STOPPET SALG AV OPEL AMPERA-E: Caroline Westrup og Opel-ansvarlig Jon Inge Havreberg hos Mobile Oslo synes begge det er vanskelig å forholde seg til leveringen av elbilen Opel Ampera-e. Foto: Øystein Fossum
STOPPET SALG AV OPEL AMPERA-E: Caroline Westrup og Opel-ansvarlig Jon Inge Havreberg hos Mobile Oslo synes begge det er vanskelig å forholde seg til leveringen av elbilen Opel Ampera-e. Foto: Øystein FossumVis mer

Problemer for Opel Ampera-e

Opel har stoppet salget av den populære elbilen

Etter problemer med levering har norske Opel-forhandlere sluttet å skrive salgskontrakt av Ampera-e.

Norske Opel-forhandlere har stoppet salget av elbilen Ampera-e. PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen, er ikke helt enig i den formuleringen.

- Det er bare tull. Vi prøver å være ryddig med kundene våre. Vi har bare bedt forhandlerne våre om å sette kundene på venteliste - istedenfor å skrive nye kontrakter - inntil vi får kontroll på bilene som allerede har kontrakter, forklarer han til Dinside.

- Dette er ikke dramatisk for oss eller forhandlerne. Hovedgrunnen er å levere til de som har skrevet kontrakt, og nye kunder etter det. Ingenting tilsier at det endrer seg.

Sliter med levering

Opel har slitt med å levere biler til de norske elbilkundene. Mai og juni gikk stort sett bort på grunn av produksjonsstopp.

Størstedelen av produksjonen i juli, august og starten av september var det ferie på fabrikken, mens de få bilene som ble produsert ble sendt ut på det amerikanske markedet.

Dermed er det ikke blitt levert mye mer enn 1.000 Ampera-e til Norge. De siste kundene som tegnet kontrakt, fikk lovet levering to år fram i tid.

- Nå har vi gått over til reservasjonsliste. Det er istedenfor antatt levering 2019, som er upresist med tanke på leveringstid uansett. Forskjellen for kunden er ganske liten, forklarer Pettersen og viser til at alle elbiler med lang rekkevidde har lange ventelister.

Gir ingen garantier

Ampera-e har en oppgitt rekkevidde (NEDC) på 520 kilometer.

- Det er ikke veldig mange biler med denne rekkevidden som er leveringsdyktige nå. Det er vanskelig for å garantere levering om ett år, to år. Mye forandrer seg på disse årene, sier PR-sjefen.

- Dere tør ikke love levering innen 2019 lenger?

- Det har vist seg å være dumt å gi garantier. Men selvfølgelig er 2019 hva vi tror og håper på. Da håper vi også på et det kommer flere elbilalternativer fra oss.

- Mange har vist seg utålmodige og irriterte på grunn av manglende levering av Ampera-e?

- Når bilen blir satt i produksjon, får eierne informasjon fra forhandler om bil på vei. De som ennå ikke har fått en slik bekreftelse på leveringstid blir frustrerte. Det skjønner vi godt.

- Er dere frustrerte for at Opel ikke har klart å levere biler til dere i Norge?

- Vi er en del av Opel og forholder oss til situasjonen. Det er ingen tvil om at verken de i Tyskland, USA eller Frankrike, hos eierne, er i tvil om at dette er meget viktig for Norge og den norske importøren. Vi jobber fortsatt døgnet rundt med dette, som vi har gjort siden vi lanserte bilen.

- Vi er meget godt klar over situasjonen og at kundene våre venter, sier Stein Pettersen.

PS: Ifølge Opel Norges PR-sjef pågår produksjonen av Ampera-e for fullt igjen. Kundene får en bekreftelse når deres bil har fått en produksjonsdato. Fra da skal det gå om lag 2,5 til tre måneder før bilen blir levert i Norge.