Opel Astra TwinTop rett rundt hjørnet

Nye Opel Astra TwinTop skal utfordre Peugeot 307 CC, Renault Megane CC og Volkswagen Eos. Opel-importøren har valgt å bruke lave priser som lokkemiddel.

Vis mer

Opel Astra TwinTop rett rundt hjørnet

  1. Store Astra TwinTop-bilder
  2. Priser og motoralternativer


Innstegsversjonen av Opels nye fireseters kupé-kabriolet får navnet 1.6 Twinport. Denne vil koste 310.000 kroner, noe som ved første øyekast ser ut til å være en svært lav pris. Hvis man kikker nærmere etter, finner man imidlertid ut radio ikke følger med blant standardutstyret, men i stedet koster 3.950 kroner som ekstrautstyr. Bilen leveres også med manuelt klimaanlegg, og oppgradering til en halvautomatisk versjon koster 1.950 kroner.

318.000 kroner i praksis

Vis mer


Det betyr at innstegsprisen i praksis blir rundt 318.000 kroner, ganske nøyaktig det samme som Peugeot forlanger for 307 CC 1.6 16V. Sistnevnte kan blant annet skilte med tosonet elektronisk klimaanlegg, noe som ikke en gang er tilgjenglig som ekstraustyr i Astra TwinTop. Peugeoten har i tillegg regnsensor og automatisk nedblendbart bakspeil, noe Astra CC-eieren må betale 2.000 kroner for.

Sammenlignet med Volkswagen Eos 1.6 FSI derimot, kommer Astra TwinTop godt ut. Volkswagen forlanger 339.000 kroner for sin innstegsmodell, rundt 20.000 kroner mer enn Opel.

Svak motor

Vis mer


Det man imidlertid skal være klar over, er at Astra TwinTop 1.6 Ecotec er utrustet med en relativt svak motor. Mens Eos- og 307 CC-motorene kan skilte med henholdsvis 115 og 110 hestekrefter, må TwinTop-føreren nøye seg med 105. Det innebærer svak akselerasjon, nærmere bestemt 14,1 sekunder til 100. 307 CC og Eos klarer samme øvelse på henholdsvis 13,5 og 11,9 sekunder. Med dette i mente, fremstår ikke innstegsversjonen lenger som billig.

Twintop 1.8 Ecotec: 333.000 kr

Vis mer


Neste motoralternativ derimot, virker svært gunstig priset. Astra TwinTop 1.8 Ecotec vil nemlig ikke koste mer enn 333.000 kroner - et prispåslag på bare 23.000 kroner sammenlignet med lillebror. Dette til tross for at slagvolumet øker til 1,8 liter og effekten til 140 hestekrefter. Minst like viktig er dreiemomentet. Mens 1,6-literen produserer 150 Nm ved 3.900 omdreininger, kan 1,8-literen skilte med 175 ved 3.800. Vi har ennå ikke prøvekjørt Astra TwinTop, men regner med at denne 1,8-literen, som gjør en svært god jobb i den ordinære Astra, er sterk nok også for TwinTop 1.8. Dette bekreftes forsåvidt også av de oppgitte akselerasjonstallene; 11,4 sekunder.

Smart med 1,8-liter

Astra TwinTop 1.8 koster altså i utgangspunktet 333.000 kroner. Hvis vi i tillegg legger på halvautomatisk klimaanlegg, radio (som er rattbetjent), regnsensor og automatisk nedblendbart bakspeil, ender vi opp på 341.000 kroner. Det er bare 2.000 kroner mer enn Volkswagen forlanger for Eos med 1,6-liters motor (339.000 kr) og fremstår dermed som svært gunstig .

Verken Volkswagen eller Peugeot tilbyr 1,8-liters motoralternativer, men hopper i stedet rett fra 1,6- til 2,0-litere. Volkswagen Eos 2.0 FSI og Peugeot 307 CC 2.0 16V koster henholdsvis 396.000 og 367.000 kroner - langt mer enn Astra TwinTop 1.8.

TwinTop 2.0 Turbo: 390.000 kroner

Vis mer


Det siste motoralternativet som vil bli markedsført i Norge, fremstår også som svært rimelig. Astra TwinTop 2.0 Turbo vil nemlig bare koste 390.000 kroner. Med tanke på at den fine turbomotoren yter hele 170 hestekrefter, er dette en oppsiktsvekkende lav pris sammenlignet med de to konkurrentenes selvpustende 2,0-liters-alternativer.

Astra TwinTop produseres forøvrig også med en 200-hesters bensinturbo-motor og en 150-hesters dieselmotor. Disse versjonene vil imidlertid ikke bli markedsført her i landet.

Rimelig lokkepakke

Alle kabrioleter bør ha skinnseter, også Astra TwinTop. Skinntrukne sportsseter koster i utgangspunktet 12.100 kroner. Opel-importøren har imidlertid satt sammen en såkalt lanseringspakke. Denne inkluderer både skinnseter, radio, halvautomatisk klimaanlegg og veltebeskyttelse og vil i en periode bli solgt for bare 11.200 kroner. Den norske Opel-importøren kunne imidlertid ikke fortelle hvor lenge dette lokketilbudet vil være gjeldende.

Test kommer

Vis mer


Vi vil komme tilbake med test av Astra TwinTop så snart som mulig og vil da kunne deg skikkelig informasjon om kjøreegenskaper, plass, kvalitetsopplevelse, takløsning og generelle løsninger. Hvis Astra TwinTop holder samme standard som kombikupé- og stasjonsvogn-utgavene, vil bilen opplagt være svært interessant, i hvert fall med de to største motoralternativene.

  • Store Astra-bilder finner du her.
  • Priser og tekniske data finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder