Med en statpris på 225.000 kroner, kan nye Opel Astra bli et meget rimelig og spennende alternativ til mellomklasse-stasjonsvogner som Avensis, Mondeo og Passat.
Med en statpris på 225.000 kroner, kan nye Opel Astra bli et meget rimelig og spennende alternativ til mellomklasse-stasjonsvogner som Avensis, Mondeo og Passat.Vis mer

Opel Astra stasjonsvogn i ny utgave

Vi har skrytt mye av dagens Opel Astra stasjonsvogn. I november kommer en splitter ny utgave. Hvis Opel holder det de lover, blir dette en meget spennende bil.

Norge er et stasjonsvognland og det store flertall nybilkjøpere velger å satse på fullsize mellomklassestasjonsvogner som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Det betyr at de fleste av oss glemmer at det faktisk også finnes flere kompaktklassebaserte stasjonsvogner å velge i blant.

Hvorfor skal man gidde å bry seg om disse? Jo, for det første fordi de er rimelige. Mens mellomklasse-stasjonsvognene vanligvis starter på rundt 300.000 kroner, kan kompaktklasse-baserte stasjonsvogner som Ford Focus, Hyundai i30, Kia cee'd og Volkswagen Golf skilte med innstegspriser mellom 215.000 og 235.000 kroner.

Hakket mindre

En annen viktig forskjell mellom de mellomklasse- og kompaktklasse-baserte stasjonsvognene er selvsagt størrelsen. Har du tre barn og er blant dem som ofte reiser på langtur med familien, bør du selvsagt velge en fullsize stasjonsvogn, som vanligvis er mellom 475 og 490 centimeter lang og 180 til 190 centimeter bred.

Vis mer


Til sammenligning måler de kompaktklassebaserte stasjonsvognene vanligvis rundt 450 centimeter i lengden og snaue 180 centimeter i bredden.

God plassutnyttelse

Takket være meget god plassutnyttelse i flere av dem, vil imidlertid en familie med ett eller to barn ofte kunne greie seg med biler i denne klassen. Vi lot oss for eksempel imponere over dagens utgave av Opel Astra Caravan da vi første gang stiftet bekjentskap med den i England i oktober 2004.

Etter en uke med bilen på norske veier i desember samme år, der vi blant annet fikk gjennomført grundige målinger av bakseteplassen, ble vi overbevist om at Astra Caravan var et meget godt kjøp.

Fordeler ved moderat størrelse

Vis mer


Det er viktig å være klar over at nettopp den moderate utvendige størrelsen faktisk kan sees som en stor fordel ved Astra og de andre kompakt-stasjonsvognene. For eksempel vil en Astra ta mindre plass i garasjen, være lettere å parkere og forbruke mindre drivstoff enn storebror Insignia og sistnevntes rivaler som Avensis, Mondeo og Passat. Les forøvrig mer om alle fordelene ved å gå ned en bilklasse eller to i denne artikkelen.

Praktiske bakseteløsninger

Eksisterende Astra Caravan var altså en meget god bil da den kom på markedet i 2004 - og står seg relativt godt den dag i dag. Opel lover imidlertid - selvsagt - at neste generasjon skal være enda bedre. Blant annet lover de et dypere bagasjerom og superpraktiske bakseteløsninger. Den som er villig til å betale for det, kan også bestille spesialutviklede ergonomi-forseter og FlexRide. Sistnevnte er en betegnelse for elektronisk styrte støtdempere og er en videreutvikling av dagens meget velfungerende Interactive Driving System (IDS).

Med en statpris på 225.000 kroner, kan nye Opel Astra bli et meget rimelig og spennende alternativ til mellomklasse-stasjonsvogner som Avensis, Mondeo og Passat.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.

Åtte motoralternativer

Kombikupé-utgaven av ny Astra kom allerede i januar i år, og kunne skilte med flere fine og avgiftsgunstige motorer, deriblant 1.3 CDTi, som yter 95 hestekrefter. Astra Caravan vil ifølge den norske Opel-importøren kunne leveres med hele åtte motoralternativer, deriblant en ny 1.4 Turbo-motor som yter 120 hestekrefter. I tillegg kommer blant annet en 140-hestersutgave av samme motor i kombinasjon med automatgir og en heftig 160-hesters 2.0 CDTi. Også sistnevnte kan om ønskelig leveres i kombinasjon med automatgir.

ecoFLEX-utgaver

Vis mer


Opel kan også opplyse at hele Astra-serien snart vil komme med start-stopp-teknologi, noe som vil senkte CO2-utslippene og dermed også den norske CO2-avgiftskomponenten. 1.3 CDTi vil bli den første motoren som som lanseres i ecoFLEX-utgave.

Fra 225.000 kr

Prisene er foreløpig ikke klare, men den norske Opel-importøren indikerer en innstegspris på 225.000 kroner. Hvis nye Astra Caravan viser seg å være like bra som det forgjengeren var i 2004, kan dette bli en meget kjøp.

Dagens utgave går ut av produksjon i august og nykommeren lanseres altså i Norge i november 2010.

Les også:

  • Nye Opel Astra prøvekjørt (kombikupe-utgaven)
  • DinSide Motors juveler