Vis mer

Opel Astra testkjørt

FRANKFURT (DinSide Motor): Det kjempes for å skaffe nye eiere til Opel, men parallelt med dette skal utviklingen gå sin gang og selskapet må levere konkurransedyktige produkter.

Dagens Astra er ferdig, og den nye ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i september. Opel sier selv de har hatt en sterk posisjon i Europa, og helt siden den første Kadett fra 1936, har de vært blant topp tre i kompaktklassen i Europa med både Kadett og Astra.

Det reflekteres ikke i salget her hjemme, hvor Astra faktisk ikke befinner seg på lista over Norges 20 mest solgte biler. Det er ikke bra i det hele tatt, men ved et modellskifte som nå har men en gyllen sjanse til å gjøre noe med det. Da gjelder det mer enn noen gang for Opel å ha et edruelig syn på tingenes tilstand når denne skal prises mot konkurrenter som Golf og Auris.

Dette er vanskelig og en stor utfordring. Hovedkonkurrenten Golf er nå Norges mest solgte bil. I tillegg ligger både Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308 godt an på lista. Opel Astra burde også vært blant bilene i dette selskapet, og det er ingen tvil om at ambisjonene er der.

Fusion TIFF File


Større

Som vanlig har den nye generasjonen Astra vokst i forhold til forgjengeren, og akselavstanden har økt med syv centimeter for gi bedre plass innvendig. Også sporvidden har økt. Bilen er for øvrig 442 centimeter lang, altså en god del større enn VW Golf og nærmere Mazda 3 eller Subaru Impreza.

Mekatronisk chassis

Opel introduserer det de kaller for mekatronisk chassis. Det er betyr at de mekaniske funksjonen er integrert med de elektroniske styringssystemene. Opel lover at bilen på grunn av dette skal være morsommere å kjøre, og at den skal ha bedre styrerespons og komfort. Astra blir nok også den eneste bilen i klassen med justerbart understell.

Systemet heter FlexRide og har muligheter for tre innstillinger: Standard, Sport og Tour. Våre testbiler var utstyrt med dette. Systemet styrer en ventil i støtdemperne, og det er faktisk merkbar forskjell. I Sport er bilen hard og sportslig og følger underlaget forholdsvis kontant. I Tour myker den seg opp og blir mør og komfortabel. Hvis ingen av programmene er aktivert forsøker bilen å tilpasse seg selv. Dette systemet skal ikke være all verdens dyrt (pris ikke fastsatt), men ønsker man en slik funksjon er Astra ganske unik på dette.

Flere unike løsninger

Astra kan også leveres med avanserte bixenonlys (AFL+) som tilpasser seg de rådende kjøreforhold. Disse lyktene finnes også på Insignia.

Astra kan også leveres med noe som heter Opel Eye. Dette er kamera som gjenkjenner trafikkskilt og som i tillegg varsler om man skulle vingle seg ut av eget kjørefelt.

I bagasjerommet kan det leveres et gulv som kan justeres i tre forskjellige høyder. Dette er kjempelurt. Mange produsenter velger å plassere bagasjeromsgulvet i høyde med innlastingsåpningen slik at man ikke må løfte bagasjen opp for få den ut. Dette resulterer ofte i dårlig volum og masse luft under gulvet. FlexFloor gjør at bagasjeromsgulvet lett kan tilpasses mest mulig volum, eller enklest mulig inn- og utlasting.

FlexFix er et sykkelstativ som rett og slett kan trekkes ut av støtfangeren bak. Den rommer to sykler eller eventuelt en bagasjeboks. Biler med FlexFix kan ikke utstyres med tilhengerfeste.

Åtte motorer

Opel Astra kommer med en rekke motorer. Det var kun de sterkeste som var tilgjengelige på testkjøringen, og den første vi kjørte var en 1,6 Turbo med 180 hestekrefter. Den går som ei kule og er nesten som en GTI-bil, men bare nesten. Prisen på bilen vil bli deretter.

Tekniske data bensinmotor
 1.41.61.4 TURBO1.6 TURBO
Volum1398159813641598
Effekt100 hk/6000 o/min115 hk/6000 o/min140 hk/4900 o/min180 hk/5500 o/min
Dreiemoment130 nm/4000 o/min155 nm/4000 o/min200 nm/1850-4900 o/min230 nm/2200-5400 o/min
5-trinns manuellstandardstandard--
6-trinns manuell--standardstandard
6-trinns automat-kan bestilleskan bestilleskan bestilles


Ytelser bensinmotor
Modell1.41.6
5 tr man
1.6
6 tr aut
1.4 Turbo
6 tr man
1.4 Turbo
6 tr aut
1.6 Turbo
6 tr man
1.6 Turbo
6 tr autT6
Toppfart178188182205201221210
0 til 10014,211,713,39,79,88,59,0
Forbruk0,550,630,710,590,70,680,75
CO2129147167139164159176


På dieselsiden fikk vi tilgang til 2.0 CDTI med automatgir. Dette er også en sprek bil, og med automatkasse blir dette riktig trivelig. Opel bruker vanlig automatkasse og har ikke utviklet dobbelkløtsj automatgirkasser som en rekke andre nå begynner å få på plass. På den toliteren vi kjørte, stiger CO2-utslippet med 25 gram fra manuell til automatisk girkasse. Det er ikke bra. Til neste år vil det bety godt over 10.000 kroner bare i økt CO2-avgift.

Tekniske data dieselmotor
 1.3 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI2.0 CDTI
Volum1248168616861956
Effekt95 hk/4000 o/min110 hk/3800 o/min125 hk/4000 o/min160 hk/4000 o/min
Dreiemoment190 nm/1750 o/min260 nm/1800 o/min280 nm/2300 o/min350-380 nm/1750 o/min
5-trinns manuellstandard---
6-trinns manuell-standardstandardstandard
5-trinns automat---kan bestilles


Ytelser dieselmotor
Modell1.3 CDTI
ecoFLEX
1.7 CDTI (110 hk)
6 tr man
1.7 CDTI (125 hk)
6 tr man
2.0 CDTI (160 hk)
6 tr man
2.0 CDTI (160 hk)
6 tr aut
Toppfart170181195215209
0 til 10014,712,611,59,09,2
ForbrukO,420,470,470,490,58
CO2109124124129154


Som dere kan se kommer det også en Ecoflex med 1,3-liters dieselmotor. Den er på plass litt senere enn de andre, og denne har et CO2-utslipp på 109 gram. Dette er lavt, men likevel ikke bra nok. Den får blant annet ikke start/stopp, som noen av konkurrentene har, og derfor blir det ikke bedre. Denne klassen ligger nå på 99 gram CO2 per kilometer.

God å kjøre

Vi kjørte biler med Flexride justerbart understell og enorme felger med 18- og 19-tommers størrelse. Dette gjorde kjøreopplevelsen deretter, og på flate og fine tyske veier er det en fin løsning. Astra kommer med felger i størrelsen helt ned til 16 tommer og det kan vi anbefale her hjemme. Astra har et moderne McPherson chassis foran, men bak har den et stivt hjuloppheng med en Watts link. Den sørger for lite variasjon i hjulvinklene under kjøring, samtidig som det fjærer opp og ned og det er plassbesparende. Watts link er visstnok mye brukt på rallybiler.

På veien merker man fort at bilen sportslig. Tatt i betraktning oppsettet med felger og dekk er ikke det overraskende. Men den oppfører seg eksemplarisk, og man nyter retningsstabilitet og en kontant styring. Det justerbare understellet lar vi stå på Tour under normal kjøring, og likevel er det merkbart at dette er en bil hvor kjøreegenskaper er prioritert.

Fusion TIFF File


En liten runde med 180-hesteren på bane avslører også at dette er en bil som kan være sportslig. Den understyrer selvsagt, men henger generelt svært godt med. Vi forsøker å fritte ut baken på bilen med noen triks, men den henger svært godt med, og holder det sporet vi håper den skal gjøre. Styringen utmerker seg her også. Presisjonen ved slik kjøring helt oppunder slippgrensen for dekkene er viktig, og beviser at bilen er grundig konstruert.

Plass

I bagasjerommet har vi kun sett bilen med Flexfloor-opplegget. Foran er det bra med plass, og de fleste burde finne en grei førerposisjon. Undertegnede er i det øvre skikt når det kommer til høyde og hadde ingen problemer her. Med en normalinnstilling av førersetet kunne baksetet også brukes. Til tross for at det ser ut som om taket har en skrånende vinkel bakover så har den ikke det. Det er bare vinduene som skrår bakover. Taket er like høyt (designtriks), og dermed har baksetepassasjerene også luft over luggen.

Konklusjon

Vi kommer ikke lengre her. Prisene er nemlig ikke fastsatt, men det er ingen hemmelighet at Astra kommer til å følge Golf veldig tett. Tilsvarende Astra kan ikke koste mer enn en Golf, og selv om det finnes mange spennende løsninger for bagasje og transport er ikke dette standardutstyr. En ribbet Astra vil mest sannsynlig ligne en ribbet Golf.

Bilen er på plass i Norge i januar.