranden (sic!). Bilen skal være en kombinasjon av tysk presisjon og ingeniørkunst, og kunstnerisk kreativitet.

Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Opel Monza er i denne omgang en konseptbil. Men at Opel vil noe mer enn bare å vise en show-bil, er ganske sikkert. Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel


Historiens sus

Slik så en Opel Monza ut på tidlig 1980-tall. Vis mer


Virker Monza-navnet kjent? Det er nok fordi General Motors tidligere har brukt navnet på den kjente racerbanen utenfor Milano som modellbetegnelser, både for Chevrolet og Opel (kjent som Vauxhall i Storbritannia). Opel Monza var en stor og kraftig sportskupé basert på Senator, som ble produsert fra 1978 til 1986.

Opel med ny "allroad"- inspirert toppmodell

DRIVE!2022

Men det er ikke nostalgi som står på programmet fremover. Konseptbilens navn skal bare understreke at Opel har en stolt historie å referere til når kursen inn i fremtiden skal stakes ut. Denne kursen tar form av et strategiprogram som Neumann henviste til da han viste frem Monza-konseptet. Det heter DRIVE!2022, et navn som er rimelig selvforklarende med hensyn til tidshorisonten.

Det dreier seg ikke bare om design, selvfølgelig. Også teknologi generelt, og særlig informasjonsbehandling, kontinuerlig online-kommunikasjon samt underholdningssystemene er elementer i visjonene Opel legger frem og eksponerer gjennom Monza-konseptet.

Adam + Siri = sant

Her presenteres Opel Monza Concept:

 


Mer høyverdig

Designmessig vil Monza altså være en videreutvikling av Opels relativt nye designspråk. Det beskrives som spenstig atletisk snarere enn rent muskuløst. Den skal fortelle noe om hva vi kan vente av design på kommende Opel-modeller. Det er tydelig at utviklingen mot mer høyverdige produkter, som har pågått de siste 5-10 årene, skal akselereres. Opel skal posisjoneres nærmere premium-sjiktet enn tidligere, mens det innenfor GM-porteføljen i Europa skal være Chevrolet som skal spille den mer folkelige rollen.

Ny dynamikk for Opel i Norge

Traust? Glem det

DYNAMISK DESIGN: Opel har allerede i dag en ganske spenstig designfilosofi. Her den nyeste modellen, Cascada. Foto: Knut Moberg Vis mer


Biler som nylig ankomne minibil Opel Adam, siste generasjon Astra - og særlig Astra GTC, den utmerkede familiefrakteren Opel Zafira Tourer samt fornyede Insignia, har allerede satt igang denne bevegelsen. Design-"stunneren" Cascada har fortsatt å vise vei.

Når denne utviklingen er i mål, vil den fortone seg som den reneste klassereisen for merkevaren Opel. Tross fornyelsen som er i sving, er det nemlig ingen tvil om at de fortsatt sliter med et nokså traust image.

Nylig kunne vi fortelle om det spennende arbeidet Opel er i ferd med å ferdigstille på teknologisiden.

Mer om Monza-konseptet når bilutstillingen i Frankfurt står for døren - det blir i september i år.