FØRST?: Blir nye Toyota Avensis den første bilen på markedet som tilfredsstiller utslippskravene i EU4?
FØRST?: Blir nye Toyota Avensis den første bilen på markedet som tilfredsstiller utslippskravene i EU4?Vis mer

Opel i mål med EU4-diesel

Inntil nylig så det ut som om det ville bli svært vanskelig for motorprodusentene å utvikle dieselmotorer som tilfredsstiller utslippskravene i EU4. Nå påstår Opel at de har klart det.

Ved lanseringen av nye Avensis i november, kunne Toyota avsløre at de hadde klart å utvikle en dieselmotor som tilfredsstiller EU4-kravene. Motoren skal lanseres på nyåret og vil være på plass i norske Avensiser allerede fra månedsskiftet mars/april.

Men den norske Toyota-importøren har foreløpig ikke klart å fremskaffe tall som viser at motoren faktisk tilfredsstiller kravene. Dette er årsaken til at vi har sett oss nødt til å vente med å rose Toyota opp i skyene, noe Toyota fortjener hvis de faktisk har en fungerende EU4-motor på markedet allerede til våren.

Spennende teknologier

Men nå ser det ut til at Toyota kan bli nødt til å dele oppmerksomheten med Opel. For nå melder også Opel at de er i mål med en dieselmotor som tilfredsstiller EU4-kravene. Motoren har et slagvolum på 1,7 liter og vil få navnet Ecotec 1.7 CDTi.

I stedet for å satse på et partikkelfilter, har Opel valgt å satse på andre teknologier. Blant annet sikres nøyaktig kontroll av eksos-resirkuleringen ved hjelp av en elektrisk, lineær ventil, hva nå enn det måtte bety. I tillegg kjøles den resirkulerte eksosen ved hjelp av en vannkjøler, noe som reduserer utslippene av nitrogenoksid (NOx).

1.600 bar

FØRST?: Eller klarer Opel å slå Toyota på målstreken med sin Astra 1.7 CDTi? Vis mer


Drivstofftilførselen foregår ved hjelp av andre generasjon common rail (felles reservoar), som leverer diesel med et trykk på inntil 1.600 bar. I tillegg skal motoren være utrustet med et system som gir drivstoffblandingen en svært gunstig spredning i sylindrene.

0,46 liter per mil

Motoren vil i første omgang bli tilgjengelig i kombi- og stasjonsvognutgavene av Opel Astra, hvor den vil klare seg med heholdsvishenholdsvis 0,46 og 0,48 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring, noe som er svært lavt. Motoren yter 80 hestekrefter og 170 Nm, noe som ikke er spesielt mye, men som er fullt ut akseptabelt hvis det faktisk stemmer at motoren tilfredsstiller de strenge EU4-kravene.

Allerede til våren

Heller ikke den norske Opel-importøren har klart å levere konkrete utslippstall, men vi vil bringe disse så snart de er tilgjengelige.
Opel Astra 1.7 CDTi vil ifølge importøren være på plass i Norge i løpet av våren 2003.

EU3 og EU4 - Dieselmotorer
 EU3 (2001)EU4 (2006)
Karbonmonoxid (CO)0,640,50
Hydrokarbon (HC)--
Nitrogenoksid (NOx)0,500,25
HC + NOx0,560,30
Partikler0,0500,025
Alle tall i gram per kilometer


EU4 må være oppfylt innen 1. januar 2005 for at bilen skal kunne typegodkjennes. Biler som er typegodkjent innen denne datoen kan registreres inntil 1. januar 2006.

Du finner mer stoff om EU3 og EU4 her.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Opel-tester
  • Her finner du flere Opel-nyheter
  • Her finner du våre Opel spionartikler
  • Her finner du våre Opel lanseringsartikler