Opel Astra OPC i 2012-års modell ser ikke bare rå ut, den er det også. Med 280 hestekrefter, sportschassis og differensialbrems samt Brembo-bremser vil den være et alternativ til blant andre VW Scirocco R. Foto: Opel
Opel Astra OPC i 2012-års modell ser ikke bare rå ut, den er det også. Med 280 hestekrefter, sportschassis og differensialbrems samt Brembo-bremser vil den være et alternativ til blant andre VW Scirocco R. Foto: OpelVis mer

Opel Astra OPC får 280 hester

Opel drar frem tre tall i presentasjonen av nye Astra OPC: 280, 400 og 250.

Det dreier seg om henholdsvis hestekreftene, dreiemomentet i newtonmeter og toppfarten.

Sportskupé

De tre tallene forteller at dette er tidenes råeste Astra, ja Opels heftigste i kompaktklassen noensinne og åpenbart er Opel Astra OPC beregnet å skulle gå rett i strupen på VW Golf R - eller kanskje i enda større grad Scirocco R, da dette er en kupéformet liten råtass basert på Opel Astra GTC.

Høye ytelser

For de uinnvidde: OPC står for Opel Performance Center, og for å fortjene den typebetegnelsen må en modell gå gjennom en grundig "foredlings"-prosess. Nye Astra OPC er selvsagt intet unntak og bilen Opel har endt opp med er ikke bare den raskeste Astra noensinne; den har også fått et unikt understell som skal gi den de ypperste ytelser på både vei og bane.

Foto: Opel
Foto: Opel
Bilsalget går opp, mens noen sliter i motvind.
Foto: Opel
Opel Astra OPC i 2012-års modell ser ikke bare rå ut, den er det også. Med 280 hestekrefter, sportschassis og differensialbrems samt Brembo-bremser vil den være et alternativ til blant andre VW Scirocco R. Foto: Opel


Adaptiv FlexRide

Utviklingen av det OPC-spesifikke FlexRide-chassiet har foregått under oppsyn av Joachim Winkelhock, en tidligere DTM-racerfører som blant annet vant 24-timersløpet på Nürburgring i både 1990 og 1991 med en BMW Schnitzer M3. Testing og fininnstilling har "naturligvis" foregått på den legendariske banens nordsløyfe. Understell og dempere er adaptive og føreren kan velge mer eller mindre sportslige innstillinger på både gass, styring og demperoppsett. Dette gjøres via en "sport-" og en "OPC"-knapp.

Diffbrems

I tillegg har Opel denne gangen utstyrt Astra OPC med en differensialbrems på forakselen, hvilket gir bedre veigrep og stabilitet, spesielt ved aktiv svingkjøring. Valget av Brembo som leverandør av bremser understreker de sportslige ambisjonene.

280 hk

Og det kan trengs å ha gode bremser og effektivt understell, for det er heftige saker vi har med å gjøre under panseret. Ut av den firesylindrede, turboladede tolitersmotoren har Opels OPC-avdeling, som nevnt innledningsvis, denne gang hentet 280 hestekrefter og spedd på med 400 newtonmeter dreiemoment. Toppfarten er oppgitt til 250 kilometer i timen, men den ganske vesentlige 0-100-tiden nevnes ikke. Vi vil imidlertid tro at den ligger på cirka seks sekunder.

Golf R & Co

Konkurrenter blir, foruten nevnte Scirocco R, VW Golf R, Ford Focus ST og Renault Mégane R.S. Trophy. Astra OPC overgår dem alle i effekt, men får fortsatt juling av den mektige Ford Focus RS. (Les vår test av den her!)

Opel leverer for øvrig per dags dato OPC-versjoner av vesle Corsa (192 hestekrefter - 210 hk i Nürburgring Edition), og den mektige Opel Insignia OPC som, med sine 325 hestekrefter, kan gjøre opptil 270 km/t i versjonen "Unlimited".

Nye Astra OPC skal avdukes på bilutstillingen i Genève i mars.

Denne artikkelen ble første gang publisert den 7. november 2011.