Vis mer

Opel med 1-euro-bil

Skal frakte to personer 100 km for én euro.

Noen ganger er det fristende å tro at de høye herrer hos bilfabrikantene har sin egen herreklubb. Der sitter de med en sigar i den ene hånden, et glass rødt eller brunt i den andre, og bestemmer seg for hva omverdenen skal kjøre i fremtiden. Ikke før har VW og Audi vist oss skisser av sine 1- og 2-setere før Opel gjør det samme.

VW: Hils på Nils

Designerens drøm

Denne gangen har Opel sendt ut bilder og noen velvalgte ord via utvalgte lekkasjer, og ikke i form av en standard pressemelding. Budskapet forteller at bilen var en designers drøm å få sette i gang med, og at de hadde det utrolig gøy underveis. Likevel er ikke bilen bare en designstudie, men skal fungere som en forskningsbil. Effektivitet er det selvfølgelige målet, og det er ikke småtterier det snakkes om.

Audi: Bybil for to

Bil eller mc?

Doningen, som foreløpig har fått navnet ”1-euro-bilen”, skal nemlig kunne frakte to personer 100 km for bare 1 enkelt euro. Da er det naturligvis elektrisitet som er drivkraften, og vekten på bilen har vært et svært viktig poeng under produksjonen. I sin nåværende form veier 1-euro-bilen bare en tredjedel av en normal og moderne småbil. Et relevant spørsmåler hva slike kjøretøy skal registreres som. Det kan nemlig være avgjørende i forhold til hvilke krav som stilles i forhold til påbudt sikkerhetsutstyr, kollisjonssikkerhet og så videre.

Renault: Twizy skal lanseres

Lettvekter

Vis mer


Det sies lite om hva slags materiale bilen er laget av. Karbon er ikke lenger noen utfordring sier Opel. Det kjenner vi godt til, ettersom flere bilprodusenter nå implementert mer og mer CRP som et byggemateriale i stedet for stål og aluminium. CRP står for Carbon Reinforced Plastic, som kort fortalt er plastikk som armeres med innlagt karbonfiber. Vekten blir svært lav, og styrken stor.

Helt nye tanker

Hovedmålet med Opels nye konsept er å vise nye former for kjøretøy, og at kampen om elektrifisering ikke nødvendigvis trenger å bestå av ordinære biler. Tanken om den elektriske bilen blir med andre ord fjernet, og det elektriske kjøretøyet blir designet fra bunnen av, som en helt ny tanke. Selv om slike farkoster naturlig nok anses som urbane, så kan denne 1-euro-bilen holde hastigheter helt opp til 120 km/t, og således fungere greit også på motorveier.

Tanken om at dette nødvendigvis ikke trenger være registrert som en bil forsterkes når Opel forteller at de eksempelvis kan lage flere varianter av 1-euro-bilen. Det er for eksempel enkelt å lage en versjon som ikke gjør mer enn 45 km/t, og da kan selv 16-åringer kjøre den. Hørte jeg moped? I slike tilfeller blir veien litt til mens man går. Det gjelder også navnet på konseptet, som enda ikke er døpt. I Frankfurt blir den vist for publikum, som deretter skal gi grunnlag for være eller ikke være.