<b>SPLITTER NYTT:</b> Nye Opel Astra blir tilgjengelig med omfangsrike utstyrsnivåer til gode priser. I forhold til de viktigste konkurrentene fremstår prisnivået utvilsomt som meget konkurransedyktig. Foto: KNUT MOBERG
SPLITTER NYTT: Nye Opel Astra blir tilgjengelig med omfangsrike utstyrsnivåer til gode priser. I forhold til de viktigste konkurrentene fremstår prisnivået utvilsomt som meget konkurransedyktig. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Opel Astra lanseres til hyggelig pris

Etter å ha slitt lenge, ser det endelig ut til å løsne. Nye Opel Astra ser ut til å ha mye å by på.

Opels markedsandeler i Norge har vært svært lave i noen år nå og det er først nylig det har flatet ut. Det er likevel optimisme å spore i organisasjonen på grunn av en ordrereserve som øker og en klar økning i markedsandel når man ser bort fra elbiler og hybrider - som Opel som kjent ikke tilbyr per i dag.

Men med en markedsandel på 2,2 prosent hittil i år, er veien opp til de 8 som er importørens visjon for 2022, fortsatt lang.

Men nå dukker et nytt lyspunkt opp.

Den gode nyheten

Seks uker før bilen debuterer på bilutstillingen i Frankfurt, fikk nemlig norsk presse, forhandlere og utvalgte kunder muligheten til å se og kjenne på den svært spennende nykommeren. Den blir i denne omgang vist som femdørs kombikupé, men vil også komme som stasjonsvogn i april neste år.

Astra konkurrerer, i tillegg til VW Golf, mot Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308 for å nevne modellene som selger best for tiden.

Vi fikk ikke denne gangen anledning til å kjøre bilen, men Opel lover både mer kjøreglede og mer komfort samt forbedres styrerespons som skal gjøre bilen bedre å håndtere på svingete landevei.

Nye Astra er 11. generasjon i kompakte biler i rekken av Kadett / Astra, og er basert på en helt ny lettvektsarkitektur.

Les også: Opel skal ta revansj

LINJELEKKER: Opel har funnet sin form og har oppdatert den på synlig vis med nye Astra. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kraftig vektreduksjon

Avhengig av utstyrsnivå blir nye Astra inntil 150 kilo lettere sammenlignet med dagens modell. Dette forklarer Opel med en helt ny arkitektur, og ikke minst en prosess der hver eneste komponent har blitt utviklet med fokus på kompakt design og bruk av nye og lettere materialer. Som eksempel nevnes at vekten på karosseriet alene er redusert med 20 prosent, fra 357 til 280 kilo.

Mindre, men romsligere

Nykommeren er 437 centimeter lang - nesten fem centimeter kortere enn dagens modell. Det er likevel fortsatt 10 centimeter mer enn VW Golf. Den er også med sin høyde på 146 centimeter, 2.6 centimeter lavere.

Les også: TEST: En Opel Insignia i siget

NY DYNAMIKK: Fasongen på nye Astra symboliserer forhåpentligvis Opel-organisasjonens fremtidige utvikling. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Til tross for at Astra har blitt mindre utvendig, og akselavstanden er redusert med to centimeter, har plassen innvendig økt merkbart.

Plassfølelsen overrasket oss også positivt etter å ha sett bilens profil. Voksne på 190 centimeter sitter helt greit bak med klaring både ved knær og over hodet, selv med en like høy person foran. Opel forteller at de nye setene har gitt 3,5 centimeter mer beinplass for baksetepassasjerene, og økt avstanden mellom for- og bakseter.

Setene kalles forøvrig «AGR-seter». Dette har sammenheng med at de har fått, som første gang med annen generasjon Opel Meriva, godkjenningsstempelet fra den tyske organisasjonen AGR, eller Aksjon for Rygghelse, som består av uavhengige leger og terapeuter.

Godkjenningene gis på grunnlag av en bedømming av både betjening, seteløsninger og generell ergonomi, som det er tydelig at Opel har jobbet aktivt med.

Det tilbys nå til og med et førersete som er 18-veis elektrisk justerbart, med massasje, ventilasjon og mulighet for elektrisk breddejustering. Bak kan passasjerene se frem til varmeseter på kalde dager.

HELSEBRINGENDE: Setene i nye Astra kjennes meget gode ut, men så er de også prisbelønt av den tyske organisasjonen for rygghelse, AGR. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Tre motorer fra start

Astra lanseres her i landet i november, da med tre motoralternativer. Opel lover god gassrespons og lavt støy- og vibrasjonsnivå, noe vi ser frem til å etterprøve når bilen blir tilgjengelig for test..

Alternativet for den som ønsker diesel, er en videreutvikling av 1.6 CDTi Ecotec-motoren som leveres med 6-trinns automatgir. Den yter 136 hestekrefter og har et moment på 320 Nm fra 2.000 o/min. Forbruket er oppgitt til på 0,43 liter per mil. På nyåret 2016 kommer i tillegg en manuell utgave med 110 hestekrefter og et CO2-utslipp oppgitt til lave - og avgiftsvennlige - 82 gram.

På bensinsiden har kundene to valg. Minstemann er den tresylindrede 1.0 Turbo Ecotec med direkte innsprøytning som yter 105 hestekrefter og har et dreiemoment på 170 newtonmeter fra 1.800 omdreininger. Denne bensinturbomotoren har et oppgitt forbruk på 0,43 liter per mil, med tilhørende utslipp på 99 CO2 gram per kilometer.

Ønsker man mer krefter, velger man den helt nye motoren hvis fulle navn er 1.4 Ecotec Direct Injection Turbo , som byr på 150 hestekrefter. Den har et maksimalt dreiemoment på 230 newtonmeter, og det fra fra 2.000 omdreininger. Den nye 1,4 literen blir tilgjengelig med både manuell og automatisk girkasse. Takket være bruken av aluminium, er også den nye direkteinnsprøytede turbomotoren 10 kilo lettere enn dagens 1,4-liters turbo.

NY PROFIL: Mindre bil, bedre plass takket være glupere arkitektur. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Gode priser

Opels prissetting er befriende enkel og oversiktlig og består av grunnpris pluss fast pristillegg for utstyrsnivå og motorisering.

Eksempelvis er grunnivået for utstyr kalt Edition. Plusser man på 20.000 kroner, får man en god del utstyr inkludert og havner på nivået Innovation og vil man ha bilen toppspesifisert til nivået Premium, legger man ut ytterligere 25.000 kroner.

Nye Opel Astra får en startpris på 224.900 kroner, da med Opels nyutviklede tresylindrede turbomotor på 1.0 liter som yter 105 hestekrefter. Som på de andre modellene fra Opel er utstyr som DAB-radio, klimaanlegg og oppvarmet skinnratt standard fra første utstyrsnivå.

NY STOLTHET: En fornøyd administrerende direktør for Opel Norge, Bernt G. Jessen, avduker nye Astra. Han håper å selge 2.000 biler per år når modellrekken er komplett. Vis mer


Vi konstaterer at Opel har lagt prisene på et hyggelig nivå for de velutstyrte versjonene. 289.900 kroner er utvilsomt konkurransedyktig for utgaven Opel Norge forventer vil bli mest solgt. Det er Astra Premium, utstyrt med en helt ny 1,4-liters bensinturbomotor på 150 hester - det presiseres at det slett ikke dreier seg om noen oppdatert versjon av 1,4-literen vi har stilt oss kritisk til tidligere. Premium-utgavene har utstyr som LED Matrix-frontlyssystemet de kaller IntelliLux, Opel Eye førerassistentpakke med auto-nødbrems, kollisjonsvarsling og filholderassistent, parkeringsassistent, nøkkelfri adgang, ryggekamera, elektrisk bakluke med fotsensor og de nevnte AGR-setene i skinn.

En sammenligning med direkte konkurrenter med tilsvarende utstyr viser at disse vil koste i området mellom 20.000 og over 90.000 kroner mer.

Som nevnt: Hit til landet kommer bilen i november, men den kan bestilles fra og med nå.