Vis mer

Opel Insignia prøvekjørt

Opel skal kjempe seg tilbake til gamle høyder i Norge. Klarer Insignia det?

I Norge sliter Opel med svakt salg, og selv med en rekke tilsynelatende attraktive modeller klarer ikke Opel å hevde seg mot merker som bortimot lever på en modell. Opel ligger når september er unnagjort på en 11. plass blant de mest solgte bilmerkene i Norge. Det til tross for attraktive modeller som Corsa, Astra, Vectra og Zafira. Mitsubishi ligger godt foran og selger i hovedsak Outlander med litt støtte fra Lancer og Colt. Nissan ligger langt foran Opel og de selger nesten bare Qashqai og X-Trail.

Ikke nok med at Opel sliter her hjemme, men hele General Motors (GM) som eier Opel er i alvorlige problemer og går, om mulig, en enda tøffere fremtid i møte på grunn av dårligere prognoser for internasjonalt bilsalg fremover.

Storsatsing

Det er kanskje derfor Opel gjør et tigersprang i den viktige mellomklassen og virkelig snur på flisa. Vectra, som har vært en stor og romslig stasjonsvogn, skrotes. Den erstattes med en helt ny modell, Insignia. Den er også stor, men har ingen likhetstrekk med Vectra. Insignia er en viktig modell for Opel og GM, og forventningene til modellen er store. I første omgang kommer den som sedan og kombikupé, men bare tre måneder inn i livssyklusen kommer også stasjonsvognen.

Mange motorer

Vis mer


Insignia tilbys med mange motorer. På bensinsiden kommer den først med fire motorer. Det er 115, 140, 220 og 260 hestekrefter. De to minste er forhjulstrekkere med manuellgirkasse. 220-hesteren med turbo kan bestilles med firehjulsdrift. 260-hesteren er en V6 turbo med firehjulsdrift som standardutstyr. Begge de store motorene kan også leveres med automatgir.

Så kommer det som man har tro på her i Norge, toliters dieselmotor. Minste dieselmotor yter 110 hestekrefter og dette blir en av hovedmodellene i Norge sammen med nestemann på lista, som er en 140-hester. Største dieselvariant foreløpig blir en 160-hester.

Flere motorer på vei

Litt fremover kommer det også en 1,6-liters bensinmotor med turbo som yter 180 hestekrefter. Det kommer også mer på dieselsiden, med en ny toliter med to turboladere og 190 hestekrefter. Denne kommer også med firehjulsdrift.

Firehjulsdriften er basert på Haldex 4, og Insignia er utstyrt med den samme eLSD-differensialen bak. Den fordeler effekten mellom bakhjulene på samme måte som på Saab 9-3 Turbo X, BMW X6 og Honda Legend. Med andre ord et bra firehjulsdriftsystem hvor eLSD-enheten er noe som GM (blant annet Saab og Opel) vil ha for seg selv en stund til.

Miljøteknologi?

Ecoflex er også på vei til Insignia, og her tar man utgangspunkt dieselmotoren med 160 hestekrefter hvor utslippet skal ligge under 140 gram Co2 per kilometer. Det er bra tall. Tiltakene her ligner på de Volkswagen bruker i Bluemotion, og omfatter dekk som ruller lett, annen girutveksling, tettere grill, optimalisert elektronikk i motor og forbedret innsprøytning.

Vi er like lite imponert over dette som vi er over Volkswagens Bluemotion og Fords Econetic. Tiltakene er vel og bra, men hvorfor bruker man ikke Ecoflex, Blumotion og Econetic på alle modeller? BMW har Efficient Dynamics på alle sine nye biler. Det er ikke mulig å velge en 320d uten Efficient Dynamics, for dermed å slippe ut mer Co2.

Ellers er Co2-tallene på Insignia lite imponerende. Hadde det ikke vært for at det står i de tekniske dataene, så hadde vi ikke trodd på at Insignia med 1.6-liters bensinmotor slipper ut hele 179 gram per kilometer. Det høres mest ut som en dårlig spøk. Ikke minst vil det ha betydning for prisen. Den vil ha over 20.000 kroner mer i avgift enn en bil med med 140 gram i utslipp med de nye satsene som trer i kraft etter nyttår.

På veien

Vi ble, som ofte ellers på nybillansering, forskånet fra de norske volummodellene. Vi kjørte mye med 220 og 260 hesters bensinbiler med firehjulsdrift og kun litt med en 160-hesters dieselbil.

Ved første øyekast kan Insignia se veldig premiumaktig ut. Det er en stor og flott bil, eksklusivt interiør og milevis over Vectra i luksusfølelse. Det er først når du begynner å kjøre at du merker at Insignia er i klasse med Passat, Mondeo og Avensis, og ikke med Audi A6 og BMW 5-serie.

Den er komfortabel og lettkjørt og byr på gode egenskaper. Det er først og fremst på styringen at den taper mot Mondeo. Citroen C5 og Insignia minner litt om hverandre. Siden vi bare har kjørt superutgavene med firehjulsdrift kan vi ikke si så mye mer enn dette. Ut ifra det lille vi kjørte 160-hesters dieselmotor kan vi si at den går bra, og at 140 diesel derfor vil oppleves som rimelig sprek for de fleste.

Vi tar også et lite forbehold om at testbilene gikk på den ikke ubeskjedne dekkdimensjonen 245/40 på 19-tommers felger. Dette er enorme hjul og store felger, noe som ikke er helt vanlig på norske veier. Disse hjulene er svært sportslige.

Luksuriøs

Vis mer


Interiøret bærer preg av være gjennomført og eksklusivt. Du sitter godt og plassen foren er bra. Bak plages man litt av kupétaket som bøyer ned mot baksetet.

Opel har tydeligvis sett på premiumtyskerne som har multihjul til å betjene forskjellige funksjoner til navigasjon og stereo. Våre biler var topputstyrte, og det er litt vanskelig å si hvordan de vanlige bilene blir når de kommer i salg. Med skinn og mye utstyr har det lett for å se veldig fint ut.

Spennende understell

Flexride er en nyhet i Insignia som er verdt å legge merke til. Der kan man velge normal, sport og komfort, som igjen styrer bilens oppførsel. Hva som skjer i sport og komfort sier seg vel selv, men i normal posisjon tilpasser bilen seg ”humøret” ditt. Ved hardt gasspådrag og tøff kjøring strammer bilen seg opp selv, men det er en forholdsvis liten forskjell mellom de ulike innstillingene.

Insignia kan leveres med imponerende lys. Det er grundig omtalt i denne artikkelen.

Insignia Essentia sedan og 5-dørs kombi med 115 hesters bensinmotor kommer til å koste fra 269.900 kroner etter nyttår, med nye avgiftssatser.

Insignia sedan og kombikupé kommer til norske forhandlere i januar 2009. Stasjonsvogn følger på tre måneder senere, altså i april. Resten av prisene kommer også senere.