Foto: Opel
Foto: OpelVis mer

Opel har våget det!

Nå blir det liv i mini-fleksibilsegmentet igjen: Her kommer en splitterny Opel Meriva.

I mars 2003 lanserte Opel en snerten og smart liten familiebil som pakket god plass og fleksible løsninger på såvidt over fire meter i lengden. Det var den nye Opel Meriva, som vi ikke nølte med å kalle "Genistrek fra Opel", og vi vurderte å bruke en tittel vi vanligvis unngår: "Løp og kjøp".

Fra konsept til virkelighet

Syv år etter blir det klart for avduking av etterfølgeren, en helt ny Meriva, når bilutstillingen i Genève skal gå av stabelen i mars. Og på samme måte som forrige generasjon er nykommeren nyskapende. Da vi fikk se forløperen for nye Meriva som konseptbil på bilutstillingen i Genève i 2008 hadde vi visse forhåpninger om at produksjonsbilen ville komme til å bli like spennende.

"Gale" bakdører

Det er den. I motsetning til hva som dessverre var tilfelle da dagens generasjon av fleksibilen Zafira ble introdusert, tviler vi ikke på at Zafiras "lillebror", nye Meriva, er en forbedring av det allerede geniale konseptet de introduserte med forrige generasjon.

Produksjonsbilen er besnærende lik konseptbilen, som vi her har fotografert i Genève for snart to år siden. (Mars 2008) Foto: Knut Moberg Vis mer
Og her er produksjonsmodellen... Foto: Opel Vis mer



Men det mest spesielle og vågale med denne modellen er også det mest iøynefallende, nemlig bakdørene som er hengslet i bakkant, såkalte "selvmordsdører". Dette er et begrep som oppsto den gangen denne typen dører var populære, i hovedsak før annen verdenskrig. De avstedkom dessverre ulykker der passasjer eller endog fører falt ut av bilen når døren, for eksempel ved fleksing av karosseriet i en dump, åpnet seg hvorpå den ble blåst helt åpen og den stakkars passasjeren, som selvsagt ikke hadde sikkerhetsbelte, i enkelte tilfeller falt ut av bilen. En annen type ulykke var der døren ble åpnet uforvarende idet en passerende bil kom kjørende. Da kunne passasjeren bli skadet eller drept selv om denne bare såvidt var på vei ut av bilen, også i tilfeller hvor han ikke ville blitt truffet hvis døren hadde vært hengslet "normalt".

Skal lette adgangen

Imidlertid skal den moderne bilkonstruksjonen ha eliminert den overhengende faren knyttet til denne typen dører og både Rolls-Royce, Mazda (RX8), Mini (Clubman) og Honda (Element), har benyttet seg av konseptet. Med den nye Meriva blir det nå altså introdusert i et vanlig familiebilsegment, og her har Opel vist seg progressive i produktplanleggingen. Fordelen med for- og bakdører som åpner seg i motsatt retning skal ifølge produsenten være lettere tilgang til kupéen for baksetepassasjerene, noe som virker som et overbevisende argument.

Flex ditt og Flex datt

Opel kaller for øvrig dørløsningen FlexDoors og den utfyller baksetekonseptet FlexSpace. Dette suppleres med FlexRail, en glidende skinneløsning med utbyttbare enheter mellom forsetene, og FlexFix, som vi kjenner fra Corsa og nye Astra og som er et uttrekkbart sykkelstativ som lagres som en skuff under bagasjerommet.

For øvrig har vi lite av tekniske data om nye Meriva og prisene er foreløpig ukjente. Vi vil få vite mer når det blir tid for Genève-utstilling igjen.

Nye Opel Meriva kan ventes hos norske forhandlere i juni i år.

Opel Meriva ble henvist til tredjeplass. Foto: Opel
Foto: Opel
Opel Meriva Foto: Opel
Produksjonsbilen er besnærende lik konseptbilen, som vi her har fotografert i Genève for snart to år siden. (Mars 2008) Foto: Knut Moberg
Foto: Opel
Opel Meriva Foto: Opel
Og her er produksjonsmodellen... Foto: Opel
Foto: Opel