Nybilen kommer på markedet i november, og sammenlignet med tilsvarende versjon i år, har prisen gått ned nesten 100.000 kroner. Foto: Produsenten
Nybilen kommer på markedet i november, og sammenlignet med tilsvarende versjon i år, har prisen gått ned nesten 100.000 kroner. Foto: ProdusentenVis mer

Opel kutter prisene: Insignia ned nesten 100.000 kroner

Har det rabla helt for Opel, eller....?

Vi har i lengre tid skrevet saker om Opels fremtid, ja til og med stilt spørsmål hvorvidt det finnes en. Alt har med andre ord ikke vært positivt ladet, men endelig kan vi komme med gladmeldinger, og det i store mengder.

I korte ordlag handler det om gavepakker til oss forbrukere, med mer utstyr for mindre penger. Dette høres ut som dårlig butikk, men ikke denne gangen. Modellspekteret skal ned i antall utstyrsversjoner. De tre-fire som blir igjen vil ha langt mer utstyr for langt mindre penger enn til nå. Hør bare her:

En fullspekket Opel Insignia Premium med 2-liters dieselmotor, 130 hk og automatgir, vil gå ned nesten 100.000 kroner i pris, altså nesten 20 %, sammenlignet med tilsvarende utstyrt bil av dagens modell.

Insignia-utgaven det er snakk om er dessuten den nye modellen, som først kommer på markedet i november.

Les mer om nye Insignia

Julenissen kom med andre ord tidlig i år.

Hvordan?

Tidligere har du kunnet skreddersydd en Opel. Det betyr at du har måttet velge blant en av flere utstyrsvarianter, med alternative motorer, girløsninger, to- eller firehjulsdrift, for deretter å huke av det utstyret du har villet ha på utstyrslisten. Dette er mildt sagt uoversiktlig, og det er et kostbart system. Det har også vært gjenspeilet i prisen på utstyret.

Nå har Opel Norge forenklet sortimentet ved på hver modell å innføre 3 utstyrsnivåer, om vi ser bort fra Mokka og Adam. De nye nivåene er Edition, Cosmo, og Premium, og du må velge en av disse. Kun noen få ting er deretter mulig å velge som tilvalg.

Som en følge av dette vil ingen av bilene lenger tilbys i en ribbet versjon for på den måten å skape en fiktivt lav innstegspris. Lokkemodellene er borte, men til gjengjeld har de modellene som faktisk selges fått langt mer utstyr, og det til en mye mer attraktiv pris. Ikke bare for Insignia, men på hele modellrangen. Totalt sett blir Opel fra nå av langt mer konkurransedyktig.

Bernt G. Jessen er ny direktør i Opel Norge. Nå viser han muskler. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Det er den relativt nyansatte direktøren i Opel Norge, Bernt G. Jessen, som har initiert den nye filosofien. Vi har tidligere snakket med Jessen, etter hans 100 første dager i selskapet.

Se intervjuet her

Hvorfor?

Opel gjør dette i første omgang for egen del, og de deler den økonomiske fordelen med oss kundene. Dette ved å gi utstyr med til en meget rimelig penge, antagelig nær selvkost. Det betyr likevel ikke at inntektene vil gå nevneverdig ned, for det er en kjensgjerning innen salg at det er billigere å gi med utstyr enn avslag i kroner. I tillegg er naturligvis kostprisen for utstyret - pluss litt til, innregnet i prisen. Dermed blir det en liten ekstragevinst per bil for Opel, i tillegg til at det blir en kanongevinst for kundene. Den virkelige gevinsten for Opel-organisasjonen er at de antagelig kommer til å booste salget kraftig.

Også nye Coutry Tourer får kanonpris

Strålende nytt

De aller fleste modellene går ned over 10 % i pris, og det topper seg altså om du velger en fullspekket Insignia. I våre øyne er dette kanskje den beste nyheten fra bilbransjen siden de innførte fem års garanti i januar 2011. Ikke bare fordi Opel alene innfører denne strategien, men fordi flere antagelig kommer til å følge etter. Da dukker naturligvis et annet spørmål opp. Hvem blir neste?

Her ser du forskjellen mellom de gamle og nye Opel-prisene på sammenlignbare modeller:

Vis mer


.