NYE BILEIERE: I dag ble de første Opel Ampera-e levert til sine nye eiere. F.v: Turid Høiem, administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge, Helmer Teksdal og Bente Østreng. Foto: Fred Magne Skillebæk 
NYE BILEIERE: I dag ble de første Opel Ampera-e levert til sine nye eiere. F.v: Turid Høiem, administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge, Helmer Teksdal og Bente Østreng. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

De første Opel Ampera-e er kommet

Opel i rødt, hvitt og blått

I dag kunne administrerende direktør i Opel Norge overlevere de første Ampera-e. Mest glad var nok de tre første kundene.  

Opel Ampera-e har blitt en suksess allerede før de første bilene er levert. Norge har fått alle bilene fra den aller første produksjonen i Detroit, og nær 5.000 kunder sitter hjemme og venter på sin nye bil akkurat nå. Vi testet bilen for noen måneder siden, og ble imponert.

I dag ble de første Norges-bilene levert til sine respektive eiere, og ironisk nok var de i fargene rød, hvit og blå.

- Det vil bli registrert et anstendig antall biler nå i mai, og det kommer biler rullende inn nær sagt hver eneste dag, forteller informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge.

Det virker som rekkevidden er aller viktigst for kundene, for allerede før Opel Ampera-e er kommet på markedet har Opel fått ordrer på nesten 20 prosent så mange av Ampera-e, som Nissan har solgt av Leaf i Norge siden 2011.

Stor el-andel

Mye tyder på at Ampera-e kan bli landets mest registrerte bil de neste par månedene, og andelen elbiler vil få seg en kraftig boost fra andelen på 14,8 prosent, som de hadde i april i år.

Det er også nødvendig, dersom Norsk Elbilforenings estimat om en total el-andel på 40 prosent ved utgangen av året skal slå til. Det avhenger blant annet av om Tesla kommer med et betydelig antall Model 3 før årsslutt, eller ei.

Fra før vet vi at nye Nissan Leaf ikke kommer før over nyåret.

Her er de nybakte Ampera-e eierne:

Valgte rød

Bestilte 16. september: Turid Høiem er fornøyd med at ventetiden er over.  Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dette er vår tredje elbil, forteller Turid Høiem fra Skøyen i Oslo. Hennes første elbil var en Peugeot 106 Electric, som har vært hennes trofaste transportmiddel i 12 år. Nå ble den solgt til fordel for Ampera-e.

Høiem håper hun kan ha denne like lenge som hun hadde den forrige, og har ingen planer om å se seg om etter noe enda bedre med det aller første. I tillegg har de også hatt en Nissan Leaf. Hjemme står det også parkert en fossilbil, en stasjonsvogn med hengerfeste for å dra båten, når det trengs. Men det er elbilene som brukes i det daglige.

Hovedmotivet for å kjøre elbil har først og fremst vær relatert til fritak av bompenger, og rekkevidden var kriteriet som gjorde at valget falt på en Opel Ampera-e, men hun synes absolutt at resten av pakken også ser tilfredsstillende ut. Turid Høiem forteller at hun bestilte sin bil 16. september i fjor.

Valgte hvit

Bestilte 13. september: Helmer Teksdal var den aller første som bestilte en Ampera-e. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

13. september bestilte Helmer Teksdal fra Grorud sin hvite Ampera-e. –Jeg hadde bare hvite biler fra før, forteller Teksdal, som ikke er ukjent med elbiler. Fra før har han en VW e-Up som stort sett er brukt innen Oslo-området. Nå kan han strekke denne grensen langt lenger, med Ampera-e sine 52 mils oppgitte rekkevidde, og 38 mil som det mer realistiske. Teksdal har fra før en Opel Insignia, i tillegg til at han også har bestilt den aller nyeste, som først kommer til landet litt senere i år. På spørsmål om hvorfor han bestilte nettopp en Ampera-e avslører Teksdal at det var et impulskjøp, men at den nok ender opp som en nummer-én-bil.

Valgte blå

Bestilte 16. september: Bente Østreng er fornøyd med å kunne pendle til hytta i Sverige med elbil. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

-Dette blir min aller første elbil, forteller Bente Østreng fra Vålerenga. Hun har en Mitsubishi Pajero fra før, og pendler ofte til hytta i Sverige. Først nå kan hun gjøre den samme turen elektrisk, og bekrefter at miljøet var en av grunnene til at hun nå valgte en elbil. Økonomi stod også høyt på lista, men som alle de andre var det nettopp rekkevidden som var hovedårsaken. –I tillegg syns jeg jo den er fin, forteller Østreng. Hun var den andre kunden som bestilte en Ampera-e, da hun la inn ordren 15.september.

Få også med deg denne saken: