Foto: Opel
Foto: OpelVis mer

Opel fosser frem med Cascada

Navnet kjente vi fra før - nå er bilen på plass. Opel kjører en kraftig modell-offensiv for tiden.

Når vi sier "fosser frem" henviser ikke det til salgsstatistikken, der Opel fortsetter å presentere nesten utrolig dystre tall med tanke på hvor mange attraktive modeller de har å tilby.

Det altså den rene skjære kreativiteten vi mener, og den dynamiske produktstrategien.

TEST: Familiedrømmen Opel Zafira Tourer

Fjerde nyhet

Denne gangen er det en åpen bil de lanserer som fjerde nyhet i år, etter den ladbare hybriden Ampera, den småfrekke småbilen Adam og folke-SUV-en Mokka, som vi nettopp har testkjørt for dere.

Nyheten oppsummert:

• Cascada er en 4-seters mellomstor kabriolet basert på Astra
• Den er ingen kabriokupé, men har et stofftak som kan åpnes i hastigheter opp til 50 km/t
• Den skal ha forbedret karosseristivhet kombinert med HiPerStrut forhjulsoppheng
• Bredt motorutvalg med ny generasjons direkte innsprøytet 1,6 liter turbo bensinmotor

Opels gluping prøvekjørt

Foto: Opel
Foto: Opel
TØFF I TRYNET: Nye Cascada er elegant sett fra siden, og ganske tøff sett forfra, synes vi. Foto: Opel
Foto: Opel
Foto: Opel
PLASS TIL FIRE: Med sine 470 centimeter kan også baksetene brukes. Førermiljøet kjenner vi igjen fra Opel Astra. Foto: Opel



Kompakt - men ganske lang

Opel selv karakteriserer nykommeren som både kompakt, sporty og glamorøs. Ordvalget får stå for deres regning, men vi finner linjeføringen både tøff og elegant på en sporty måte, så vi skal ikke si oss uenige. Generelt synes vi Opel har fått dreisen på designspråket sitt i det siste, i det minste på de europeisk-baserte modellene. For å få plass nok er bilen en god del lengre enn en Astra kupé - Cascadaens 470 centimeter er faktisk like langt som en Audi A4. Det hjelper når man vil ha langstukne, elegante linjer.

Også i fart

Poenget med en kabriolet er selvsagt å kjøre med taket nede så sant det er mulig. Ved å trykke på en knapp, kan taket ifølge Opel åpnes på 17 sekunder, også i hastigheter opp til 50 kilometer. Stofftaket er tilgjengelig i tre farger ved lansering. Disse kan kombineres med ti forskjellige lakkfarger. Til å være en kabriolet skal Cascada ifølge produsenten ha mye lagringsplass, med flere oppbevaringsrom plassert rundt føreren.

Karosseristivhet er et sentralt kriterium for kjøretøy med åpent tak, da den har stor innvirkning på kjøreegenskaper, styrepresisjon, lydbilde, sikkerhet og komfort.

Nye Opel Cascada vil måtte bryne seg på klassens beste kabriolet.

Stiv

TØFF I TRYNET: Nye Cascada er elegant sett fra siden, og ganske tøff sett forfra, synes vi. Foto: Opel Vis mer


Det gleder i så måte oss som reagerte på den skuffende vridningsstivheten i forgjengeren, Opel Astra TT (for Twin Top), at Opel forsikrer oss om at Cascada skal gi en flott kjøreopplevelse takket være sitt stive karosseri. Ellers florerer det i omtalen av den nye modellen med Opel-spesifikke forkortelser som skal beskrive teknologigrunnlaget: HiPerStrut kaller de forhjulsopphenget og FlexRide det adaptive understellet. Erfaringene vi har fra den kanten tilsier riktignok at det kan bli ganske så vellykket.

Avansert chassis

Understellet på Cascada er i hvertfall som standard det beste av Opels chassis-teknologi. Og vi får forklaringen: HiPerStrut var originalt utviklet for Insignia OPC. HiPerStrut (High Performance Strut) skiller demping og styring, og har til hensikt å gi høyest mulig trekkraft og kurvekjøringspresisjon ved at dreiemomentets påvirkning av styringen reduseres, og dermed gir forbedret grep under alle kjøreforhold.

Les vår test av Opel Insignia OPC med dens temmede råskap her!

Bensin og turbo

PLASS TIL FIRE: Med sine 470 centimeter kan også baksetene brukes. Førermiljøet kjenner vi igjen fra Opel Astra. Foto: Opel Vis mer


Et bredt motorutvalg vil ifølge Opel være tilgjengelig i Cascada. 1,4 turbobensin på 120 hestekrefter er basis. Den er også tilgjengelig en kraftigere versjon på 140 hester. Begge leverer et dreiemoment på opptil 220 newtonmeter takket være en overboost-funksjon og begge kombineres med en manuell 6-trinns girkasse. På dieselsiden kommer 2.0 CDTI med 165 hester med enten manuell eller automatisk 6-trinns girkasse. Denne motoren leverer opptil 380 newtonmeter når overboost aktiveres - altså ved høy belastning.

Aktuell teknologi og tidsriktige sikkerhetsfunksjoner

Cascadaen kombinerer en åpen kjøreopplevelse med det nyeste innen Opel-teknologi. Dette inkluderer adaptive frontlys system med opptil 11 automatiske funksjoner, andre generasjons såkalte Opel Eye frontkamera med sine nye, utvidede funksjoner (forbedret gjenkjenning av trafikkskilt og filvarsling, ny avstandsindikasjon og frontkollisjonsvarsling), ryggekamera og en avansert parkeringsassistent som gjør parkeringen enklere, blindsonevarsel, oppvarmet ratt, og bakkestarthjelp.

Cascada kommer til Norge våren 2013. Pris er ennå ikke fastsatt.