<b>INGEN SPØK:</b> Opel GT Concept var blitt annonsert  på forhånd - og sannelig sto den ikke fiks ferdig på Opel-standen i Genève. Foto: JAMIESON POTHECARY
INGEN SPØK: Opel GT Concept var blitt annonsert på forhånd - og sannelig sto den ikke fiks ferdig på Opel-standen i Genève. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Opel GT Concept 2016 vekker oppsikt

Mer enn 50 år etter første GT-konsept viser Opel et helt nytt i Genève.

Her står bilen som skal gjenopplive en litt bortglemt og -gjemt tradisjon fra det tyske merket, som overlevde GM-konkursen i 2009.

Opel GT dukket opp første gang i 1965 som konseptbil, og produksjonsbilen kom i 1968.

Ekte etterfølger

Nå har en ny Opel GT Concept debutert på bilutstillingen i Genève.

Med, som seg hør og bør, motoren foran og drift på bakhjulene. Opel beskriver den som en direkte etterkommer av Opel Experimental GT fra 1965 og Monza-konseptet fra 2013.

Det refereres derimot ikke til de to som kom imellom, Lotus-baserte Opel Speedster og annen generasjon Opel GT, som var basert på Pontiac Solstice/Saturn Sky.

Les vår test av Opel Speedster turbo her!

Les vår test av forrige Opel GT her!

Ifølge Opel viser den nye GT-konseptbilen «innovasjon og en rendyrket form der alt unødvendig er fjernet og ren lidenskap står igjen.»

I praksis gir dette seg utslag i at GT Concept ikke har noen dørhåndtak, ingen utvendige sidespeil eller vindusviskere.

RENSKET: Alt unødvendig krimskrams er eliminert - bare rene flater er igjen. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


- Vi tar neste steg på veien mot sterkere følelser og mer kjøreglede med Opel GT Concept, sa CEO i Opel Group, Dr. Karl-Thomas Neumann i forkant av premieren i Genève.

- Den viser hva Opel står for. Vi er ambisiøse, innovative og har tro på oss selv, sa Neumann.

Les vår test av nye Opel Astra her!

Bare tre sylindre

Opel GT Concept er utstyrt med den samme, nye 3-sylindrede énliters-motoren som blir brukt i Adam, Corsa og nye Astra. Bensinmotoren yter 145 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 205 newtonmeter.

Disse kreftene sendes til bakakselen, som er utstyrt med en mekanisk differensialsperre, via en sekvensiell sekstrinns girkasse som kontrolleres via hendler på rattet.

På samme måte som i originalen, og den amerikanske slektningen Corvette, sitter motoren foran føreren, men samtidig så langt bak og lavt nede som mulig, for å sørge for optimal vektbalanse.

Dette skal ifølge produsenten gi Opel GT Concept kjøreegenskaper som verdsettes av sportsbilentusiaster. Med en vekt på under 1.000 kilo, er den ifølge Opel i stand til å akselerere fra stillestående til 100 kilometer i timen på under åtte sekunder.

Toppfarten oppgis til 215 kilometer i timen.

PRODUKSJONSVERSJONEN: Slik så Opel GT ut da den kom på markedet i 1968. Vis mer


Røde hjul...?!

Designmessig har Opel villet hinte til det de kaller merkets pionérånd. Den røde linjen som tegner karosseriet i lengderetningen og understreker proporsjonene, har til hensikt å tydeliggjøre sportsbilens dynamikk.

Det man selvsagt legger merke til med en gang er de røde forhjulene. De peker direkte tilbake til motorsykkelen Opel Motoclub 500. Utpreget avantgarde, da den første gang ble vist med sine to røde dekk allerede i 1928.

VÅGALT: De røde forhjulene hinter tilbake til en motorsykkel fra 1928. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Utover dette er det ikke så mye ved GT Concept som minner om fortiden. Riktignok sørger GT-navnet, det lange panseret og de doble eksosrørene for å skape en referanse, men uten å ty til retrodesign.

GLEM HENGERFESTE: De to sentralt plasserte eksosåpningene bak hinter tilbake til originalen, men uten retrodesign. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Opels designsjef, Mark Adams, forklarer det på følgende måte:

- Vi har utviklet GT Concept for å vise det dristige og emosjonelle Opel står for. Dramatisk, skulpturelt og lastet med innovasjon – dette er en viktig del av vår historie som vi vil fortsette. Det er selvsagt vanskelig å gjenskape et ikon. Men dagens GT Concept er – som Experimental GT var – ren og minimalistisk, samtidig som den er dristig og kompromissløs, sier Adams.

Les også: Her er nye Opel Astra stasjonsvogn

COCKPIT: Førermiljøet sladrer intenst om at dette er en konseptbil. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Dørene forsvinner ned i hjulhusene når de åpnes. Denne patenterte og plassbesparende løsningen, sørger for stor åpningsvinkel – noe som er særlig nyttig på trange parkeringsplasser.

To kameraer skal sørge for godt overblikk under bykjøring. De sender bilder til en monitor på hver side inne i bilen. Ingen utvendige speil med tilhørende blindsoner, altså.

Lysende nyheter

PUR: Renheten i linjene går igjen i detaljene. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Andre høydepunkter for Opel GT Concept er frontlykter med integrerte blinklys. De er utstyrt med neste generasjon adaptive IntelliLux LED Matrix-lys.

Lysdesignen avsluttes med det tredimensjonale uttrykket i baklyktene, en signatur som sørger for at alle vil gjenkjenne en ny GT i nattemørket.

Alle bildene:

KOMPAKT, MEN SPREK: Med en liten 3-sylindret bensinmotor klarer Opel GT Concept 0 - 100 på under 8 sekunder. Foto: OPEL
SKULPTUR: GT Concept tar Opels skulpturelle design til neste nivå, ved å være renset for alt som forstyrrer de rene formene. Foto: OPEL
Foto: OPEL
Foto: OPEL
Foto: OPEL
Foto: OPEL
Foto: OPEL
Foto: OPEL
Foto: OPEL
Foto: NEWSPRESS
Foto: NEWSPRESS
Foto: NEWSPRESS
Foto: NEWSPRESS
PRODUKSJONSVERSJONEN: Slik så Opel GT ut da den kom på markedet i 1968.
RENSKET: Alt unødvendig krimskrams er eliminert - bare rene flater er igjen. Foto: JAMIESON POTHECARY
VÅGALT: De røde forhjulene hinter tilbake til en motorsykkel fra 1928. Foto: JAMIESON POTHECARY