Opel Insignia oppdateres. Nå får den ny teknologi for å henge med i kampen.  Foto: Produsenten
Opel Insignia oppdateres. Nå får den ny teknologi for å henge med i kampen. Foto: ProdusentenVis mer

Opel Insignia blir ny til høsten

Den er hyllet av alle, og ble kåret Årets Bil i 2009. Nå fornyes den.

Opel Insignia ble hyllet ved sin fødsel, og fikk blant annet tittelen Årets Bil i 2009. Det gjorde nok en forskjell der og da, men Insignia har i ettertid ikke levd helt opp til forventningene. Nå kommer den kraftig oppgradert, og Opel går så langt som å kalle den nye Insignia. Vel, noe er i hvert fall nytt.

Opel tar revansj

Nytt multimediasenter

Opel Insignia har nå fått et helt nytt underholdningssystem. Høyt oppe i dashbordet finner vi en åttetommers berøringsskjerm. Startbildet gir deg oversikt over radio, navigasjon, musikk og andre funksjoner som finnes i systemet.

Sammen med denne skjermen har Opel også montert en touch-pad nede bak girspaken. Der har du enkel tilgang til skjermen i midtkonsollen, og i stedet for å bla deg frem til en bokstav i en rullemeny, kan du heller skrive ønsket bokstav med fingeren på pad-en. Slik kan du for eksempel velge en bestemt sang, eller skrive inn et stedsnavn på GPS-en. Det er også mulig å bruke knappene på rattet til å bla på tradisjonelt vis.

Se flere bilder inn- og utvendig:

Opel Insignia oppdateres. Nå får den ny teknologi for å henge med i kampen. Foto: Produsenten


Dr. Motor har jobbet

For ikke lenge siden var vi i Rüsselsheim i Tyskland for å se hva Opel holder på med om dagen, og nye motoriseringer er en viktig del av hverdagen deres for tiden. Det får blant annet nye Insignia nyte godt av, for nå vil den få en svært sparsommelig dieselutgave, i tillegg til to nye bensinmotorer. Utslippet vil nå være under 100 gram CO2 per kilometer for den snilleste av dem alle, noe som klart må sies å være bra.

TEST: Dette er kule lille Adam

Dieselutgavene

Deres snilleste dieselmotor i Insignia får et forbruk på 0,37 l/mil, og et utslipp på 99 g/km, og leveres med to alternative ytelser – 120 og 140 hestekrefter.

Versjonen som leverer 140 hestekrefter har på det meste et dreiemoment på hele 370 Nm, hvilket er en svimlende god kombinasjon for en motor som også kan være så utslippsvennlig som 99 g/km i den andre enden. Dette er godt nytt fra Opel, og godt over hva de fleste konkurrentene er i stand til for øyeblikket, om vi sammenligner utslipp og kraft i en og samme motor.

Hva skjer med Opel: Opel-sjefen forteller

Bensinutgavene

To nye bensinmotorer vil også se dagens lys. Det er motorer med direkteinnsprut, og et slagvolum på henholdsvis 1,6 og to liter. Minste versjon leverer 170 hestekrefter, og største byr på 250 hestekrefter. Begge kan fås i kombinasjon med manuell eller automatgir, begge sekstrinns, og med start/stopp-teknologi. Den sterkeste av disse to kan også fås med firehjulsdrift.

Test av Opels mest populære bil, Mokka

Lik innpakning

Karosserimessig er ikke nye Insignia nevneverdig forskjellig fra dagens utgave, men skal blant annet være noe bredere. Den har også fått nye lykter og grill, så den ser fortsatt ut som en Insignia, uten at det trekker noe ned. Nettopp designen er noe av det som ser ut til å være godt akseptert i markedet.

Priser er foreløpig ikke klare, men bilen skal ut på det norske markedet til høsten, rett etter at Insignia er vist på bilutstillingen i Frankfurt i september.

.